Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28

Discussie: Fokker D23 - Hongarije?

  1. #21

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Denes Bernad (expert Hongaarse luchtvaart) schijnt eens gezegd te hebben: er was een toestel in ontwikkeling met dubbele staart en twee motoren, een duw en een trekmotor. Dit toestel stond vooral bekend als Varga RMI-8. Het toestel was echter nog in aanbouw en zou Hispano Suiza motoren krijgen. Het toestel werd samen met andere prototypen vernietigd toen het in aanbouw was.
    De foto's, tekeningen en dergelijke, van deze Marton XV zijn dus gebasseerd op speculatie. Sommige tekeningen lijken zelfs aanpassingen van onze D.XXIII.
    Ik denk dat dit het dichts bij de waarheid komt.

    Want laten we eens kijken naar de specificaties : Daimler-Benz DB- 605 (1475 hp) 2 stuks

    Volgens mij hadden de Duitsers ook zo iets Dornier Do335 Pfeil, maximale snelheid 765 km/h en de Hongaren komen tot 580 km/h dan heb je wel iets fout gedaan !

    Om het nog erger te maken een Messerschmitt Bf109 G-6 vloog sneller 640 km/h met dezelfde motor en bewapening !

  3. #23

    Standaard

    Hm, het laatste bericht van Edwin (g-1reaper) had ik over het hoofd gezien. Dat lijkt inderdaad plausibel. Ik was dus ook te goedgelovig. Die ellendige geschiedsvervalers op internet ook. Marton X/V was wel echt een alternatieve naam voor de Varga RMI-8 lijkt het.
    Goed punt ook van Pim. Het hele punt van zo'n tweemotige jager voor de Hongaren was wellicht juist om mindere motoren te kunnen gebruiken. Bij de D.23 was dat als ik het goed heb begrepen niet het geval: hoewel het prototype zwakke motoren had, waren Merlins of Daimers gepland. Wat zouden daarmee de prestaties zijn geweest?

  4. #24
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik weet niet precies wat de Hongaren voor elkaar konden krijgen op motorgebied. Ze bouwden Gnome Rhone 14K motoren in licentie, o.a. voor de Mavag Heja.

    Bovendien vraag ik me af of Hispano Suiza motoren inderdaad als "minder" gezien zouden moeten worden. De 12Y familie lijkt mij een heel capabele motorserie.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    De 12Y familie lijkt mij een heel capabele motorserie.
    Maar wel beperkt tot 1000 pk.
    Hispano-Suiza 12Y - Wikipedia, the free encyclopedia

  6. #26

    Standaard

    Ook weer compleet.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #27

    Standaard

    Naam: d23-1.JPG
Bekeken: 351
Grootte: 172,6 KB kwam ik ergens tegen. Een modelplane van de d-23 met daimler motoren.

  8. #28

    Standaard

    Nooit eerder gezien, de Saab J21 lijkt hier ook sterk op. Leentjebuur alweer?
    Mvg
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •