Hallo Jan, Edwin en Mathieu

Wil even snel reageren. Dit wordt steeds leuker, hoewel ik niet alles kan volgen:

Wat vooral opvalt is dat van de stuurboordmotor (vanuit pilotenperspectief) de dubbele luchtinlaat nog te zien is

@ Edwin. Op jouw foto van de 852 is m.i. niet de stuurboord motor maar de bakboord motor te zien. De details over de dubbele luchtinlaat kan ik niet ontdekken maar ik geloof je. Of misschien zie ik iets verkeerd.

De positie van de 852 aan het zandpad komt zeer goed overeen met de positie van de T-V op Mathieu?s foto. Deze T-V is duidelijk dezelfde als die op jouw (Edwin?s) eerste foto. Zie de beschadigingen, gaten e.d. in de midden romp, en het gescheurde spandoek hangt min of meer op de zelfde plaatsen naar beneden. Wat me echter opvalt is dat deze T-V NIET op dezelfde plaats lijkt te staan. Geen zandweg in zicht en er staan minstens 2 andere T-Vs naast deze (neus rechts, vleugeltip links te zien).

Ook is duidelijk op Mathieu?s foto te zien dat minstens het rechter bommenluik nog aanwezig is.

Wat we natuurlijk niet weten is of deze foto?s ong. omstreeks hetzelfde tijdstip zijn gemaakt. Het lijkt dat men de overgebleven vliegtuigen een beetje gesorteerd heeft en zo op andere plaatsen hebben geschoven, zoals lijkt te zijn gebeurd op jouw foto, Jan. Om dezelfde reden kunnen natuurlijk ook onderdelen van toestellen zijn afgehaald en op andere toestellen gemonteerd (bommenluiken, ailerons, motoren?) het beroemde kanibaliseren dus. Wie weet probeerden de Duitsers zoveel mogelijk vliegbare T-Vs in elkaar te knutselen in de periode dat deze foto?s zijn gemaakt. M.a.w. het kan inderdaad de 852 zijn maar in verschillende toestanden en op andere tijdstippen.

Wat denken jullie?

Jos