KLU/HV, Historische vlucht, was zo vriendelijk om mijn mail met vraag te beantwoorden.

Dat leidt tot weer een andere ADF producent en dus ook andere typenummers, maar het principe blijft hetzelfde.

Ik hoop dat je weer slaapt Willem.

Een laag genomen foto van de ronde antenne geeft een zijaanzicht.




Van de Lear Orienter wijkt het control panel nogal af van de Bendix die ik er onder laat zien.
De laatste was min of meer standaard, van Tracker en F 27 zelfs nog naar de DC 8.







Noot:
De Bendix staat getuned op iets rond de 659 kilohertz, kilocycles, kc.
Met de mode selector, de knop rechts onder, niet op ADF, maar op LOOP.

659kc is geen frequentie waarop MF radiobakens, de NDB's werken.
Die zaten bijna allemaal in de 300kc band.

De 659 was namelijk een radiostation van het 538 nivo, niets mis mee, maar je moet er van houden...
Wat hier aan de hand moet zijn met de tuning is dat de kist in de hangar stond voor onderhoud en de GWK's er een muziekje bij wilden hebben.

Vanaf 650 tot 1400 kc is er een heel scala aan zenders (zeventiger jaren)
te vinden.
Zet de Mode selector op LOOP, en tune handmatig tot de hoogste kwaliteit van het geluid is bereikt.
Speakertjes in de cockpit aan en men had volop arbeidsvitaminen!

Wél weer terug zetten als de kist naar het platform ging, de lijn op.
Dat lukte niet altijd...

En de vliegers die iets op radiogebied over het hoofd zagen bij het checklist lezen hadden een ADF naald voor zich op het Radiocompass die zo dood was als een pier. Dead as a Dodo.

Want pas met de Mode selector op ADF ging de naald Automatisch zoeken naar de bron van zijn ontvangst.
En dát was de bedoeling van het apparaat.

Wist u dat bij onweders van enige omvang de ADF, getuned op 500kc, bij iedere bliksemontlading naar de bron ervan ging wijzen?
Ook in de tropen natuurlijk, nuttig, maar niet meer als er in de moessontijd rondom hevig geflitst wordt...

Tracker