Pagina 8 van 13 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 126

Discussie: Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

Standaard Ein Schiff fliegt um die Welt (5)

Daarna een triomfale langs de Oostkust van de V.S., waar ze door duizenden mensen werd ontvangen en bekeken. Tot aan New York! Na een grootse ontvangst aldaar waren de centen op. De vliegboot moest een flinke overhaul hebben. Curtiss wilde zijn motoren terughebben. Dornier stond op het punt zo failliet te gaan. Ellende alom dus en de vliegboot kwam weer op een werf te liggen:

Das Reichsverkehrsministerium (RVM) hielp ten slotte Dornier uit de brand. Schulden werden betaald. Motoren werden gerevideerd. Belangen werden overgedragen. De vlucht kon in mei 1932 worden voortgezet. Op 19 mei 1932 vertrok het uit New York voor een vlucht van 2120 km naar Holyrood, een stadje in ‘the middle of nowhere’ aan de kust van Newfoundland. Zo als gebruikelijk in die streken was het rot weer; nevel en ruwe zee. Ze bleven een tijdje rondcirkelen, wachtend op betere condities, zonder resultaat. De brandstof begon op te raken. Dus werd ’n andere (tijdelijke) bestemming gezocht en gevonden in het water bij Trinity na 12 ½ uur vliegen vanaf New York. De volgende morgen werd er per boot 700 galons brandstof aangevoerd vanaf Holyrood. Nadat de motorenop de gebruikelijke manier met de hand waren aangezwengeld ging de tocht verder naar Horta op de Azoren. Portugal gaf later deze fraaie zegel uit:

Verder geen dramatische gebeurtenissen meer. Vlak boven zee vervolgde ze haar weg. Vigo, Spanje, Callshott Engeland, verder naar Duitsland, waar deze fijne foto kon worden gemaakt:

Na een paar jaar kwam de Dornier terecht in het Berlijnse Luftfahrt Museum, waar het compleet vernietigd werd door een geallieerd vliegtuig bombardement. JanJr

Standaard 10 december 1930, een gewone, maar ook een bijzondere dag

Vandaag kreeg ik van Nederlandse Luchtvaart een mailtje met gelukswensen voor mijn verjaardag. Dat is leuk. Bedankt. 85 jaar geleden, op de dag af nauwkeurig lag ik in Rotterdam in de wieg. Dank zij Delpher archieven kon ik rondneuzen in de kranten wat er op die dag gebeurd is. Hier zijn wat knipsels.

Wij beginnen met de aankomst van KLM Fokker PH-AEZ die een dag eerder op Schiphol was geland. Aan boord was de KLM directeur Martin (ook bekend van het schrijven van romans). Die had een maandenlange onderzoeksreis achter de rug om de route naar Indië en Malakka te onderzoeken. Hij maakte gebruik van bijna alle vervoersmiddelen (vliegtuig, boot trein, auto) om landingsplaatsen en voorzieningen te controleren. Informatie voor de latere vliegtochten dus. Hij was in Indië in de KLM Fokker F7-3M gestapt en vertelde de reporters dat hij een fijne reis had gemaakt.

In de Leeuwarder Courant van die verhaalde men over de grootste Engelse metalen vliegboot. (Wie weet wat voor een model het is?)

In het Algemeen Handelsblad vertelde men over de noodlanding van Mrs Spooner. Ik had er nog nooit van gehoord maar in de U.K. schijnt het een bekende vlieger te zijn geweest. Ze kon in ieder geval behoorlijk zwemmen en dat is altijd makkelijk als je veel over zee vliegt met een eenmotorig vliegtuigje.

De volgende 2 knipsels zijn uit 'De Telegraaf' en 'De Tijd'. Het gaat over een Fokkertje van de militaire luchtvaart dienst die een noodlanding moest maken. De piloot kwam er goed van af. Hij kon zelfs nog glimlachen.

'That's all folks'. Jan Jr.

Weblogartikelen
    4

Standaard

Wel, gefeliciteerd! Een mooie leeftijd!

Standaard

Inderdaad... GEFELICITEERD.

(volgens mij mag het "jr." er nu ook wel van af)

Overigens is het een heel mooi vervolgverhaal geworden over de Do-X. Ga vooral zo door!

Standaard

Jan, gefeliciteerd met je verjaardag.

En ik denk dat de vliegboot op de foto een Blackburn R.B.2 Sydney is.

Mvg, Boris

Standaard Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

Leuk idee Jan om de 'jeugd' mee te laten delen in de tijd van toen...

Ik kreeg van de week ook een felicitatie van DA, waarvoor dank natuurlijk.

Niet op 10, maar op 7 december.
    Alleen een ander jaartal, n.l. 1941.

En wat er op díe bewuste dag allemaal gebeurde houdt de gemoederen nog steeds bezig.

Aan enig opzoeken van wat er nog meer gebeurde die dag ben ik nooit toegekomen.
    Pearl beheerste het wereldnieuws; het was dan ook nogal wat!

Ad Hoppener in 1942 op Curaçao kocht een 8mm kopie van de Castle-film die in omloop was.
    Ik heb er wat beeldjes uit geplukt ter illustratie.

Tracker.

Standaard

Wel Tracker, bij deze dan ook nog de verlate felicitaties

over die vliegboot: Boris heeft gelijk, zie: http://1000aircraftphotos.com/Contri...maker/8175.htm
    Laatst gewijzigd door Heron; 10 december 2015 om 21:52

Standaard

de eye opener van gisteravond: op twee na konden de 24 gezonken marineschepen van Pearl Harbour weer gelift worden en deden volop mee in de oorlog: mooi zo.

Standaard Geboortedag DC-3 (DST) 17 december 1935

In 1997 werd in de U.S. een postzegel uitgegeven met daarop de Douglas DC-3

Die zegel bracht me tot het volgende bericht:
    Gefeliciteerd allemaal met de verjaardag van de Douglas DC-3 (DST) die op 17 december 1935 haar eerste vlucht maakte. Fysiek is de lady natuurlijk geen 80 jaar oud geworden, maar in de geest wel. Haar zussen kregen allerlei namen zoals C-47 Skytrain, Dakota etc. Bij elkaar 10655 exemplaren. Daarbij nog 487 Japanse stiefzusjes ((L2D) en de Soviet Unie een slordige 5000 (PS-84/LI-2). Moet je je eens indenken dat die allemaal op een vliegveld zouden staan. Er vliegen er nog veel rond.Het eerste exemplaar was een DST (Douglas Sleeper Transport)met reg.nr. X14988. Hieronder een foto uit de collectie van het San Diego Aerospace Museum. De vleugels van het vliegtuig werden in 1938 vervangen na een ongeluk op Forrest City, Arizona. Op 21 juli 1942 werd de civiele registratie geannuleerd en kreeg zij USAAF s/n 42-43619. In die tijden van de wat ruwere oorlogscondities werd ze oktober 1942 gemold in Knobnoster, MO, USA. Triest te bedenken dat je in en plaatsje met de sullige naam Knobnoster je einde moet vinden.

Er is natuurlijk een lawine van DC3/Dakota fotos in omloop. Daarom toon ik hier de voorkant van het december nummer van Le Fana de l’Aviation van deze maand, die een prachtige plaat van dit toestel laat zien uit het penseel van Lucio Perinotto:

Mooier kunnen we de herinnering niet maken JanJr

Standaard

Dat is inderdaad wel een paar goed gekozen woorden waard, Jan.

Tracker.

Regels voor berichten