Pagina 7 van 42 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 17 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 414

Discussie: Fokker T.5 FSX

  1. #61
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het gaat lekker. Deze week heb ik weer wat nieuws geleerd: rigging. Rigging is het voorzien van 'botten' aan een 3D-voorwerp. Deze botten vormen een skelet waaromheen het voorwerp, net als het vlees, plakt en beweegt. Het skelet is makkelijker te transformeren en te manipuleren. Door zo wat trucjes toe te passen, heb ik van het landingsgestel ook een skelet gemaakt. Op die manier kan het bewegen zoals het in het echt ook gaat. Hieronder volgen enkele plaatjes. Het wiel zit er nog niet aan, dat komt nog. Ook zijn de rubber hoezen om de cilinders nog niet toegevoegd. Die zijn ook lastiger te riggen, en bovendien vormen ze een grote hoeveelheid vertices (punten waaruit een 3D-voorwerp is opgebouwd), wat weer de prestaties van de computer kan beïnvloeden. Met dat in het achterhoofd overweeg ik deze rubberen hoezen weg te laten.

    Uitgeklapte toestand:
    Naam: mlg_rig_01.PNG
Bekeken: 258
Grootte: 59,5 KB


    Half ingeklapt:
    Naam: mlg_rig_02.jpg
Bekeken: 290
Grootte: 19,4 KB


    Ingeklapte toestand:
    Naam: mlg_rig_03.jpg
Bekeken: 248
Grootte: 21,4 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:17

  2. #62

    Standaard

    Mooi werk Daan!

    Huub

  3. #63
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    En we gaan weer verder: vandaag heb ik een begin gemaakt aan een ruwe versie van het interieur. Volledige details komen uiteraard pas na 13 mei.
    De neus is in ieder geval gedaan.


    Naam: nose_int_01.jpg
Bekeken: 269
Grootte: 20,3 KB


    Naam: nose_int_02.jpg
Bekeken: 261
Grootte: 18,9 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:18

  4. #64
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ook de middensectie is van een basisinterieur voorzien. Helaas ken ik geen foto's van dit deel zonder dat de buitenkant eromheen zit, en de foto's van de binnenkant zijn niet helemaal voldoende...

    Dit is in ieder geval wat ik tot nu toe heb.

    Deze afbeelding laat het geheel van de zijkant af gezien. Let op: de beide vleugelliggers zijn hier niet weergegeven!
    Naam: Mid_int_01.jpg
Bekeken: 236
Grootte: 17,1 KB


    Vanuit de neuskoepel gezien. Ook hier weer een 'let op': de inrichting van de cockpit is nog niet gedaan. Vanzelf komt hier een aantal kasten, een vloertje, instrumentenpaneel en een stoel.
    Naam: Mid_int_02.jpg
Bekeken: 257
Grootte: 19,3 KB


    Van boven gezien.
    Naam: Mid_int_03.jpg
Bekeken: 257
Grootte: 13,8 KB


    Over dit geheel heb ik nog wat vragen, die plaats ik in een apart draadje.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:20

  5. #65
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Vandaag heb ik de eerste officiële vlucht gemaakt met het model. De plaats is Eindhoven Welschap, gemaakt door Cees Donker. Ik heb voor Welschap gekozen omdat ik nooit echt een 'eerste vlucht' met mijn D.21 heb gedaan.

    Hier ziet u hem dan staan, naast zijn civiele familielid, de F.36 (ook van de hand van Cees).
    Naam: first_01.jpg
Bekeken: 270
Grootte: 35,1 KB


    Wellicht zegt u nu: 'Hij staat helemaal niet op de grond!' Dat klopt. De contactpunten waar de wielen de grond raken, moeten gespecificeerd worden in een configuratiebestandje. Dat heb ik nog niet gedaan, dus staat het model veel te hoog.

    En nog eens. Let niet op de kleuren! Er zit nl. nog geen texturing op.
    Naam: first_03.jpg
Bekeken: 263
Grootte: 47,5 KB


    Stapt u in? Dan gaan we! U ziet, ook de positie van de rugschutter/tweede bestuurder is 'live'.
    Naam: first_04.jpg
Bekeken: 250
Grootte: 39,2 KB


    Zo ziet de cockpit er momenteel van binnen uit. U ziet dat ik het frame voor het Solothurn kanon al gemaakt heb. Er mist uiteraard nog een en ander.
    Naam: first_05.jpg
Bekeken: 225
Grootte: 30,4 KB


    We zitten alweer even in de lucht, alles loopt lekker! Vanuit de positie van de rugschutter, is er een prima uitzicht. U kijkt hier op Welschap (en in de verte Eindhoven AB, dat kan in de virtuele wereld hè).
    Naam: first_08.jpg
Bekeken: 274
Grootte: 61,1 KB


    Veel verder weg, bij Bergen in de buurt: een shot vanuit de staartkoepel. Weinig detail aan het model, maar dat is nog niet nodig.
    Naam: first_02.jpg
Bekeken: 253
Grootte: 44,1 KB


    En hier komen we weer binnen op Welschap!
    Naam: first_07.jpg
Bekeken: 276
Grootte: 52,1 KB


    De T.5 gaat de hangar weer in voor modificaties en evaluaties
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:23

  6. #66

    Standaard

    Mooi gedaan Daan. Ik zou bijna FSX kopen om dit model te vliegen.

  7. #67
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het buizenframe is inmiddels ook voor 95% gedaan! Ziehier het resultaat, met de grootste dank aan Mathieu!


    Naam: truss_01.jpg
Bekeken: 278
Grootte: 23,1 KB


    Naam: truss_02.jpg
Bekeken: 244
Grootte: 15,6 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:24

  8. #68
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik blijf stoer doorgaan, momenteel ben ik met het texturen bezig. Eerder heb ik het toestel al 'geschild' zodat er een plat 'canvas' ontstaat dat ik in kan kleuren. Met dat inkleuren ben ik nu serieus begonnen, het eerste stukje resultaat is hier te zien.
    Veel is uiteraard van de D.21 overgenomen. Wel zo gemakkelijk

    Hier zien we de motorgondel (deels) met motor en hoofdwielstel.

    Naam: texturing_start_01.jpg
Bekeken: 253
Grootte: 25,6 KB

    Detail van het wiel met band en velg (hèhè:P). Ten opzichte van de D.21 is zowel het bandprofiel hier verbeterd, als de overgang tussen zijkant en rolkant van de band. De kleuren gaan nu ietsiepietsie geloofwaardiger in elkaar over. Ietsiepietsie... Bij de D.21 zag het er in elk geval absoluut niet uit.

    Naam: texturing_start_02.jpg
Bekeken: 270
Grootte: 23,9 KB

    Blik naar voren op de hoofdwielpoot. Er is al Ambient Occlusion overheen gegaan. Volgens mij heb ik het al eerder uitgelegd, maar AO is een soort schaduw die in de hoekjes valt. Met 3D programma's is dit te simuleren en te bakken op de 'schil' van het model. Daarna breng ik het over op mijn 'canvas' en vervolgens is dit het resultaat.
    Naam: texturing_start_03.jpg
Bekeken: 248
Grootte: 26,8 KB
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:26

  9. #69
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.580
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Het grootste deel van de buitenkant staat in de basisverf: camouflagebruin. Er is een Ambient Occlusion pass overheen gegaan, het geheel ziet er veel beter uit zo. Next step: belijning afmaken. Dit gaat dan over de paneellijnen.
    Naam: ao_pass_01.jpg
Bekeken: 243
Grootte: 12,8 KB


    Het onderstel is van grijs naar bruin gegaan. Was ik vergeten... De velg zou ook donker moeten zijn, maar deze laat ik voorlopig zo. De kleuring komt net mooi uit zo. Overigens heb ik de rubbers rond de schokdemper weggelaten. Deze kon ik niet animeren. Gelukkig kwam Huub met een foto van een T.5, ook zonder rubbers. Wellicht kun je deze hier ook plaatsen Huub? Het is een mooie foto.
    Naam: ao_pass_02.jpg
Bekeken: 258
Grootte: 23,0 KB


    Dan rijzen er bij mij enkele vragen. Ook weer door gebrek aan foto's. De neus was bedekt met enkele huidvelden. Deze werden geklonken op het frame. Nu is op de meeste foto's goed te zien waar deze klinknagels zaten, je ziet duidelijk een lijn lopen. Echter, de huidvelden waren groter dan het stuk tussen twee klinknagellijnen (volgt u me nog??). De lijnen zoals u ze hier ziet, zijn de scheidingen tussen twee huidvelden. Paneellijnen, zeg maar. Maar ter hoogte van de cockpit wordt het mij onduidelijk te achterhalen via foto's. Ik kom er niet uit of de zichtbare lijnen op deze foto's dan nagellijnen of paneellijnen zijn. Wie helpt me uit? Kloppen de lijnen die met rood gemarkeerd zijn? En is de blauwe lijn een nagellijn of een paneellijn? Ik denk een nagellijn.. Maar ja...
    Naam: ao_pass_03.jpg
Bekeken: 259
Grootte: 23,1 KB


    Dus al zou er iemand zijn met meer inzichten, laat het horen
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 20 april 2020 om 20:27

  10. #70

    Standaard

    Waarschijnlijk kennen de meeste mensen deze foto al. Hij is na de capitulatie op Schiphol genomen. De foto is ook te vinden in het Dutch Profile boekje Fokker T.V.


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •