Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1

Discussie: Hoogteroer

  1. #1

    Standaard Hoogteroer

    [div=float: right; width: 185px;][/div]

    Het hoogteroer van een vliegtuig (Engels: elevator) beweegt het toestel om de dwarsas (de as die door het zwaartepunt van links naar rechts loopt), dit noemt men [wiki]stampen[/wiki]. Het bevindt zich aan de achterkant van het [wiki]stabilo[/wiki]. Het wordt meestal bediend door de [wiki]stuurknuppel[/wiki] naar voren en naar achteren te bewegen.

    Als de [wiki]vlieger[/wiki] door middel van het hoogteroer de [wiki]invalshoek[/wiki] vergroot, zal de hoogte toe nemen. Door de extra weerstand levert het [wiki]vliegtuig[/wiki] wel snelheid in. Om substantieel te stijgen zal dus ook gas bij gegeven moeten worden. Als de vlieger door middel van het hoogteroer de invalshoek verkleint, zal de machine hoogte verliezen. Als hij geen gas terug neemt, zal de snelheid toenemen.

    Laat de piloot de knuppel los, dan gaat het hoogteroer terug naar de voorkeursstand. Door te trimmen kan de vlieger de krachten op het hoogteroer weg nemen en zo de voorkeursstand veranderen.

    Als een vliegtuig op [wiki]transsonisch|transsonische snelheid[/wiki] vliegt, veroorzaakt het stabilo schokgolven die het hoogteroer onbruikbaar maken. Dit fenomeen werd voor het eerst waargenomen met de Bell X-1. Daarom hebben vliegtuigen die transsonisch en [wiki]supersonisch[/wiki] kunnen vliegen een stabilo dat in zijn geheel beweegbaar is en zo als hoogteroer dient.
    Laatst gewijzigd door ReneL; 7 oktober 2008 om 09:29

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •