-
8 oktober 2013, 16:57
Bedankt voor de reactie Huub. Ik begrijp uit de discussie, dat jij in de nabijheid van de Langestreek, het voormalige hulpvliegveld Ruigenhoek, woont.
Is het bekend bij jou, dat er in december door de Stichting Geschiedschrijving Noordwijk een boek op de markt komt over de Langestreek?
Hierin komt een artikel van mij over de oorlogsdagen in 1940 over de IIIe Verkenningsgroep. Mijn vader maakte de eerste verkenningsvlucht voor het maken van foto's van Schiphol, Waalhaven en Valkenburg. Edwin Hoogschagen heeft ook in zijn boek over de Fokker C.5 hier ruim aandacht aan geschonken.
Ook zal in het boek een reden aangegeven worden, waarom vliegveld Ruigenhoek nooit door de Duitsers werd gebombardeerd
Van iemand heb ik ooit bijgaande foto gekregen.
Het vliegveld zou na de capitulatie gebuikt zijn als schijnvliegveld door de Duitsers. Is het voor jou duidelijk, dat dit hier Ruigenhoek betreft met deze Messerschmitt 109-achtige dummy? Gezien de duinen op de achtergrond zou dit kunnen.
Henry, er zijn eigenlijk helemaal geen foto's van Ruigenhoek in de tijd. dat de IIIe Verkenningsgroep aldaar verbleef. Zal wel verboden zijn geweest om foto's te maken, geheim!
Burgers konden echter wel dichtbij het vliegveld komen en een nog in leven zijnde getuige uit de omgeving spreek ik bij de boekpresentatie en misschien, dat er meer zaken duidelijk worden, zoals de gecamoufleerde opstelplaatsen van de vliegtuigen, waren ze er nou wel of niet?
Wel is duidelijk, dat de onderhoudstenten op het veld aanwezig waren.
Ik heb ca. 25 foto's van uitgebrande wrakken in de loop der jaren bijeen gescharreld en op maar één door mijn vader gemaakte foto's staan die tenten op de achtergrond bij het karkas van een FK51 ......de 426? Op de andere foto's zijn ze nergens aangetroffen.
We moeten het maar doen met het mooie mini diorama, dat je maakte voor mij, waar de eerste verkenningsvlucht van mijn vader en Tony van Liempd wordt uitgebeeld; het overstappen van de Koolhoven FK51 in de Fokker C.5 voor de eerste verkenningsvlucht.
Ger.
Tags for this Thread
Regels voor berichten