Omdat ik niet genoeg materiaal heb om het een apart topic te geven en omdat er met vliegtuigen behoorlijk gerommeld werd tussen Duitsland en de Freistaat Danzig plaats ik hier een paar Dz foto’s.
De “Freistaat Danzig” is in dit topic al eens onderwerp geweest.
In het begin, vanaf ongeveer maart 1920, hadden vliegtuigen een FD (voor Freistaat Danzig) plus een nummer als registratie. Een jaar later, 15 maart 1921, werd dat veranderd in Dz gevolgd door een nummer. In 1926 werd besloten de internationale CINA terminologie te volgen en werd het Y-M gevolgd door drie letters.
De CINA = Commission Internationale de Navigation Aérienne (Engels: International Commission for Air Navigation [ICAN]) was de voorloper van de ICAO (1944 ontstaan). Tot de 2e Wereldoorlog hadden 38 staten het verdrag geratificeerd. De USA was geen lid van de CINA/ICAN maar sloot zich in 1944 wel aan bij de ICAO.
Ik heb twee landkaartjes toegevoegd. Eén laat het totale grondgebied van de “Freistaat Danzig” zien, wat groter was dan de stad Danzig en ook de Landkreis Danziger Höhe, Danziger Niederung, Großes Werder en de Stadtkreis Zoppot bevatte. Het andere kaartje laat de directe omgeving van Danzig zien met het vliegveld Langfuhr voor landvliegtuigen en Plehnendorf (later Östlich-Neufähr genaamd) voor de watervliegtuigen. Op de tweede is ook de Westerplatte te zien vanwaar op 1 september 1939 om 4:45 's ochtends het duitse slagschip Schleswig-Holstein het vuur opende en daarmee de overval op Polen begon. De slag om de Westerplatte werd door de nazis op 7 september gewonnen.
![]()
Foto 180.
Dz 4 (Vanaf augustus 1921. Eerder FD 15 van de DzLR = Danziger Luftreederei GmbH). Fokker F.II - Naam toestel: “Frankfurt” - Werknr: 1504 - Motor: Armstrong-Siddeley Puma / December 1926: BMW IV - Eigenaar: (1923) DzAL (Danziger Aerolloyd GmbH) / 1924 charter voor de DDL (zoals te zien op foto's 180 en 181) / (1925) DVS Staaken, nieuwe inschrijving als D-423.
Foto 181.
Dz 4. Fokker F.II en H-NABI/U? Fokker F.III van de KLM.
Groet, Ruud van Ommeren.

Met citaat reageren