Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Positie bepaling tijdens een vlucht

  1. #1
    regenboogje Guest

    Standaard Positie bepaling tijdens een vlucht

    Ik heb een vlucht (Dubai-Jakarta) gevolgd via flightaware, hier geeft men de posities niet in graden-minuten-seconden aan.

    Ik heb de posities opgeslagen, nu wil ik aan de hand van een positie de plaats bepalen.

    De positie van Dubai wordt hier als volgt aangegeven: breedte= 250.696 lengte= 558.016. Met welke formule kan ik deze omreken naar de “normale”coördinaten 25°16'16.15"N 55°18'26.85"O ?



    Bijvoorbeeld:



    Dit moeten de uitkomsten zijn
    Plaats
    Positie “breedte”
    Positie “lengte
    Breedte
    Lengte
    Dubai
    250.696
    558.016
    25°16'16.15"N
    55°18'26.85"O
    Jakarta
    -61.256
    1.066.559
    6°12'41.56"Z
    106°50'42.62"O

    Bij voorbaat heel hartelijk dank.
    Regenboogje.

  2. #2
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hallo Regenboogje,

    Hier is een site waar je de verschillende formaten voor lengte- en breedtegraad kunt omrekenen:
    Convert Latitude / Longitude in Degrees/Minutes/Seconds to/from Decimal (FCC) USA

  3. #3
    regenboogje Guest

    Standaard

    Ik weet nu hoe ik de coördinaten moet invullen.
    Voor Dubai was dat op de trackingsite: breedte 250.696 en lengte 558.016.
    Bij Google Maps of - Earth moet dit zijn: breedte 25.069 en lengte 55.801 , de punt dient dus 1 plaats naar links verschoven te worden en achter de punt mogen maar 3 cijfers staan.

    Bedankt voor je hulp Arjan.

  4. #4

    Standaard Positie bepaling tijdens een vlucht

    Regenboogje, (is u een dame?),

    Interessante vraag, leuke puzzle.

    Ik was op FlightAware om naar een antwoord te zoeken, maar ik kan daar geen posities vinden in Breedte/Lengte, Lat/Long van zowel vliegtuigen als vliegvelden.
    Dat ligt aan mij, (leeftijd denk ik), dus graag op dit punt even wat uitleg.

    De verwijzing door Arjen naar de hiervóór vermelde 'decimal' site geeft de decimaal die achter de graden volgt, maar geen uitleg daarover.
    Ik zal hier een poging doen.

    De decimaal is nodig om het geheel te kunnen digitaliseren.

    Daar hadden de Grote kaartmakers uit de zeventiende eeuw, zoals Mercator, Lambert, en anderen, geen behoefte aan, maar wij in de huidige tijd wél.
    De verdeling van de graad hadden de oude heren goed voor elkaar, in minuten en seconden.
    En ze wisten ook al dat de aarde geen zuivere bol was.
    Maar meer was niet nodig, en ook niet voor ons, tot in de jaren tachtig.

    Het Geofysisch meet systeem WGS84 werd de standaard, maar het hield niet heel lang stand en werd 'adjusted' en 're-adjusted' in verschillende stappen.
    Ten eerste werd een hogere nauwkeurigheid belangrijk voor verschillende doelen, niet in het minst natuurlijk militaire doelen, maar ook de uiterst langzame verschuiving van de tectonische aardplaten onderling ging merkbaar problemen geven.
    We drijven met z'n allen maar een beetje rond op het magma van de aarde, en die stromingen verschillen van blok tot blok.
    De Noord Amerikaanse plaat werd zo NAD 27 en 83, en zo zijn er meer naast elkaar in gebruik voor de echte geofysiologen.

    Beetje lange inleiding, maar hoe groot zijn de afstanden waar het over gaat?

    De graad is 60 zeemijlen, gemeten langs een meridiaan en langs de parallel op nul graden breedte, de evenaar.
    De omtrek van een parallel neemt af naarmate men dichter bij de polen komt, de cirkels worden kleiner.
    Dat neemt af met de cosinus van de breedte; dat komt er op neer dat op 45 graden breedte de omtrek nog rond 0,7 is en op 60 graden breedte precies de helft van die aan de evenaar.


