Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Fokker G1 Mercury 322

  1. #1
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard Fokker G1 Mercury 322

    Heeft iemand toevallig informatie over de exacte wijze van het uitvallen van de Fokker G1 Mercury 322

    Op verliesregister staat vermeld:

    Datum: 14 mei 1940
    Crashlocatie: Schiphol (Boerderij Loevenstein)
    Eenheid: 4 - II - 1 LvR / Sgt. VL. H. Hartenkoren

    Weet iemand hoe de G1 Mercury 322 precies aan zijn einde is gekomen. Verwoest door eigen troepen zodat deze niet in Duitse handen zou vallen of gecrashed?

    Thanks!

  2. #2

    Standaard

    Hoi Vincent,

    Volgens het boekje van Hooftman zou de 322 door piloot Hartkoren zelf in brand gestoken zijn. Dit was op Schiphol.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Thanks voor de info!

    Dit zelfde geld zeker voor de volgende toestellen, ook allemaal in de brand gestoken op Schiphol:

    Fokker G1:

    303
    308
    325
    343
    360

    Fokker D-XVII

    205

    Fokker D-XXI

    212
    219
    221
    224
    235
    240
    242
    243
    244

    Fokker C-V

    651

  4. #4
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Volgens J.H. Schuurman in het boek "Vliegveld Bergen NH 1938-1945" het volgende:

    14 mei komen de G.1's van de 4e JAVA voor de laatste maal in hun bestaan in aktie.Vanaf Schiphol maken 5 G.1's een vlucht langs het stuk Driebergen-Wageningen van de weg Utrecht-Arnhem met de opdracht "verken de frontlijn en neem eventueel voorkomende doelen onder vuur".Ze moeten al vroeg op pad maar de dichte grondmist verhindert dat. Ze kunnen pas om 7.00 uur opstijgen. De vlucht begint ongelukkig. De346 klapt door een blokkerend wiel tegen de 343 aan,zodanig dat de 346 beschadigd moet achterblijven.
    De 343,308,322 en 342 gaan wel op patrouille. "Hierbij door eigen troepen beschoten totdat ze werden herkend als Nederlandse vliegtuigen". Een klein uurtje later zijn ze op Schiphol terug. Van de 4 blijken er 3 niet meer inzetbaar en als de enige nog enige operationele machine om 10.45 uur wil starten is ook deze niet in orde.
    De 4e JAVA is uitgevlogen.....

    Conclusie: de 322 is als gevolg van beschietingen door eigen vuur onklaar geworden.

  5. #5
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Bedankt voor de info!

    Wat mij opvalt is dat de 342 en 346 op verliesregister niet terug komen bij Schiphol?
    Zijn deze daar wel ook in de brand gestoken? Of zijn ze in handen van de Duitsers gevallen zodat ze daarom niet vermeld staan in het verliesregister?

  6. #6

    Standaard

    Beste Vincent,

    Deel 2 van het G-1 boek vertelt je de inns- en outs. Er zijn wijzigingen ten opzichte van de ons bekende informatie die via Hooftman aan ons is overgeleverd. Ik raad je dan ook aan die informatie te gebruiken, tot deel 2 van de Fokker G-1 boek uit is gekomen.

    Verder is de Fokker C.5 651 niet in brand gestoken, omdat Hermann Goring tijdens zijn bezoek aan Schiphol in juni 1940 bij dit vliegtuig is gefotografeerd.

    Ook zijn de meeste G-1 vliegtuigen niet op Schiphol in brand gestoken, maar langs de Haagweg- waaronder de G-1 Wasp 360.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Beste Jan, bedankt voor de aanvullende info.
    De C-V 651 staat echter wel vermeld in het verliesregister. Dat kan dan inderdaad niet juist zijn.

    Wat de G1 vliegtuigen betreft. Het boek over de G1 is natuurlijk een mooi register om straks de info uit te halen. Alleen het boek alleen voor deze info aan te schaffen is ook weer lastig. De boekenkast is al te vol en het gaat mij alleen om informatie m.b.t. Schiphol voor mijn website: www.haarlemmermeer1940-1945.nl

  8. #8

    Standaard

    Een oude discussie die ik weer oprakel:

    In de Haarlemmermeer (Schiphol en omstreken) zijn nogal wat kisten neergekomen, in brand gestoken of op een andere wijze vernietigd. Nu behoort daar o.a. de Fokker G-1 322 bij. Wie heeft er operationele informatie over dit vliegtuig? Waar kwam het vandaan?! Op welke plaats was het gestationeerd? Wie hebben ermee gevlogen?
    Ik denk namelijk dat de Fokker G-1 322 heeft dienst gedaan vanaf 10-14 mei en dat het 5 dagen operationeel heeft gevlogen. Om dat te onderschrijven, moeten bovenstaande vragen wel worden beantwoord. En het antwoord weet ik zelf niet.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht

    Verder is de Fokker C.5 651 niet in brand gestoken, omdat Hermann Goring tijdens zijn bezoek aan Schiphol in juni 1940 bij dit vliegtuig is gefotografeerd.
    Ik weet welke foto met Goring je bedoelt - maar dat was een C.9. De 651 was de doelsleper van de BomVa. Vorige week kwam nog een foto op Ebay voorbij van het toestel in buitgemaakte staat.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •