-
21 september 2014, 21:18
Hé Pim, bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf ook wat onderzoek gepleegd op het internet, en ik kwam in grote lijnen tot dezelfde conclusies. Alleen je tweede antwoord lijkt mij niet helemaal juist, wat jij beschrijft werd voor zover ik begrijp op motoren uit de 1e wereldoorlog gebruikt. Volgens de beschrijving werd de motor doorgehaald, in de juiste stand gebracht, en door de "vonkenregen" die ontstond door aan de slinger te draaien zelfstandig (!) in beweging gebracht.
Later werden de magneto's voorzien van een tweede onderbreker die met een schakelaar parallel aan de normale onderbreker geschakeld kon worden. Deze onderbreker opende op een later tijdstip, zodat er geen kans op terugslag was (zoals jij ook noemt). Omdat bij een startende motor het toerental onvoldoende was om een goede vonk te trekken, werd met de slingergenerator een serie sterke vonken gegenereerd. Bij dit alles moest de tweede magneto kortgesloten worden om niet alsnog een terugslag te krijgen.
het zou dus goed kunnen dat de linker schakelaar bovengenoemde functies vervuld, en de rechter schakelaar zorgt dan voor het al dan niet inschakelen van de "late" onderbreker. Waar dan de 2 standen "Coupé" voor dienen kan ik niet helemaal verklaren, misschien kon je daarmee de magneto waarmee gestart werd helemaal kortsluiten om in de eerste fase van het tornen met lucht geen ongewenste ontsteking te krijgen.
Ik was ook al tot de conclusie gekomen dat de motoren pneumatisch gestart werden, gezien het ontbreken van een startschakelaar. De tank die op de foto te zien is is dan waarschijnlijk de luchtaccumulator.
Maar het brengt ons allemaal niet verder met wat voor toestel het is.........
Max.
Laatst gewijzigd door max z; 21 september 2014 om 21:28
Regels voor berichten