-

Vandaag, 28 juni is het precies 66 jaar geleden, dat de 25 jarige 2e ltn.vl. Gijs Noyons met een Meteor MK IV, de 3P-7 verongelukte bij Schiemonnikoog.
Mijn vader, kapitein-waarnemer H.K. van Huizen was van 1949 tot 1953 de adjudant van de vliegbasis Leeuwarden en in zijn fotoalbum vond ik een aantal
portretfoto's van verongelukte vliegers in die periode, het waren er 16. Eén daarvan was Gijs Noyons en tevens waren er een aantal foto's ( 3 stuks) van het afscheid
met militaire eer op de vliegbasis en een foto van een mess-party van vlak voor zijn crash. Een mooie foto van Gijs op de rug van een dame en deze foto's wilde ik graag
delen met zijn familieleden.
Na een oproep in 2013 kwam er een reactie; de dochter van zijn zus (nu 77) was eens gaan googelen op de naam van Gijs Noyons en zo kwam zij, tot haar grote verbazing, mijn oproep op dit forum tegen. We kregen contact en een paar weken geleden heb ik de familie bezocht in Kampen. Zij kregen van mij de foto's en waren zeer ontroerd.
De familie wist eigenlijk niets over het ongeval en ik heb een aantal kopieën gemaakt uit de boeken van Aart van Wijk over de Meteors en voorgelezen.
Gijs was een ervaren vlieger op de Spitfire bij het 322 Squadron in Nederland-Indië en maakte toen een landingscrash, die voor hem goed afliep, maar niet voor de Spit.
In 1949 kwamen de eerste Meteors op Leeuwarden en oa. Jan Flinterman was belast met de instructie op de kist. Er was echter toen geen dual om op te lessen en nadat de cockpitkap was verwijderd, klom de instructeur in de munitiebak achter de vlieger en gaf zijn aanwijzingen. Als het neuswiel van de grond kwam, kreeg de vlieger een tikje op zijn hoofd en ging het gas dicht. Daarna moest de vlieger het maar alleen uitzoeken en de Meteor alleen leren kennen.
De RAF adviseerde minimaal 20 vlieguren per maand, maar door bezuinigingen (toen ook al) kwamen ze per maand slechts op 5-6 uur. Als ze dan eindelijk weer eens mochten vliegen, dan wilden ze zich ook wel een beetje uitleven in de lucht. Zo ook Gijs. Samen met een andere kist steeg hij op voor een close-battle-formation. De andere vlieger (naam is mij onbekend gebleven) is ooggetuige geweest en vertelde, dat Gijs, aanvliegend op Schiermonnikoog, een stall turn maakte en daarna dook en op 5 mtr. hoogte(!!!) boven zee uitkwam, optrok naar 200 mtr. en toen een roll naar links maakte. Op zijn rug vliegend is de controle verloren en raakte de vleugeltip het strand, waarna de kist uiteenspatte. Brokstukken lagen deels op het strand en deels in de zee. Het lichaam van Gijs spoelde 2 dagen later aan en werd overgebracht naar Leeuwarden.
De familieleden hebben nooit de toedracht van het ongeval te horen gekregen en ook niet de conclusie van de onderzoekscommissie: overmoed en zelfoverschatting.
De Klu. heeft 266 Meteors in dienst gehad, waarvan er vele zijn gecrasht. De omgekomen vliegers staan in het boek van Aart van Wijk, ondergebracht in het speciaal opgericht 329 Squadron, maar liefst 52 personen.
De ontmoeting met de familieleden van Gijs heeft mij veel voldoening gegeven en de dankbaarheid van hen maakte het mooi, dat ik dit voor hen, na zoveel jaren, heb kunnen doen.
Dit is voor mij het mooie aan het bestuderen van de historische militaire luchtvaart.
Ger.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 juni 2016 om 12:42
Regels voor berichten