Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Ypenburg 10 mei, actiefoto

  1. #1

    Standaard Ypenburg 10 mei, actiefoto

    Hoi,

    Nu op ebay, toch wel bijzondere actiefoto:
    2126# WH Foto Holland anflug Flugplatz Ypenburg mit Flugzeug Ju-52 10. Mai 1940 | eBay

    Groet,

    Mathieu.

    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Het probleem van deze foto is dat het waarschijnlijk uit een album afkomstig is dat uit elkaar is gehaald en heeft ergens wel Ypenburg gestaan maar het onderschrift van deze foto geeft dat niet aan. Het lijkt wel of het een geaccidenteerd terrein is dus hij kan zelfs nog op duitse bodem zijn genomen. Ik ben altijd zeer sceptisch v.w.b. de teksten van de aanbieders en de originaliteit van de foto's, dit omdat er na de oorlog zoveel "Kameradentreffen" zijn geweest waarop duplicaten werden uitgewisseld. Daarbij zijn er enige aanbieders die ik niet zuiver op de graat vind omdat ze meermalen dezelfde foto's aanbieden telkens met de vermelding "Original".
    Ik volg op de duitse ebay foto's sinds ruim negen jaar en heb al heel vreemde omschrijvingen gezien. Gelukkig koop ik alleen maar boeken.

    Ruud.

  3. #3
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Wat mij aan het twijfelen brengt of deze beschrijving klopt, is het camouflagepatroon.
    Alle foto's die ik heb gezien van de Junkers Ju-52/3m, op of boven Nederland, in de meidagen, waren allemaal geheel groene toestellen.

    Is er iemand die hier zekerheid over kan geven?

  4. #4

    Standaard

    Hoi Stef,

    Jan Wullink heeft foto's geplaatst van Ju 52's op Waalhaven, daar waren ook gecamoufleerde toestellen bij. Volgens deskundige zijn er ook reserve Ju 52 ingezet boven Nederland en daar waren wel bij met een camouflagepatroon. Benieuwd of iemand kan bevestigen dat het daadwerkelijk om Nederland/Ypenburg gaat.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    De meeste toestellen waren egaal groen toen Duitsland de oorlog inging.
    De " splitter camouflage " stamt nog uit de jaren dertig , meestal in de kleuren bruin,beige en een lichtere kleur groen.
    Wat Mathieu zegt is goed mogelijk , dat het hier om reserve toesellen gaat tenslotte waren de verliescijfers onder de JU 52 zeer hoog bij de landingen in Nederland.

  6. #6

    Standaard

    Hoi,

    Dat verhaal over reserve kisten komt van Pieter H zie post 26: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...77/index3.html

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #7

    Standaard

    Ik deel de twijfel over de foto.

    In principe waren alle Ju52's die op 10 mei werden ingezet voorzien van standaard twee-kleurige splinter-camouflage. De Luftwaffe gebruikte geen egaal/een-kleurige camouflage op operationele toestellen! Echter, de kleurverschillen tussen de twee kleuren groen en donkergroen zijn op de meeste foto's amper te zien. Maar ze waren er wel. Jan's opmerking dat de meeste toestellen een egale camouflage hadden is dus niet correct.

    Echter, vanwege de behoefte aan Ju52's moesten de duitsers wel degelijk een beroep doen op de reserves, wat in de praktijk meestal betekende de vliegscholen. Hier vlogen vaak oudere toestellen die in sommige gevallen niet waren overgeschildered volgens de laatste instructies.

    De camouflage uit de tweede helft van de 30er jaren was het driekleurige schema, met bruin, groen en beige/grijs. Een van de toestellen die bij Kijkduin landde had bijvoorbeeld dit schema, waarbij de lichte vlakken duidelijk zichtbaar zijn. Ook was er een op Waalhaven, zie de genoemde vorige discussie.

    De foto die deze discussie triggerde is een twijfelgeval. Ik heb al meer fotos gezien die claimen genomen te zien tijdens de vlucht richting Nederland. Hij zou dan genomen moeten zijn boven Duitsland. Niet onmogelijk, maar ook niet verifieerbaar.

    Groeten, Pieter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •