Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Broodje aap of echt gebeurt?

  1. #1

    Standaard Broodje aap of echt gebeurt?

    Hoi,

    In een van de Cockpit bladen die ik doornam kwam ik onderstaand bericht tegen, zou het een echt gebeurt verhaal zijn? Zelf kan ik op het internet de genoemde namen niet vinden. Weet iemand meer?

    Groet,

    Mathieu.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Dag Mathieu,

    Het verhaal klinkt geloofwaardig omdat er veel concrete informatie in staat. Ik ben er even 'diagonaal' doorheen gegaan, maar kan nergens een fatsoenlijk aanknopingspunt vinden:
    * bemanning Veltin/Barth is onbekend
    * er is geen F/Lt Percy McKnight ooit krijgsgevangen gemaakt
    * Stirlings waren niet uitgerust met een buikkoepel
    * er is geen Stirling verloren gegaan bij het Hollands Diep
    * er is geen Bf 110 verloren gegaan bij het Hollands Diep
    * ene Brenner bij de Nachtjagd is mij onbekend
    * er is geen datum in 1941 waarop 3 nachtjagers van Venlo op 1 nacht verloren zijn gegaan

    Het boek waaruit geciteerd wordt stamt uit 1959 en de doelgroep was voornamelijk de jeugd. Kortom, zeer waarschijnlijk van A-Z bij elkaar gefantaseerd. Overigens zijn veel boeken uit die periode vaak niet meer dan een composiet van verschillende gebeurtenissen/locaties/data en hebben helaas tot in de 70-er jaren het collectieve geheugen beïnvloed. Tegenwoordig, met de toegang tot diverse primaire bronnen, kan er echter een veel genuanceerder en evenwichtiger beeld geschetst worden wat er zich 70-75 jaar afspeelde.

    Neemt niet weg dat er zich toen frappante gebeurtenissen voordeden, maar niet dit verhaal uit Cockpit...

    Hans

  3. #3

    Standaard

    Hoi Hans,

    Het vermoeden dat het niet waar was had ik al, maar het kon natuurlijk zijn dat in der loop der jaren men de verkeerde type vliegtuigen/namen ect ging gebruiken.
    Toevallig weet ik van 2 andere merkwaardige incidenten. De eerste gebeurde in Noorwegen tijdens de Duitse invasie. Een Blackburn Skua kwam een He 111 tegen en er onstand een gevecht wat erin resulteerde dat beide toestellen een noodlanding moesten maken. Uiteindelijk kwamen beide overlevende bemanningen elkaar bij toeval tegen in een jagershut in de bergen. Dit verhaal is gebruikt in een film welke een paar jaar geleden gemaakt is. De 2e is eigenlijk nog bijzonderder, een Engelse Liberator bracht voor de kust van Gambia een U-boot ( U-468) tot zinken, daarbij werd het toestel zelf ook neergeschoten waarbij de gehele bemanning omkwam. Van de U-boot waren maar 7 overlevende, deze wisten zich te reden door in een reddingsvlot te klimmen van de Liberator die vrijgekomen was toen de Liberator neerstortte. Ze werden gevonden door een Short Sunderland welke op zoek was naar de vermiste Liberator. Ongelofelijk verhaal.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Meer info over de film en wat er echt afspeelde: https://en.wikipedia.org/wiki/Into_the_White
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5

    Standaard

    Mathieu,
    Is dat verhaal over die U-boot en Liberator niet later actueel geworden toen de U-boot door Smit Tak werd gelicht en de bemanningen elkaar ontmoetten. Was geloof ik niet zo'n goede sfeer tijdens die ontmoeting. If ben ik in de war met die berging in de buurt van Denemarken?
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •