Zo, ik begreep dat de kit van Valom uit is. In de winkel, dat weet ik nog niet. Ik ben benieuwd en ik hoop dat er mensen hier zijn die hem hebben ;-)
Goed, voor wat betreft de T.5: ik heb even een uitstapje gemaakt naar de Flight Dynamics. Hoe het ding vliegt dus.
Microsoft FSX simuleert de vliegtuigen aan de hand van twee bestanden: een aircraft.cfg en een FokkerT5.air. In het aircraft.cfg, dat met een simpele Notepad te openen is, staan variabelen en configuratieparameters. In het .air bestand staan alle stabiliteitsafgeleides en dergelijke. Dit laatste bestand is slecht gedocumenteerd door Microsoft, maar gelukkig hebben we een actieve community die heel wat heeft uitgeplozen.
Meer over de FD van FSX is in dit document, van Yves Guillaume te vinden:http://library.avsim.net/download.php?DLID=170811 (als je het wilt downloaden).
Dit is eveneens een referentie voor mijn verhaal.
Een belangrijk gedeelte van het vliegtuig is de Weight and Balance. Deze zelfde sectie komt ook voor in het aircraft.cfg en ga ik hier bespreken. Hieronder de sectie:
Code:
[WEIGHT_AND_BALANCE]
max_gross_weight=
empty_weight=
reference_datum_position=
empty_weight_CG_position=
empty_weight_pitch_MOI=
empty_weight_roll_MOI=
empty_weight_yaw_MOI=
empty_weight_coupled_MOI=
max_number_of_stations=
station_load.0=
Hier komen een paar gewichten, traagheidsmomenten, payload en referentiepunten in voor.
De tabel uit het handboek geeft het volgende weer:

Waarbij de grijze vakjes gerekend worden bij het leeggewicht wat in FSX gebruikt gaat worden (constant voor elk belastingsgeval) en de gekleurde/lege vakjes payload worden. Dit belastingsgeval is niet het maximale, deze kan uitkomen op een gewicht van 7650 kg.
We beginnen met max_gross_weight. Volgens Microsoft is dit het Maximum design gross weight of the aircraft en dus het maximale gewicht wat we gewend zijn. Voor de T.5 is dat, in het maximale belastingsgeval, 7650 kg. Helaas maakt FSX gebruik van andere eenheden, het wordt dus 16865 lbs.
Vervolgens is het empty_weight aan de beurt. Door Microsoft is dit gedefiniëerd als Total weight (in pounds) of the aircraft minus usable fuel, passengers, and cargo. Dat zou uit moeten komen, met behulp van het handboek, op 5700.9 kg (totaalgewicht - witte vakjes).
Daarna volgt het reference_datum_position. Daar moet wat dieper op ingegaan worden. FSX kent vier referentiepunten:
- VMO: Visual Model Origin, het nulpunt van het 3D-model, belangrijk voor pitch, roll en yaw momenten;
- reference_datum_position, wordt alles vandaan gerekend;
- Aerodynamisch centrum vleugel, kan in de .air worden ingesteld en anders berekent FSX het zelf. Dit beinvloedt alleen de pitch momenten;
- Zwaartepunt, dit wordt berekend.
Om het gemakkelijk te houden, heb ik besloten om de ref_datum, AC en VMO op hetzelfde punt te houden. Vervolgens stel ik het AC in de .air op (0,0,0).
Hiervoor moet dus het AC van de vleugel gevonden worden. Met behulp van wat rekenwerk uit het handboek is dat bepaald.
Het handboek neemt een vlak aan, dat door het hart van de voorligger loopt. Zie onderstaande afbeelding.

De neus van de Gemiddelde Aerodynamische Koorde ligt op 0.395m vóór het Verticale Vlak. De GAK heeft een lengte van 3.385m. Daarmee ligt het AC (gewoonlijk, conservatief de kwartkoorde) op 0.395-0.25*3.385 = 0.45125m áchter het Verticale Vlak. Hiermee heb ik dus de ref_datum en de VMO bepaald. De ref_datum is gemeten vanaf de VMO en voor het gemak staat deze op (0,0,0).
Nu moet de locatie van het CG in leeggewicht-toestand ingevoerd worden. Hiervoor is het totale moment uit de derde kolom (van de leeggewicht-rijen) gedeeld door het leeggewicht genomen. Hieruit komt een waarde ten opzichte van het Verticale Vlak, deze is gecorrigeerd voor de locatie ten opzichte van VMO. Dat zou dus een bepaalde waarde worden (ik weet even niet wat het is). Echter, volgens het handboek verschuift het CG 1.1% van de GAK naar achteren ten gevolge van het intrekken van het landingsgestel. Een correctie hierop is toegepast, waardoor uiteindelijk de CG op -0.022 ft achter de VMO ligt (dus 0.0067m).
Wat nu volgt zijn de traagheidsmomenten (Moments Of Inertia) voor pitch, roll, yaw en 'coupled'. De laatste zou volgens Microsoft gewoonlijk 0 zijn, dus nemen we dat aan. Andere bronnen zeggen er ook niets over.
Echter, FSX berekent de MOI's van de beladen toestanden niet helemaal correct, waardoor ze te laag uitkomen. Volgens Yves Guillaume moet daarom het gewicht voor de leeggewicht MOI anders zijn: zero fuel weight MOI. Ik ga niet verder op deze waarden in.
Nu zijn we aangeland bij de payload. Ik heb er voorlopig voor gekozen om bemanningsleden als payload te nemen, lijkt me een logische keuze. Dankzij bovenstaande tabel zijn de posities van elk station ook bepaald (echter alleen in lengterichting). Elk station krijgt dan een nummer (achter de punt), een locatie en een naam. Voor de vlieger wordt dat:
Code:
station_load.0=187.4, 6.730, 0.0, 0.0, "Pilot"
De brandstof wordt in een andere sectie van het aircraft.cfg bepaald.
Hopelijk heb ik hiermee wat leuks kunnen vertellen. Wel een beetje eng, want ik ben nog niet erg vaardig in deze materie. Maar het lijkt allemaal redelijk te kloppen.
Fijne avond nog!
Daan