Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Discussie: Fokker D.VII uit 1982

  1. #21

    Standaard

    Hoi Jan.

    Wat Fokker van Junkers eh, verwierf was de dikke zelfdragende vleugel, dacht ik. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze daar na het verbreken van de samenwerking tijdens WO I nog heel lang ruzie over hebben gemaakt, zelfs voor de rechter. Ze waren natuurlijk ook grote concurrenten op de verkeersvliegtuigenmarkt. Dus samenwerking zou me wel verbazen.

    De eendekker kun je niet patenteren denk ik.

    Peter

  2. #22
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Jan geeft aan dat hij er een bron voor heeft, dus laten we die afwachten: zelfs de grootste geschillen zijn opzij te zetten als het om geld gaat..

    Ik moet er ondertussen nog van bekomen dat die mooie rooie Fokker waar ik een foto van gekocht heb, een replica is!

  3. #23
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Die "samenwerking" was toch opgelegd door Idflieg?
    Kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat een Clark YH, een dun vleugelprofiel afdoende was voor de D.21 - hoe zat het met de inkopen die Fokker deed bij NACA?

  4. #24

    Standaard

    Idflieg wilde het inderdaad. Wellicht om Fokker iets wetenschappelijker te laten werken, maar dat verzin ik.

    Fokker zelf was er voornamelijk op uit om die zelfdragende vleugel in huis te krijgen en liet de boel daarna springen, tenminste, dat is het verhaal wat ik ken. Ik denk dat het Marc Diericx is die dat beschrijft.

    De Hurricane had ook Clark YH, dus zo dun hoeft zo'n vleugel niet te zijn (niet dat ik er verstand van heb).

  5. #25
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Kan iemand opzoek gaan naar de directe bron betreffende het vleugel profiel van de D21 ??

    Volgens mij kan het namelijk geen Clark YH profiel zijn omdat daarvan aan de achterkant ligt omhoog is gebogen en ik kan dat op geen 1 tekening terugvinden.

    Heeft iemand de aerodynamische berekeningen in zijn bezit??

    Pim

  6. #26

    Standaard

    Om even op de oorspronkelijke vraag van Jorri terug te komen: de foto van der rode D.VII is de replica die Fred Berg uit New York bouwde. Hij heeft hem in de zestiger jaren gemaakt en het vliegtuig heeft een Hall Scott motor. Het vloog voor het laatst in 1975. Nu is hij onderdeel van de Jerry Yagen collectie In het Military Aviation Museum in Virginia, USA. Voor meer informatie over de bouw van deze replica, kijk je op Tales_of_a_Fokker_DVII-Fred_Berg.

    Nadat Fokker directie de D.VII, die nu in het Militaire Luchtvaart Museum staat, liet aankopen op de Wings and Wheels veiling in Orlando, Florida heeft men voor het persbericht toentertijd deze foto gebruikt. Daarmee is de algemene indruk ontstaan dat Fokker deze uitvoering had aangeschaft. Niet waar, dus.
    De foto van de kale D.VII in de fabriekshal is genomen in de Experimentele Afdeling van Fokker waar het vliegtuig na aankomst in Nederland provisorisch in elkaar is gezet.
    Vervolgens is men aan de restauratie begonnen.

    Dick Funcke

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •