Heb ik ook even aan gedacht Jan,
maar ik kan me niet voorstellen dat die oorspronkelijk voorzien waren van Franstalige opschriften bij het instrumentarium.
Daarom denk ik aan een Frans toestel wat door de Duitsers in dienst is genomen.
De bij Aviolanda gebouwde Dornier Wal vliegtuigen voor gebruik in NEI waren voorzien van Franse Lorraine-Dietrich motoren, maar dan kan ik nog niet de positie van de foto in het vliegtuig plaatsen.
Laatst gewijzigd door Ferry_vO; 17 september 2014 om 23:07
Jan, De Do-26 was van een paar jaar later en hier werden zeker géén Franstalige opschriften gebruikt.
Het werkstation voor de BWK zal er ook heel anders uit!
Ik denk toch een 4 motorige kist.
De magneet schakelaar is niet echt "de" magneetschakelaar maar een verdeel schakelaar van de startmagneet ( met draaihendeltje ). De echte magneet schakelaar zal zich bevinden bij de piloten of de bwk.
Alle instrumenten zijn eigenlijk nodig om te starten inclusief het inspuit pompje op het linker paneel. Nu denk ik dat dit paneel ook nog aan de andere kant zit. Als dit inderdaad de vleugel is dan moet de vleugel vast zitten aan de romp anders zou de bwk ingeval van een uitvallende motor naar buiten moeten klimmen naar de vleugel.
Maar ik denk dat deze hele gedachtegang niet klopt. Het gaat om een viermotorige vliegboot, motoren in twee motorgondels en waarschijnlijk Frans. Dan heb je nogal wat keuze. Ook Latécoère had een aantal van dergelijke vliegboten gebouwd net voor WWII..
Ik begrijp niet echt het probleem van Duitse onderdelen in een Franse kist. In 1935 was er toch geen oorlog ? Was er een handelsembargo ? Als fabrikant kon je toch gewoon kiezen waar de onderdelen gekocht werden ? De G1 had Duitse,Franse,Engelse en Amerikaanse onderdelen. G1 - reaper zal het wel beter weten maar ik heb nooit gelezen met export licentie contracten van Fokker vliegtuigen dat alle Duitse onderdelen er uit moesten......
Pim, ben ik mee eens, maar de Franse opschriften bij de instrumenten (of ze nu Frans of Duits zijn) staan, op die blusser na, wel allemaal in het Frans.
Dan ga je toch van een Franse kist uit.
Toen ook Vichy-Frankrijk ingenomen werd door de Duitsers zijn er veel toestellen door hen overgenomen.
Daaronder zaten blijkbaar een stuk of 10 ex. van de LeO H-246.
Een brandblusser met oa handgeschreven Duits erop zou dan dus kunnen.
Maar volgens wikipedia vonden de Duitsers het toestel te oud en zijn ze doorgeschoven naar de Italianen.
Daarmee kom je dus nog niets verder.
Latécoère heeft ook een paar 4 motorige toestellen in tandemopstelling gehad, maar die zijn voor zover ik kon vinden niet door Duitsland gebruikt.