Hierbij een bijdrage van mijn kant , het historische verhaal van deze kist moet jij er maar bij zetten.
Hierbij een bijdrage van mijn kant , het historische verhaal van deze kist moet jij er maar bij zetten.
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
OK Jan. Je hebt lang moeten wachten maar hier is dan een héél klein beetje informatie.
PH-ACT (eerder H-NACT). Fokker F.VIIa.
In dienst KLM: 02.10.1925.
Uit dienst: 10.05.1940 (vernield op Schiphol).
Inschrijving doorgehaald: 24.06.1940.
Groet,
Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 maart 2015 om 18:00
Foto 68. PH-ASP "Patrijs". Douglas DC-3-194F. Iets onscherpe opname maar zeer interessant.
In dienst KLM: 10.03.1939. Uit dienst: 10.05.1940, vernield op Schiphol. Dit toestel heeft in zijn korte carrière bij de KLM diverse ongelukjes gehad. 24.04.1939 - Aangereden door een Duits vliegtuig /
06.02.1940 - Grondschade in Kopenhagen / 15.02.1940 - Tegen de grond gevlogen te Eelde. Onderstaande foto is van dit laatste ongeval.
De tekst uit Herman Dekkers Crash Archief over dit ongeval: Na een complete cirkel boven het besneeuwde veld gedraaid te hebben werd het landingsgestel uitgelaten en begon de gezagvoerder de nadering vanuit het Zuiden. Vlak bij het punt waar hij de terreingrens onder de sneeuw veronderstelde ving hij het toestel af en onmiddellijk daarop hoorde hij een harde klap. Hij besefte dat het toestel zich heel dicht bij de grond bevond; het was dus verder doorgezakt dan zijn bedoeling was. Dertig à veertig meter verder raakte het toestel als bij een normale landing weer de grond, het zakte echter langzaam door waarbij de drukstijlen van de wielen door het vleugelmiddenstuk werden gedrukt. Vervolgens gleed het toestel op de bij dit vliegtuigtype nog buiten de gondels uitstekende wielen zo'n 200 meter door en kwam na schuivend nog 90° om de verticale as gedraaid te zijn, tot stilstand. Het onderstel werd dus door de klap tegen de grond, ter plaatse was een door de sneeuw onzichtbaar heuveltje, beschadigd. Het was dus niet, zoals wel in de luchtvaartpers is geschreven, al in de lucht defect. Gezagvoerder: K.D. Parmentier. Boordwerktuigkundige: J. Deltenre. Telegrafist: R. Mulder. Purser: Van der Weijde.
Mvg, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 maart 2015 om 12:01
Foto 69. Hoort eigenlijk bij de prentbriefkaarten thuis, zag mijn fout pas na plaatsing. Kijk bij foto 70 voor het einde van dit toestel als goedmakertje.
Hangar op Twente met KLM DC-2 PH-AKJ "Jan van Gent" en Fokker F.VII PH-ACJ.
PH-AKJ "Jan van Gent". In dienst KLM: 16.04.1935. Uit dienst: 1940. Naar nazi-Duitsland als D-AJAW.
PH-ACJ (eerder H-NACJ). Fokker F.VII. In dienst KLM: 12.01.1925. Uit dienst: 15.10.1936. Bestemd voor museum.
Ruud van Ommeren.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 april 2015 om 11:03