    Een graad is verdeeld in 60 minuten, de hele minuut is dus één zeemijl, en deze is weer verdeeld in 60 seconden.
    De graad is dus 60X60 = 3600 seconden. Klinkt bekend, het is ook de tijdwaarneming.

    De mijl is 1852 meter, de seconde dus rond 30,1 meter, en dat is toch alweer behoorlijk onnauwkeurig.
    In de tijdmeting werd de seconde verkleind tot micro en nano-seconde, maar in de plaatsbepaling is men (gelukkig) de seconde gaan decimaliseren.

    Zie bv de genoemde Dubai, DXB, het Airport Reference Point, is N 25.16.16.15 en E 55.18.26.85.
    Dus achtereenvolgens graden, minuten, seconden en 15 en 85 honderdste van een seconde.

    De waarde achter de graad is om te zetten in een decimaal getal door er allemaal secondes van te maken.
    Hier dus 16 maal 60, plus de laatste 16,15.
    Dat is 960 plus 16,15, is samen 976,15 seconden.

    De hele graad zou 3600 sec betekenen, dan wordt het decimale deel dus
    976,15 gedeeld door 3600, en dat is 0,2711527.
    Dus de Breedte van DXB is dan decimaal geschreven: 25.2711527.

    Het zelfde voor de Lengte: 55.18.26.85 gr/min/sec (WGS84 systeem).
    Decimaal: 18X60 plus 26.85, is 1080 plus 26.85, is 1106.85, maar weer gedeeld door 3600.
    Dat levert op 0.3074583.
    DXB Lengte dan: 55.3074583.

    Afgerond: N 25.2712, E 55.3075.

    Dit is wat de door Arjen genoemde link al voor je doet...


    Nu de andere getallen die door regenboogje zijn gevonden:
    250.696 en 558.016.
    Ze waren me niet bekend en dat bleef zo, ook na een week puzzelen.

    Dus ben ik hulp gaan zoeken bij FlightAware.
    Dat leverde een verrassend resultaat op!

    Ik vroeg
    Sep 16 04:56 am (CDT)
    Good afternoon,
    I would like to know which system is being used to convert Lat/Long airport
    and VOR positions into the digital figures that are mentioned on your aircraft movement site



    Daar kwam een vraag van FlightAware Andrew overheen om een en ander te preciseren.




    Andrew Taylor-(FlightAware)
    Sep 16 08:49 am (CDT)
    Jaap,
    Thank you very much for your interest in FlightAware. Which values are you referring to on our site? Would it be possible for your to provide a link? I just want to make sure that we are both speaking about the same part of the site.
    Best regards,
    Andrew Taylor
    FlightAware


    Ik heb dat nogmaals toegelicht, waarop hij kwam met een door hem gechecked voorbeeld van een Gatwick-Dubai, EGKK-OMDB vlucht.
    Daarin was alles normaal, dus standaard WGS84, met de decimale getallen zoals ik hier heb voorgerekend.
    Géén rare 250.--- en 558.---waardes.

    Hij beschrijft die als een eenmalige systeem-uitglijder!

    Dus zoek geen nadere verklaringen, de grote conversie getallen bestaan eenvoudig niet...



    Andrew Taylor-(FlightAware)
    Sep 17 10:34 am (CDT)
    We should just be displaying the latitude and longitude as is, without any conversions or adjustments. Without a specific link to the flight you were tracking at the time it would be difficult to determine if there was an error.
    I checked a current flight arriving at Dubai and it appears to be displaying the latitude and longitude correctly.
    https://uk.flightaware.com/live/flig.../OMDB/tracklog
    Perhaps it was a glitch or one time error with the specific flight you were tracking at that time.
    Best regards,
    Andrew Taylor
    FlightAware



    Gelukkig klopt onze wereld nu weer...

    Tracker.

  5. #5
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Bedankt Tracker voor de toelichting begreep ook niks welke standaard 3 cijfers voor de komma gebruikt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    De verdeling van de graad hadden de oude heren goed voor elkaar, in minuten en seconden. Tracker.
    Natuurlijk niet..........

    Waarom hebben we gekozen voor 24 uur per dag als basis terwijl we een 10tallig systeem hebben.

    Er hadden gewoon 10 uur in een dag moeten zitten met 100 minuten en 100 seconden !

    360 graden had gewoon 100 graden moeten zijn.

  6. #6

    Standaard

    Pim,

    Met 'goed voor elkaar hebben' bedoelde ik : i.v.m.de navigatie van toen.

    De cirkel van 360 graden en het uur van 60 minuten en hun onderverdelingen zijn een paar duizend jaar geleden bedacht.
    Daarnaast bestonden heel andere, lokale systemen die de tijd niet hebben overleefd, wat aangeeft dat er in de 360 theorie 'iets' goeds moet zitten...

    Bedenk ook dat in de tijd van de grote kaartenmakers alle maten gingen over zee-afstanden, waarin de zeemijl, de minuut dus, uitstekend voldeed.

    De landrotten waren toen nog heel druk met allerlei eigen maten, totdat er heel voorzichtig een soort van standaardmeter verscheen om aan die verschillen een einde aan te maken.
    Dat heeft nog heel lang geduurd. Engeland en vooral Amerika zijn pas 20 jaar terug echt over gegaan op metrisch.

    Weet je nog van de 1/8 en 1/32 ste balsahout diktes?
    En van een exit op de Amerikaanse snelweg na 1/8 st. m., statue mile?
    En van die eeuwige Fahrenheit temperaturen, waar we nooit iets mee konden?

    Wij hebben ook nu nog vreemde restanten daarvan.
    Ik heb nooit begrepen waarom wij van een snelweg afgaan na 300, 600 en 1200 meter, in plaats van gewoon 500 en 1000....

    Of decimale navigatie en tijdwaarneming goed of beter zou zijn geweest dan wat we nu hebben kan ik niet beoordelen.
    Ik bezit die kennis niet.

    Tussen mijn vliegopleiding en de diensplicht heb ik een aantal maanden bij Rijks Waterstaat gewerkt.
    In de nederige rang van Waker-A was ik assistent landmeter op het stuk droog gevallen Waddenzee bij Den Helder, 1961.
    Ik was ook belast met het bepalen van de meetpunten voor een nieuw aan te leggen Marine pier in de Nieuwe haven.

    Het Geometrische Nederlandse systeem, met als centraal punt De kerktorenspits in Apeldoorn, was toen gebaseerd op
    de Analitische Meetkunde.
    Daarin is de cirkel niet 360, maar 400 graden.

    Dat vereiste de nodige studie, maar vooral een hoop moeizame gewenning...
    Het idee komt dan namelijk op dat de cirkel een vierkant is, en dat leidt tot ogen op steeltjes.

    Ik was blij om na die periode gewoon weer lekker met een rond kompas te kunnen werken!

    Hecht hier geen wetenschappelijke betekenis aan hoor, het zijn gewoon een paar gedachtes..

    Tracker.

  7. #7
    regenboogje Guest

    Standaard

    Hallo Tracker, ik ben een mannetje hahaha.
    Hier wat uitleg.
    nl.flightaware.com/live vul op deze site het volgende in (wel na 21.30 u, anders vliegt geen machine)
    Naam van de Luchtvaartmaatschappij: Emirates en vluchtnummer: 58. Klik nu op Onderweg / Op tijd (bij status, rechts in de window). Nu kom je in de window waar de posities staan en wel in de notatie die ik had aangegeven.
    Nu zal je zien dat de positie wordt weergegeven als: Breedte=512.913 Lengte=67.790 enz enz enz.
    Ik heb al deze gegevens in Exel geïmporteerd en ik heb verder kolommen toegevoegd ( I t/m O), in I staat de hoogte in meter, in J de verstreken tijd, in Ken L de posities zonder punt, in M staan de berekende coördinaten die je in Google Maps dient in te voeren, in N de landen of zeeën en in O plaatsen in de buurt.
    Het Exel bestand voeg ik als bijlage toe. (Als het me lukt)
    Groetjes,
    Regenboogje.

    De bijlage toevoegen lukt niet, ik krijg de melding: ongeldig bestand.
    Als je het bestand wil ontvangen moet je hier even een email adres (een voor eenmalig gebruik aanmaken) doorsturen.
    Groetjes.
    Laatst gewijzigd door regenboogje; 23 september 2013 om 21:18 Reden: toevoeging

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •