Hierbij een verklaring van 11 kaarten uit de beginperiode de luchtvaart,
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 72 ''Henri Bakker mat de Condor 1''=26-07-1911/Vliegdag Oosterland.uitgave:P.Weyner te 's Bosch.na succes van 26-07,werd 29-07 extra ingepland.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 70 ''De vliegduivel Jan Olieslagers,met zijn Bleriot machine,vliegt te Rotterdam.
19-09-1910,Vliegweek Rotterdam 19 t/m 25-09-1910.
Hier verbeterd hij zijn duur-en hoogte record in Nederland.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 192 ''Circuit Europeen,Juin-Juilliet 1911/Le depart de wijnmalen.''
met opdruk ''solucion pautauberge'' en reclame op adreszijde.adreszijde in Frans,Engels of Spaans.uitgave :G.Chaput en Cie./15 R. des Tourelles/Paris.serie van 20 stuks.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 71 ''Circuit Europeen,Juin-Juilliet 1911/Arrivee de Gilbert a Utrecht.''
adreszijde in Frans,Engels of Spaans.
uitgave :G.Chaput en Cie./15 R. des Tourelles/Paris.serie van 20 stuks.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart ''Jan Olieslagers in het luchtruim.links zijn portret''.19-10-1910 vliegweek Rotterdam 19 t/m 25-09-1910.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart ''vliegweek op Woudestein te Rotterdam door Jan olieslagers''.19-10-1910 vliegweek Rotterdam 19 t/m 25-09-1910.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 280 ''de vliedduivel Jan Olieslagers met zijn Bleriot machine''.10-09-1910.vliegdagen Amsterdam/Kalfje 10 t/m 14-09-1910.gedrukte handtekening.geschreven tekst bovenaan kaart foutief ??.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 49 ''Jan Olieslagers/de stoere Nederlansche vliegmensch''anno 1910.(groet uit).
04-09-1910 Zwolle.vliegweek Zwolle 04 t/m 07-09-1910.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------kaart 138 ''Jan Olieslagers,de vliegmensch.'' anno 1910.
15-09-1910 Leeuwarden.vliegweek leeuwarden 15 t/m 18-09-1910.Samen met Hubert Hagens (Mecano)staat Jan Olieslagers voor zijn toestel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 241 ''Mulder/Padvinders''.Goes 05/06-06-1911.vliegdagen Goes 05/07-06-1911.
vliegers :Adriaan Mulder/Frits Lutge.Adriaan Mulder haalde op 07-04-1911 het 1ste Nederlandse F.A.I. brevet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
kaart 257 ''515.Les Pionniers de L'air -de Riemsdijk...enz. enz.''Op 08-03-1910 haalde
F.L. van Riemsdijk als 1ste Nederlander zijn brevet bij Aeroclub de France met het vliegtuig type Curtiss.kaart niet nader te plaatsen qua datum.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
4x General Dynamics (Fokker) F-16A. 3x met badge van 323 Sqd.
"J-236" is een block 5 vliegtuig. "J-246","J-249" en "J-250" zijn block 10 exemplaren.
Al deze toestellen kwamen in 1981 in dienst van de KLu.
Wat opvalt is dat ze hier nog niet voorzien zijn van een remparachute.
2x General Dynamics (Fokker) F-16A.
"J-227" is een block 5 exemplaar die op 4-8-1980 in dienst kwam van de Klu. Dit vliegtuig ging verloren op 26 april 1983.
"J-228" is ook een block 5 exemplaar die op 22-8-1980 aan de vloot was toegevoegd.
Beide exemplaren zijn nog niet uitgerust met een remparachute.
Het vliegtuig op de foto is geen Nederlands toestel, noch is de foto 'n prentbriefkaart. Toch vind ik haar ('n beetje) in deze categorie vallen. De foto is in Nederland genomen op vliegveld Zestienhoven, sorry luchthaven Rotterdam, door een Nederlander P.P.Prinz. ca. 1959. Ik plaats haar speciaal voor ons medelid Heron die zijn naam aan dit toestel ontleend heeft.De volledige naam is DeHavilland DH114 Heron 1 B.Het was een uniek kiekje tot ik haar hier plaatste, want nu is hij van de wereld.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 juni 2016 om 12:23