Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: LVA tijdens de eerste wereldoorlog

  1. #11
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Volgens mij is de reden dat we zo een bonte verzameling aan toestellen hadden
    dat we neutraal waren tijden WW1
    alles wat hier neerkwam werd in beslag genomen
    als een duitser of engoldse of france vlieger boven nederland kwam werd i ook neergehaald
    we konden ook kopen waar we wouden

  2. #12
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.368

    Standaard

    Hallo dutchplanes.

    Blijkbaar was dit op het moment dat Schoenmaker/Postma hun boek uitbrachten niet bekend. Het Werksnummer komt overeen met het daar vermelde. Wanneer is dat eigenlijk aan de dag gekomen?
    Ik ben zeer geïnteresseerd in wat erover is gepubliceerd zowel in boekvorm als via het net. Indien je me op weg kunt helpen omtrent de periode 14-18, graag.
    Zelf ben ik sinds jaar en dag geabonneerd op "Jet & Prop" omdat daar 14-18 regelmatig aan bod komt maar verder weet ik geen interessante publicaties.

    Ruud.

  3. #13

    Standaard

    Ja Ruud ik heb wel het e.e.a. Ook door veel overleg met Frits Gerdessen en eigen onderzoek.
    Op het gebied van de geinterneerden is niet zoveel geschreven. In vroegere jaren heeft er bij Luchtmachthistorie wel een inventarisatie plaats gevonden. Koos van den Berg heeft dat ooit in de 80er jaren samengevat in een losbladig boekwerk "Vademecum" voor MLM medewerkers en dan het boek van Schoenmaker en Postma dat in feite daarop is gebaseerd. Hooftman heeft ook geen eigen onderzoek gedaan en heeft de gegevens van Luchtmachthistorie overgenomen en er soms wat bij verzonnen, maar heeft wel de foto's wereldkundig gemaakt.
    Fragmentarisch kom je wel eens wat tegen in de serie Windsock datafiles, maar dat is gebaseerd op de kennis van Frits Gerdessen.

    Op dit moment wordt aan "het ballenboek" gewerkt door Frits Gerdessen en Nico Geldhof. Dit gaat over alle geinterneerden en gekochte kisten met oranje ballen. Maar ik heb nog geen datum wanneer dat uitkomt.

    Ter info mijn gegevens over de Hannover:

    Verkenningsvliegtuig met Opel-Argus III motor van 180 pk (nr. 1177). Gebouwd te Hannover met werknummer 13180/17. Behoorde tot de serie 13075-13374/17. Geïnterneerd op 15-4-1918 bij Axel (Z).

    # 15-04-1918: INTERNERING 56. Verdwaald en geland bij Axel. Fl.f. sgt. M. K. Albusberger, Lt. F. A. Olbrich. Toestel "7" van FFA 258 (nr. 7 aan weerszijden op de neus).
    # -04-1918: In bedrijf gesteld met de Ned. reg. HAN416 O160.
    # 01-05-1918: Is bij het 2e esc.
    # 01-11-1918: Gevechtsgereed gemeld.
    # -1919: Geborgen in Hg 20.

    Hans

  4. #14
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.368

    Standaard

    Hallo Dutchplanes.

    Dank voor de moeite. Inmiddels heb ik eens verder gekeken en het blijkt dat ik een hele reeks Windsocks van Peter M. Grosz heb. Nooit gekeken naar de auteur, slordig.

    Ruud.

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.368

    Standaard

    Hallo dutchplanes.

    Na wat zoekwerk in Windsock gevonden. Maar de link naar de HAN416 zal niet veel mensen zijn opgevallen, dat is duidelijk.



    Ruud.

  6. #16
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er wordt al jaren gewerkt aan twee boeken over de oranje bollen periode en de geinterneerde vliegtuigen: http://www.geromybv.nl/epages/615752...ld%20Oorlog%22
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 10 april 2013 om 14:34

  8. #18

    Standaard

    Tevens zijn er in de eerste wereldoorlog bij Frankrijk Nieuport's aangekocht die pas na de oorlog geleverd zijn en er zijn 40 Rumpler C.Ia's gekocht. Deze bleken in praktijk nogal snel in de fik te vliegen en hebben maar een kort tijdje gevlogen. Maarem, kwam er binnenkort niet een boek uit over dit onderwerp?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •