Dit registratietype heet in de Luftwaffe: Verbandskennzeichen.
De naam spreekt voor zich, lijkt me.
Jaap
Dit registratietype heet in de Luftwaffe: Verbandskennzeichen.
De naam spreekt voor zich, lijkt me.
Jaap
Dat vraagteken snap ik ook wel.... Het ging mij om die 2S aan het begin .....
Maar nu heb ik dit inderdaad gevonden : http://www.luftarchiv.de/index.htm?/...gbau/vbkzb.htm
Bedankt Jaap
Laatst gewijzigd door eric7325; 12 mei 2018 om 18:25
En is dat toestel op de achtergrond van een Yak-7/9/3?
@ eric7325. Het was handiger geweest als ik meteen Verbandskennzeichen had vermeld in mijn antwoord op jouw vraag.
@ Jaap Woortman. Bedankt voor de aanvulling.
Nu weer een nieuwe. Een persfoto uit 1943. Wat altijd weer opvalt bij persfoto's is de waarschuwing om het niet voor een bepaalde datum te publiceren en ook welke naam beslist vermeld moet worden.
Foto's 461 en 461a.
Messerschmitt Me 323-D Gigant en 88 mm kanon.
Kijk eens naar één van de afdekzeilen van de motoren. Daar staat Bloch op. Deze motoren van Gnome-Rhone waren oorspronkelijk bedoeld voor de Bloch 175 bommenwerper van de Fransen. Dit is dus pikwerk van de Duitsers na de bezetting van Frankrijk. Niet alleen de motoren maar zelfs de dekzeilen moesten er aan geloven. Ik kan het fout hebben maar het lijkt mij dat in het toestel een paar behoorlijk jeugdige Flak-helpers ook zijn ingeschakeld bij deze (zogenaamde?) klus. Voor de publiciteit geacteerd?
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 mei 2018 om 11:20
Wat een fascinerende foto. Zie de constructie van de romp eens, een soort staalbuis met bekleding (linnen op de deur, triplex op de romp?). Geen dragende huis dus, hoewel je dat bij de vooruitstrevende Duitse constructeurs wel zou verwachten. Aan de scharnieren van de laaddeuren zijn vele haakvormige elementen bevestigd. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Hoe worden de deuren trouwens dichtgehouden? Ik zie aan de voorkant geen locking mechanismen.
Dit filmpje over de Gigant is wel interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=DeDXaf8T8LE
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 mei 2018 om 14:57
Als je goed kijkt zie je aan deur aan bakboordzijde pinnen uitsteken, die waarschijnlijk in gaten van de andere deur vallen. Die zou je kunnen vergrendelen. Het geheel zit er gammel uit. Hana Reitsch schreef in haar boek dat er geen stuurbekrachtiging op zat en dat het heel zwaar te besturen was. Groeten Jan
Foto 462.
"TG+KB". Arado Ar 234 V 1 (Werknr 130 001) mit Startwagen alter Art.
Groet, Ruud.
@ washout en Janjr.
Hallo, ik kom nog even terug op foto 461 i.v.m. de haakvormige elementen en pinnen te zien op deze foto.
Ik ben in het boek "Messerschmitt Me 321/323. The Luftwaffe's 'Giants' in World War II" van Hans-Peter Dabrowski (Uitgeverij Schiffer, 2002. ISBN: 0-7643-1442-4) gedoken om te zien of ik een antwoord kon vinden.
Het is niet heel uitgebreid behandeld maar als ik het goed begrijp is het als volgt:
De haakvormige uitsteeksels zijn onderdeel van laat ik zeggen het "hang- en sluitwerk" van de deuren.
Die uitsteeksels zitten niet aan de deur maar aan de rompvoorzijde en zijn onderdeel van het scharnierende deel van het hangwerk. Dus moeten er in de deur zelf openingen zitten want die worden over die uitsteeksels gehangen. Het sluiten van de deuren wordt gedaan door pinnen, al aangewezen door Janjr, die worden vergrendeld.
Elke deurhelft had een voorziening voor een wapen, op de foto is één daarvan te zien in de bakboordkant van de deur, de ronding in die deurhelft is duidelijk zichtbaar. Rechts is nog het uitstekende deel van die voorziening te zien aan de buitenzijde van de deur.
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 juni 2018 om 17:04