Pagina 7 van 13 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 126

Discussie: Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

  1. #61

    Standaard

    Tracker, vanwege het verzoek: dat heet humor en een :-) betekent ook knipoog, terwijl "maar dit is een boeiende en interessante bijdrage" juist een compliment is. Selectief lezen is ook een kunst.

    Janjr: dat vliegtuig moet ik ook gaan zien, ondanks kanttekeningen is dat thinking big zo bewonderingswaardig.., en die Amerikaanse leut erg leuk voor enkele dagen. Tips locatie e.d. welkom.

    Brengt me op idee: een groep enthousiastelingen die 3 weken gaat rondtrekken in USA tussen dit soort vliegtuig iconen/musea.
    Maar nu back to the topic: hobbies/postzegels.
    Hartelijke groet,
    Hans

  2. #62

    Standaard Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

    Mijn reis met een enthousiast stel langs luchtvaart Ikonen ving al heel lang geleden aan.

    Zó lang geleden dat ik niet meer op de hoogte ben geraakt van het handboek 'Schrijven met dubbele punten, streepjes en haakjes sluiten'.
    Daardoor komt het dus dat ik opeens dingen mis...
    Dank voor de uitleg.

    Zó lang geleden ook dat de 'Spirit' nog gewoon dichtbij hing, tussen de mahoniehouten kasten en vitrines in.
    En er niet geflitst mocht worden omdat ieder flitslampje kortstondig een bijna open vuurtje was..., vandaar de bewegings-onscherpte.





    Tegenwoordig moet men goed voorbereid op Ikonenjacht, want ze bevinden zich vaak onder heel merkwaardige omstandigheden en tussen mede-Ikonen uit een totaal ander tijdperk.

    Weinig gemiddelde bezoekers zullen nog iets van een restant van een ikoon herkennen, hoog boven hun hoofd, in de Spirit daar.
    Vervreemd dolend tussen een X-1, een X-15, een plastic ruimtehopper en een satelliet.

    Over de Atlantic? Was dat moeilijk dan?






    Tracker.

  3. #63
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.577
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Er zijn een aantal Spirits in vliegende toestand in voorbereiding

  4. #64

    Standaard

    Misschien een iets beter plaatje van dit icoon.

    Hans

  5. #65
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    476

    Standaard

    Eerlijk gezegd ben ik benieuwd waar deze foto's genomen zijn. Smithsonian of zo iets. Wie verteld me dat even? Hier is gelijk weer een bruggetje naar het topic, een postzegel uit de USA:



    Ik heb natuurlijk een tiental postzegels met de Ryan van Lindbergh er op. Veel landen gaven ze uit. Ik ga ze niet opzoeken, want ik ga dadelijk Sinterklaas vieren.
    Mooie surprises toegewenst. JanJr.

  6. #66

    Standaard

    De onscherpe Spirit is genomen met een Agfa Clack in het Smithsonian, Washington DC.
    Augustus '59.
    Het meeste dat men toen had stond nog in de hangars er achter opgeslagen, maar het was desondanks indrukwekkend.

    Tracker.

  7. #67

    Standaard Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

    De Spirit nam in die tijd een centrale plaats in in een van de opengestelde hallen.

    Er onder, langs de wanden maar ook midden in de zaal stonden rijen met vitrines, met daarin de meest ingenieuze modellen, i.p.v. 'the real thing'.

    Langs de wanden waren de modellen meestal gezet tegen een diorama-achtergrond, goed bedoeld, maar hier en daar nogal knullig verbeeld.
    De modelbaan industrie moest nog uitgerold worden..

    Een goede, natuurlijke achtergrondlucht schilderen was toen al moeilijk en is dat nóg.
    Maar als iemand dat wel heel goed kon hing hij natuurlijk in een heel ander museum!

    Draaiende propellervlakken voorgesteld door een krom-trekkend soort plastic schijfje, en plukken watten uitstotende straaljagers..
    Het was er écht.
    Lang geleden, en te hopen is dat het bewaard is gebleven, een expositie op zich.





    Het was alsof je Meudon in Versailles binnen stapte; dat bleef nog vrij lang zo ogen.





    Tracker.

  8. #68

    Standaard

    Mooie foto’s en verhalen, dank! (blijf schrijven en uploaden: al die informatie is ook belangrijk voor het nageslacht).
    En wat een fantastisch mooie postzegel is dat! (Sint is alweer in Spanje dus: graag die 10 andere postzegels – het is ook nog on-topic).
    Wel treurig hoe daar die Spirit bungelend tussen al die afleidende visuele herrie hangt (hing), hoe duidelijk dat zo’n Spirit in eigen mystiek dient te hangen, beter nog: staan (voorafgegaan door “het verhaal” via allerlei “inleidende ruimte’s” zoals in een echt museum gebeurt).
    Het lijkt dat die eerste luchtvaart voor velen wat te gedateerd is en voor anderen weer te kort geleden, maar met alle a.s. 100 jaar jubilea* zal er hopelijk een revival beginnen.
    Groet,
    Hans

    *off topic: april 2019 is het ook 100 jaar F.K.26 waarvan de 2 claims (na zeer langdurige, diepgaande discussies om deze claims correct te krijgen):
    - “De FK26 was ‘s werelds eerste passagiersvliegtuig, ontworpen voor en ingezet in de burgerluchtvaart”.
    - “De eerste internationale lijndienst ter wereld met een vliegtuig specifiek ontworpen voor passagiersvluchten, werd met de B.A.T. F.K.26 uitgevoerd”.
    Zo zonde dat wereldwijd niets te zien is van dit daardoor iconische vliegtuig (ik had hem willen nabouwen maar jarenlang Aviodrome kost te veel reistijd). En dat de ontwerper Frits Koolhoven zo onbekend is met al zijn successen zie ik echt als tragisch (Sytze van der Zee gevraagd naar Frits’ zijn grootste succes: Dat hij ondanks alle tegenslagen en tegenwerking gedurende bijna 30 jaren een grote naam had als innovatief vliegtuigbouwer met visie en durf en de creativiteit om 60 vliegtuigen in grote verscheidenheid te ontwerpen, alsmede toch een bloeiende vliegtuigfabriek met 1.200 personeelsleden uit de grond wist te stampen).Ik zal dit topic bij “Koolhoven” zetten, wie weet wat er uit voortkomt…

  9. #69
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Een brief met een stempel voor de 500ste vlucht naar Nederlands Indië - nov. 1937.
    De brief is geschreven aan een kanonnier 2e klas van de kust en luchtdoel artillerie te Weltevreden ( thans Jakarta Selatan )
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  10. #70
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    476

    Standaard Ein Schiff fliegt um die Welt (4)

    Nadat zij de brief, die ik in deel 3 liet zien, keurig had afgeleverd in Natal, zette de DO-X de reis voort over de Caribische eilanden. Doch eerst werd Paramaribo, Suriname, aangedaan, waar deze mooie verstilde foto werd genomen, in prachtige grijstinten.



    Vergeef me dat ik wat over deze opname uitweid. Zij is genomen door ene meneer Doesburg. De foto laat een stel burgers zien, allemaal in het wit uiteraard, die naar de geweldenaar keken, die daar op het kalme water van de Suriname rivier lag te dobberen. In het midden van de groep staan twee leuke eigentijdse dametjes met hun grote camera om de geschiedenis vast te leggen. De vrouwtjes waren de zussen Augusta en Anna Curiel, hele kunstzinnige fotograven die overal in Paramaribo prachtige plaatjes maakten.
    Ook de PTT maakte gebruik van de situatie. Op een eenvoudige manier; op een100.00 stuks van een bestaande serie luchtpostzegels liet het de volgende tekst afdrukken: ‘ Vlucht Do. X 1931’ in een soort krom Duits lettertype.



    4200 complete series werden verkocht, die nu elk (als serie) wel € 330 kunnen opbrengen. Alleen post met deze zegels werd geaccepteerd voor verzending met de Dornier. Maar 3124 poststukken werden met deze vliegboot verzonden en uit goede bron werd verteld dat deze zending niet verder ging dan Trinidad, waar ze werd overgenomen door Panam. De niet verkochte postzegels werden verbrand en dat was het grootste deel.
    De Dornier vervolgde haar weg over het Caribisch gebied,ongeveer de gebruikelijke route van Panam. Daarbij deed ze ook Antiqua aan, waar het jaren later weer werd herdacht met een tweede postzegel:



    Zo dadelijk meer

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •