-
Ha Tracker, classic,
Mijn antwoord is weggevallen zie ik, maar in het kort kwam die erop neer dat ik het RSL rapport zelf in kopie ook bezit. Zonder die te raadplegen heb ik het jaar 1932 genoemd. Uiteraard moet die inbouw wel eerst plaatsvinden voor er een proefvlucht en testen kunnen plaatsvinden. Uiteraard is het interessant om dan te kijken wanneer voor welke taak deze kist werd ingezet:
Juni 1932: lijndienst Londen - Amsterdam (artikel over de opening van de luchtlijn naar Malmö met de PH-ACT. Voordat de journalist van Schiphol vertrok, was hij met de PH-AEH van Londen naar Schiphol gevlogen)
Per 1 juli 1934 werd de kist gebruikt door als "Kindervliegtuig" van de KLM voor rondvluchten vanaf Waalhaven.
Fotodienst van de KLM: stijgsnelheid werd erg belangrijk gevonden; de F.VIIIa kreeg het voor elkaar in vijf minuten de 5.000 meter te bereiken(!); zie de Provinciale Drentsche en Asser courant van 8 december 1936.
Samengevat: er is geen hard bewijs wanneer met ombouw is begonnen en is dat ergens medio 1932-1933 gebeurd.
Groet,
Jan
Regels voor berichten