Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Buitgemaakte Koolhovens

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard

    Dank voor de aanvullingen, al bijna meer 51's buitgemaakt dan fokkers
    De stand:

    E 6, E 13, E 14, 1, 7, 14, 19, 401, 406, 408, 409, 410, 417, 422, 950

    Stonden er op Hilversum ook geen 51's?

    Chris

  2. #2

    Standaard

    Op Hilversum stonden enkele F.K. 51's. Registraties in het bewuste document wat ik op het forum post als ik thuis ben .

    Groet,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Op Hilversum waren de FK-51?s: 407, 414, 425 en 428. Verder waren er twee C.X's en acht C.V's.

    Er waren vier FK-56's op Texel, vier in de Koolhoven fabrieken en nog twee op Haamstede. Geen van allen hebben de strijd overleefd.
    In de Koolhoven fabrieken stonden nog massa's toestellen, zoals twee FK-49's voor Roemenie, een serie FK-56's voor Joegoslavie en nog eens tien FK-56's voor de M.L. Naar het schijnt nog 15 FK-51's voor de ML-KNIL. Dan nog ongetwijfeld een flink aantal rompen voor FK-58's, FK-59's. Het hele spul is tijdens het bombardement op Waalhaven in vlammen op gegaan.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 1 oktober 2008 om 19:33

  4. #4

    Standaard

    Hoi,

    even wat foto's van buitgemaakte 51's, de 409, 14, 19 en 417 en een onbekende.
    Heeft iemand meer foto's?

    Groet,

    Mathieu
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 31 december 2017 om 21:19

  5. #5

    Standaard

    Het beloofde bestand probeerde ik up te loaden, maar ik zit over de maximale grootte. Stuur een mail naar info@lva-40.nl en je krijgt van mij het document gestuurd. (eenmalige actie )

    Groet,
    Jan

  6. #6

    Standaard

    Even de vraag: wat is buit gemaakt?? Het is simpel, alles wat op 16 mei aanwezig was is buitgemaakt. de duitsters lieten op die dag reeds inventaris lijsten maken op elke locatie. Is een uitgebrand wrak een buit gemaakte?? compleet maar (zwaar) bescha-digd? Naar mijn idee alle bij. Wat enkele niet weten of vergeten is dat de Duitsters enkele weken later alle vliegvelden af liepen met een ploeg van Fokker personeel om een selectie te maken wat moest worden bewaard. Wat weg kon werd ter plaatse ge-
    sloopt en vaak verbrand. De "goede" delen gingen met dekschuiten naar Utrecht waar een groot opvang station was ingericht (aan het water) waar alles werd op geslagen.
    de platte schuiten bij schiphol waren naar mijn idee op doorvaart naar Utrecht.
    Voornamelijk Duits materieel dat direct weer gebruikt kon worden ging naar Fokker in Amsterdam Noord, voor reparatie. (info: Klaas Lauppe die in de werkploeg zat, en later in de Aviodome werkte en dit alles vertelde, met enkele fotos. niet bij mij aanwezig!)
    Er zijn wel lijsten van civiele vliegtuigen in Utrecht, militair weet ik niet.
    Ik zou graag weten of, en dan wat, er uit eindelijk in Duitsland terecht kwam. Er is wel
    een FK51 propeller gevonden in Polen....
    Harry

  7. #7

    Standaard

    Hoi Harry,

    De discussie over de definitie van buitgemaakt wordt wel vaker gevoerd op de verschillende forums. Ik ben het volledig met je eens dat ook een uitgebrandwrak, hoe waardeloos dan ook, buitgemaakt is. Wat diegene die het buitmaakt er mee doet is een tweede. Ook ik ben benieuwd of er iets van Koolhoven naar Duitsland afgevoerd is, het is natuurlijk wel opvallend dat de Duitsers moeite gedaan hebben een T.V te laten vliegen maar voor zover bekend niets gedaan hebben met de simpelere FK 51. Kan het misschien zijn dat buitgemaakte FK 51's en onderdelen beland zijn in Spanje? De Duitsres zullen ongetwijfeld geweten hebben dat de Spanjaarden FK 51's hadden maar of ze daar iets mee gedaan hebben in een interessante vraag!!

    Groet,

    Mathieu.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •