Pagina 9 van 13 EersteEerste ... 7 8 9 10 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 121

Discussie: Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

Standaard Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

Er moet ergens in den lande een zeer duur diner zijn bedacht, om de benodigde aardbeien als
    luchtvracht toetje aan te voeren met de Fokker FVIII.
    De wijze van beladen doet niet erg praktisch aan met een deur in de romp zijkant waar de dozen ook door naar binnen kunnen.
    Het oogt als een reclamespotje.

Dat geldt ook wel voor de volgende foto, hoewel hier nog het argument opgaat dat het niet door de zijdeur kon.
    Het betreft een kunstwerk van behoorlijke omvang.
    Maar alweer oogt het m.i. erg onpraktisch, door de onmogelijkheid voor de man links om het kleinood zo hoog op te tillen dat het naar binnen kan glijden.
    Dat kon nog wel eens heel erg mis gaan..

Naam: Holle bolle.jpg
Bekeken: 255
Grootte: 43,0 KB

De Carvair was gebaseerd op de DC4, en daarmee juist het grotere broertje van de onbeholpen Bristol Freighter.

Tracker.

Weblogartikelen
    4

Standaard

Tracker,

De 'handgreep' van je tweede wiel, is dat niet gewoon het afschroefbare plaatje wat over het ventiel heen zit?

En die 'centebakjes', wellicht lichtkogels? Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat deze door civvies werden meegevoerd, zou het mogelijk kunnen.

Daan

Standaard

Hallo Peter.

De Aviation Traders Limited Carvair was groter dan de Bristol. Het was een omgebouwde Douglas DC-4.
    https://www.youtube.com/watch?v=9Wn9msD6lIo
    https://www.youtube.com/watch?v=QudujxdNiXE

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 augustus 2016 om 09:47

Standaard Carvairs

Wat Carvairs betreft doe ik ik ook een duit in het zakje. Hier 2 foto's allebei genomen op Zestienhoven. De zwart/witte in 1962, de kleuren foto in Mei 1970. Sorry voor al het vuil op de z/w foto. Die heb ik zelf ontwikkeld en afgedrukt en dat heb ik slecht gedaan.

Naam: ATL98 Carvair British United Airways, 16hoven 1962.jpg
Bekeken: 243
Grootte: 220,9 KB

Naam: 'Carvair'van de BAF - Foto Jan Vermeegen Mei 1970.jpg
Bekeken: 261
Grootte: 84,6 KB

De foto's zijn allebei dus uniek (maar vanaf dit moment niet meer) JanJr.

Standaard

Beste Tracker,

Bericht #73.
    Wat mij verbaasd is, dat je het niet hebt over de vleugel die ver boven de cabine is geplaatst, i.p.v. er direct tegenaan.

Fokker Commercial Aircraft written by Public Relation Department of the N.V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker and Hein van Meerten. Den Haag: Haagse drukkerij, The Hague, 1994:

Toen de KLM in 1922 haar laatste twee F.III’s kocht, werden die uitgerust met de krachtiger 360 pk Rolls Royce Eagle VIII motor en verhuisde de vlieger naar de linkerkant. Net als de Puma was de Eagle VIII nog watergekoeld. De koelwatersysternen van dergelijke motoren waren echter nogal storingsgevoelig en daarom werkten motorfabrikanten naarstig aan de ontwikkeling van betrouwbaarder luchtgekoelde motoren, die bovendien het gewicht van koelwater uitspaarden. Toen in 1925 de eerste deugdelijke luchtgekoelde motoren beschikbaar kwamen, verving de KLM bij haar laatste twee F.III’s de Eagle VIII door de Gnome Rhône Jupiter VI 9-cilinder stermotor. De H-NABV vloog in 1928 bij wijze van proef korte tijd met een 240 pk GnomeRhône Titan. De KLM verrichtte meer sleutelwerk aan de beide laatste F.III’s. De technische dienst bouwde ze om tot parasoldekker, waarbij de vleugel met behulp van een buizenconstructie circa 30 centimeter boven de romp werd geplaatst. De aanleiding hiervoor vormden berekeningen, die de indruk wekten, dat zo een behoorlijke snelheidswinst te behalen was. In de praktijk klopte daar niet veel van en de twee parasoldekkers werden daarom spoedig teruggemodificeerd.

De foto van de crash toont het vliegtuig met de Gnôme-Rhône Jupiter motor.
    Wat betreft de toegangsdeur, daar zien we de patronen voor het lichtkogelpistool.
    Laatst gewijzigd door Classic; 15 augustus 2016 om 13:15

Standaard

Jan jr,
    Een foto ergens in een doos vinden en als eerste publiceren is bevredigend.
    Als het een negatief betreft is dat hoogst bevredigend.

Maar als het een zélf ontwikkeld negatief betreft lijkt me dat het einde!

Al met een basic foto bewerkingsprogramma zijn jouw spotjes prima weg te werken...
    Ik gebruik FastStone voor alles.
    Gratis downloadable; de moeite waard.

Tracker.

Standaard

Beste Classic,
    Achteraf verbaast me dat zelf ook.
    Maar ik had het in een andere vorm moeten gieten, omdat ik er geen documentatie over had.
    Ik kon geen patroon ontdekken in het al dan niet hebben van een parasolvleugel in alle beschikbare foto's van de FIII.
    Vaak dacht ik er geen te zien, maar dat zou ook hebben kunnen komen door de invalshoek van de foto zelf.

Eerlijk gezegd is dat wat weg gezakt, in plaats van dat ik het meteen in de groep gegooid had.
    Dat hoeft nu niet meer...
    Dank voor de uitleg.
    De foto in #73 is wel erg duidelijk, en wat opvalt zijn de zeer kwetsbaar uitziende brandstof leidinkjes.

Heb je trouwens een idee over 'het' wiel op de cockpitrand, en de functie van het dropvormige scooopje op het linker
    buitenpaneel? Draaibaar louvertje, of wat?
    En wat zegt het boek over de dubbele wielen?

Jij weet vast meer...

Grt.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Peter.

De Aviation Traders Limited Carvair was groter dan de Bristol. Het was een omgebouwde Douglas DC-4.
    https://www.youtube.com/watch?v=9Wn9msD6lIo
    https://www.youtube.com/watch?v=QudujxdNiXE

Groet, Ruud.
    Ruud,

je hebt gelijk maar toch staat mij voor de geest dat BUAF toen met een soort combi (pax/vracht) op Rotterdam vloog. Ik herinner mij dat daar maar een zeer beperkt aantal auto's in ging, 1 of 2. Een beetje zoeken levert op dat BUAF toen ook met de kleinere Bristol Freighter vloog. I.t.t. wat de naam doet vermoeden, was er ruimte voor pax in het achterste gedeelte. En onderstaand model komt mij nog wel bekend voor.

Naam: Bristol_170_Freighter_32_of_Silver_City_Airways.jpg
Bekeken: 232
Grootte: 109,9 KB
    Credit: By RuthAS - Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5984691

Gr.
    Peter

Standaard

Nog een paar nose loaders.

Naam: KL Nose loading.jpg
Bekeken: 262
Grootte: 42,3 KB
    Kijk, voor dat soort lading heb je wat aan zo'n kist! Foto gemaakt op het vrachtplatform SPL/C.

Naam: Lockheed C-5B Galaxy (L-500) (2).jpg
Bekeken: 242
Grootte: 177,9 KB
    Foto genomen op SPL/O tussen 1975 en 1980. KLM Cargo Marketing organiseerde toen het Air Cargo Forum en via een militaire relatie wisten we toen deze kist hier te krijgen. Indrukwekkend om daar in te lopen!

Peter

Standaard

Vergeet helemaal te melden dat dit de befaamde Galaxy is, de L-500.

Regels voor berichten