Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 104

Discussie: Schiphol

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Schiphol

    Met het eerder geplaatste Google Earth kaartje van het oude Schiphol had ik een bedoeling.
    De aanleiding was een eigen foto uit 1960, maar de inleiding is een beetje een eigen leven gaan leiden...


    Het is 28 nov 1960. RLS. De 'voortgezette Saab'.
    Het was deze opleidingsfase die o.a. dicteerde om de 'grote' vliegvelden aan te doen.


    Schiphol was die dag aan de beurt.
    Rondleiding, RT-examen, een lezing bij KLM, kortom, we waren er vaker geweest.
    Maar nog niet vliegend.
    Zélf, bedoel ik.


    Het moest officiëel, als lijnvlucht, via airways, IFR.
    Vluchtvoorbereiding met alles er op en aan, de vlucht zelf volgens procedure, van baken naar baken.
    Het werd een nadering voor baan 23.


    De aankomsttijd lag rond een uur 's middags.
    Ook toen al was er een vertrekpiek rond die tijd.
    Daar kom je dan aan, op glijpad, op snelheid, met witte knokkels om dat allemaal schijnbaar ontspannen te bewerkstelligen.


    Op 800 ft zie je in je ooghoek een paar grote jongens staan, bezig met hun engine runup.
    Dat is dan ook het moment waarop je je realiseert dat je landend verkeer bent, en dus volgens de regels voorrang op ze hebt --en ook krijgt!
    Je vormt een factor in het geheel. Je doet er toe!


    Iets verderop staat nog een Viscount, haaks op de baan, turbo-prop, geen run- up nodig. Klaar voor vertrek.
    Hij meldt aan de toren: "Ready for immediate Take off".
    Maar helaas:
    "Cleared for line up after landing traffic".
    "Roger, lining up after THE traffic".
    Hij heeft vast naar rechts gekeken en gezien wat er aan komt.
    Het is te horen dat hij het maar niets vindt, misschien wel een beetje terecht, hij heeft vast een krap schema.


    "En nou netjes landen, gas er op houden en als een SCHEET links van die baan af!", hoor ik naast me.


    Dat gaat goed. "Expedite!" had de toren gezegd. Nieuw woord geleerd.
    Op Eelde was het verzoek 'keep it rolling' wel het meest dwingende, na een landing.


    Net vrij van de runway komt er al een hoop lawaai achterlangs zetten.
    Vier Darts, Take Off power, 14.500 RPM, in stevig tempo gas geven, anders gaan de props rare geluiden maken.
    Maar dat zou ik later pas leren.


    Na solo komen en nog één of twee dingen tijdens de opleiding, waaronder stiekem over de kop gaan, is deze nadering me het best bij gebleven.


    Er was nog geen McDonalds in het land, maar 'ze zeiden wél opeens meneer tegen me'...


    Tracker.
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 16:12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •