Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Fokker C 1 of niet?

  1. #1

    Standaard Fokker C 1 of niet?

    Tegen welke Fokker staat mijn Pa hier blijmoedig geleund in 1934?

    Ik vermoedde C 1, maar het kielvlakje hier heeft een hol oplopende voorlijst,
    terwijl de C 1 in het algemeen wordt getoond met een rechte kielvlak voorlijst.

    Aileron klopt, tank tussen de wielen ook, het nummer lijkt me de 538, wat ook weer tot C 1 leidt.

    Wie zegt het?






    Tracker.

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.354

    Standaard

    Hallo Tracker.

    De 538 is een C.IA, ook bekend als C.I Lynx.

    Het boek KLu vliegtuigen van Schoenmaker/Postma, blz. 34:
    >Aan het eind van de jaren twintig, begin jaren dertig is een aantal herbouwd en uitgerust met de Britse 218 pk Armstrong Siddeley Lynx-motor, die de versleten 185 pk BMW-III-a motor verving. Deze opbouw, die ook een aanpassing van de romp en een nieuw onderstel omvatte, geschiedde ook bij de LVA zelf. Deze versie stond officieel geboekt als C.IA, maar stond in de wandelgangen bekend als "C.I Lynx". Omdat de romp iets langer uitviel dan die van de BMW-versie waren de vliegprestaties van de C.IA iets minder. De volgende nrs zijn van de Lynx-motor voorzien: 485, 489, 490, 492, 495 t/m 497, 503, 514, 516, 521, 524, 526, 529 (die ook korte tijd met een 140 pk AS Mongoose-motor heeft gevlogen), 530, 533, 534, 535, 538, 545 en 549.<

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 december 2014 om 13:58

  3. #3

    Standaard

    Dank je Ruud.

    Ik zie je niets noteren over het sierlijk gewelfde kielvlak.
    Was dat ook een modificatie? ziet er wat bewerkelijk uit...

  4. #4

    Standaard

    Hoi Tracker,
    Blijkbaar wel, hier en foto van de 492 met een zelfde staartvlak:

    Groeten, Rik

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.354

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Het kielvlak moet wel onderdeel zijn geweest van de ombouw want op blz. 35 staat een afbeelding van de "492" na de ombouw met dezelfde vorm als op jouw foto.
    Op blz. 34 staat overigens ook een foto van de "533" van voor de ombouw en die heeft daar nog het "oude" rechte kielvlak.

    Toevoeging: de foto van Angel is de dezelfde als op blz. 35 van het genoemde boek.

    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 december 2014 om 13:54

  6. #6

    Standaard Fokker C 1 of niet?

    Bedankt heren, ik zal de tekst in het archief aanpassen.
    En de oude albums nog eens doorbladeren of er ergens toch niet de juiste naam onder staat, die mij dan weer is ontschoten.

    Ik heb er nog een, een C V, maar dan met een extreem lange uitlaat.
    Die vind ik niet een twee drie terug op het net.

    Buitengewoon vriendelijk om de man achterin niet een snelle koolmonoxide vergiftiging te bezorgen, maar qua motor-tuning niet optimaal lijkt me.

    Hij heet gewoon C V p? Met de p van?



    Tracker.

  7. #7

    Standaard

    Hoi Tracker, het lijkt mij de 330: een C-VD. Wilco Jonker zegt op zijn site het er het volgende over:
    "Deze derde serie toestellen is besteld op 31-12-1931 en was voorzien van de Hispano Suiza 57-12Mb van 575 pk.
    Ze zijn afgeleverd in 1932 en werden binnen de LVA aangeduid als C.VD
    Ze hadden een brandstoftank in de romp in plaats van in de vleugel, een staarslof met ski; ballonbanden en een lange uitlaatpijp.
    Bij de modernisatie van 1933 werden de motoren niet vervangen en hielden ze ook het Messier landingsgestel, wel werden ze verder zoveel mogelijk gestandaardiseerd.
    Ze kregen een herzien instrumentarium, nieuwe koelradiator, vernieuwde staartslof en het nieuwe gevormde kielvlak.
    Ze ontvingen nieuwe serienummers tussen 650 en 655."
    Ik heb ook een foto van de 330, maar niet de bron. Ooit eens van internet geplukt:

    Groeten, Rik

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Deze vijf toestellen werden besteld en gebruikt als lesvliegtuig. De lange uitlaatpijp zorgde vooral voor een beter te verdragen motorgeluid. Normaal waren maar heel korte uitlaatpijpjes geplaatst, en dat moet een geweldig lawaai hebben gegeven. De toestellen hadden een landingsgestel met doorlopende, nietgeveerde as. Die werd bij de modernisering vervangen door een messier onderstel.

    Het is interessant om te zien dat Fokker vast bleef houden aan de eenvoudige vleugelstijlen. In het buitenland werd bijvoorbeeld al heel snel afgezien van de V stijlen. Die werden vervangen door N stijlen, die voor een betere, stijvere constructie zorgde.
    De type aanduiding C.VP heb ik trouwens nooit eerder gezien.

    Groeten,
    Edwin

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.354

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Nog even terugkomen op je plaatsing van de door jou genoemde C.Vp.

    In het boek "KLu vliegtuigen" van Schoenmaker/Postma staat op blz. 41:
    > De in 1932 geleverde 330 t/m 334 (C.Vd) werden in 1928 omgenummerd tot 650 t/m 654. Om onderscheid te maken met de C.Vd RR (= Rolls-Royce) werd deze laatste serie, die immers de HS-motor behield, verder aangeduid als C.Vd HS (= Hispano-Suiza). <

    Overigens hadden de 330 t/m 334 niet de door Angel genoemde 57-12Mb-motor (450 pk) maar de sterkere HS 12Md (500 pk). Dit volgens hetzelfde boek op blz. 41.

    Mvg,
    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •