Het afwijzen van de A-10 was niet direct een aanval op de A-10. Ik persoonlijk vind het een fantastisch vliegtuig. De A-10 staat hier voor de meeste vliegtuigen van de 4de generatie (Mirage 2000, Tornado, F-16, F-18, Mig-29 etc.). Deze vliegtuigen zijn te kwetsbaar om tegen een goed verdedigd luchtruim te opereren zonder steun/bescherming van diverse andere systemen.

Het genoemde situal awarness (het bewust zijn van je omgeving) systeem laat je weten wat er om je heen gebeurt. Iets nieuws is dat je niet meer beperkt bent in de kijkrichting door het vliegtuig zelf. Wil je bijvoorbeeld onder je kijken dan buig je je hoofd voorover en kijkt tussen je benen door. In je helm wordt dan het beeld geprojecteerd dat hoort bij de stand van je hoofd en ogen. Hiervoor zitten camera's op het vliegtuig. Je krijgt dus het effect alsof je door je eigen vliegtuig heen kijkt. Verder wordt alles wat het vliegtuig ziet, met behulp van sensors (camera, radar, radar verklikker, infra rood etc.) op een beeldscherm en/of vizier van je helm getoond. Hierdoor weet je wat er om je heen gebeurd. Tevens wordt er informatie toegevoegd die is verzameld door andere vliegtuigen, schepen, grondstations.
Weten wat er gebeurd is de grote kracht.

Qoute J. Weel: "en vanwaar die ecsplosief hogere kosten voor de vlieguurtjes"

Zoals ik al eens eerder geschreven heb, kosten zijn heel moeilijk te beoordelen. Wat zit allemaal in de prijs verwerkt? Hier kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

Mvg, Boris