Hoi Bart,

Het is vooral een klus voor de komende winter, ik ben eigenlijk net serieus begonnen. Ik heb nog twee boeken op de kop getikt, over de Seenotdienst van Kuhn en The Dutch Naval Air Force Against Japan van Womack. Het boek van Karl Born over de Seenotdienst moet ik ook nog kopen, hij was de Do 24-pionier van de Seenotdienst.

Als er iemand (Ruud?) meer informatie heeft over de opbouw van de eerste vijf squadrons/flights (aanvankelijk aangeduid als Seenotflugkommandos of Seenotflug-Kommandos) houd ik me aanbevolen. De formele oprichtingsdata zijn bijvoorbeeld niet te vertrouwen. Het is best wel een brei van eenheden en overkoepelende eenheden.

Het plaatje dat ik nu heb gevormd is ongeveer als volgt.

Seenotdienst ontstaan uit Luftdienstverband I op Zwischenahn, waar de He 59C werd getest in de zomer van 1939.

Aug 39 Seenotflugkommando 1 voor de Noordzee op Norderey, met detachement op Sylt. Als basis daar wordt List genoemd, maar Hörnum aan de andere kant van het eiland werd ook gebruikt.

Aug 39 Seenotflugkommando 2 voor de Oostzee op Pillau, kennelijk met detachementen in Bug op Rügen en in Kiel.

In zomer 40:
Seenotflugkommando 1 naar Brest, detachement Hourtin.
Seenotflugkommando 2 naar Cherbourg, voor het Kanaal.
Seenotflugkommando 3 in Duitsalnd opgericht en naar Boulogne-sur-Mer, voor de Noordzee. Met een detachement in Schellingwoude? Maar volgens andere berichten al eerder opgericht op Pillau.
Seenotflugkommando 4 opgericht, vervangt Seenotkommando 1 voor de Duitse Noordzeekust (en ook in de Oostzee?) Hoofdbasis Wilhelmshaven?
Seenotflugkommando 5 opgericht, basis Sylt, maar verzorgt misschien detachementen langs de Noorse kust? In 1941 naar Stavanger.

Misschien heeft iemand ook wel meer informatie over de eerste activiteiten in Schellingwoude.

Peter