Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: I./JG 1 gespiegeld embleem

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.354

    Standaard I./JG 1 gespiegeld embleem

    In mijn nieuwste boek "Luftwaffe Gallery No 4" van Erik Mombeek/Mombeeck ontdekte ik iets waardoor ik contact opnam met de auteur.
    Hier mijn mail aan hem en zijn antwoord.


    ------------------------------
    Hello mr. Mombeek.

    Just bought your "Luftwaffe Gallery No 4" at the Luchtvaart Hobby Shop near Schiphol, Netherlands.

    On page 2 there is a picture of a Me-109 (14) with a staffel emblem of I./JG 1 that is wrong, the Netherlands is shown the wrong way. On the profile of that plane on page 3 it is the same, wrong also.
    The correct way is on the picture on the bottom of page 3.

    My question is: was this plane indeed having the emblem the wrong way or is something else happened during the graphic process?

    Kind regards,
    Ruud van Ommeren,
    Amsterdam.

    ---------------------------------

    Hello Mr. van Ommeren,

    thank you for your e-mail. I hope that you like LuGa 4.

    Well seen with this Staffel emblem, indeed, the Netherlands is shown the wrong way. This is really how this appeared, no graphic problem. They apparently just used the same stencil for both sides... or, any other clue?

    Best regards

    Erik Mombeeck

    ---------------------------------

    Als ik zijn (voorlopige?) conclusie aanneem dan is hier geen sprake van duitse "Gründlichkeit" en zijn er misschien meerdere toestellen van I./JG 1 geweest die aan de rechterzijde een gespiegeld Staffelemblem hebben gedragen. Dat was me hiervoor nog niet opgevallen en hoop dat er forumleden zijn die in hun boeken/foto's zouden willen graven om te zien of er meerdere toestellen bekend zijn met deze verkeerde afbeelding.
    Helaas mag ik de illustraties uit dit boek niet zomaar plaatsen en heb dus het goede embleem van het net geplukt:
    OT: Looking for JG1 staffel's emblem - SimHQ Homepage



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 oktober 2013 om 09:44

  2. #2

    Standaard

    Beste Ruud,

    Ik kijk hier eerlijk gezegd niet van op. Ik heb diverse foto's van I/JG1 109's op Bergen en De Kooy met een gespiegeld embleem.

    De verklaring zit 'm zeer waarschijnlijk in het feit dat Nederland en de pijl en boog richting Engeland naar de neus van het toestel (vooruit) wijzen. Dus op de linkerzijde is dat een correct embleem, maar op de rechterzijde dus gespiegeld, anders wijst de pijl en boog naar achteren...

    Mvg,
    Hans
    Laatst gewijzigd door Hans Nauta; 27 oktober 2013 om 21:32 Reden: tiepvaud

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.354

    Standaard

    Hallo Hans.

    Ik moet zeggen dat het mij nog niet was opgevallen tot ik het genoemde boek zag. Mijn eerste reactie was dat men hier "ooit" tijdens het grafisch proces, het oude vertrouwde nog zonder digitalisering, een film verkeerd om had gebruikt en dat daardoor de afbeelding (en dus ook het Staffelwapen) gespiegeld was. Dit kan tegenwoordig nog steeds, bijvoorbeeld bij dia's die men gaat digitaliseren. Nu je zegt er meerdere foto's van te hebben gezien op deze wijze moet ik Mombeeks verklaring dat men slechts 1 sjabloon heeft gebruikt wel aannemen. Het blijft wel vreemd omdat de duitsers juist bekend waren om hun "Gründlichkeit". Hier dus niet. Als ik de tijd kan vinden moet ik toch eens in mijn boeken over JG1 gaan snuffelen, ik heb dus iets gemist.

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 oktober 2013 om 09:23

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •