Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
Dag Jos en Arjan,

Beiden hebben jullie vragen over de kleuren. Je kunt voor de beste kleur beige, het boek van Frits Gerdessen (D.XXI etc.) bij de hand nemen. Daar zijn prachtige drawings gemaakt over de kleurenschema's, en wat nog leuker is, is dat de bijna voor 100% exacte kleur beige is weergegeven. Deze kleur is niet aan te raden om te zoeken op Internet, omdat de kleinste instelling in je beeldscherm (weergavekwaliteit e.d.) al een kleurverschil kan veroorzaken.

Groet,
Jan
Jan,

Ik ben me zeer bewust van kleurverschillen op monitoren. Maar je monitor moet wel verschrikkelijk slecht gecalibreerd zijn wil het van RAL 7002 of FS 26360 iets maken zoals de kleur van White Ensign Models.
Overigens calibreer ik mijn monitor regelmatig en heb ook de nodige software van o.a. RAL zelf om kleuren naar computer waarden om te rekenen.
Overigens gaat wat jij zegt over de kleuren op de monitor ook op voor gedrukt materiaal. Inkt op papier reageert n.l. heel anders dan verf. En verf ziet er op metaal weer anders uit dan op hout of linnen. Dat maakt het hele verhaal extra complex. En als je drukverschillen meeneemt (jouw boek zal anders zijn dan de mijne) dan kun je echt niet claimen dat het 100% hetzelfde is.

Ik ben sowieso tegenstander van vertaling naar FS595 of RAL kleuren, omdat die niets uit te staan hebben met, in dit geval, Nederlandse kleuren.
Het gebruikte RAL systeem bestond al wel in 1940, hoewel sommige kleuren inmiddels gewijzigd zijn, maar is toch een beperkte set van een dikke 200 kleuren. FS595, dat zeer populair is bij modelbouwers stamt zelfs uit 1970, dus ver na de oorlog. Het heeft wel meer dan 600 kleuren, maar verdeelt over mat, zijde en glans. Dus in totaal weer een dikke 200 kleuren.
Kortom: het blijft altijd een kleur die in de buurt komt. Dat geldt dus ook voor de White Ensign Models kleuren die op FS 595 gebaseerd zijn.

Maar ik ben benieuwd naar het beige van het boek van Frits Gerdessen. Want o.a. uit de G.I informatie begreep ik dat er nog altijd twijfels zijn over de beige kleur.