Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: B-17 Mission Belle, herdenking en monument

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    @Daan, de route heb ik vorig jaar gereconstrueerd aan de hand van de ooggetuigenverslagen in het Amerikaanse boek: “We knew we were in for a long day”.
    Hier de kaart met de tekst:




    Toen ze uit de wolken kwamen schrijft de bommenrichter dit: "The clouds lasted for 30 to 40 minutes before we burst out into the open over the town of Aachen near Cologne in the corner of Belgium, Germany and the Netherlands."
    Bij nader inzien twijfel ik nu aan dat routepunt Aken, want dan zouden ze een kwartier lang 240° hebben gevlogen, i.p.v. de koers 320° richting thuisbasis. En bovendien is de afstand Aken - Keulen 65 km. Die Yanks maakten wel eens vaker navigatiefouten, zoals b.v. het vergissingsbombardement op Nijmegen.
    Als ze inderdaad, zoals ook beschreven in de verslagen, eerder 320° hebben ingezet, dan zouden ze na 30-40 minuten boven Eindhoven hebben kunnen uitkomen. Maar dan nog lijkt Gilze waarschijnlijker dan Volkel.
    Dit schrijft de bommenrichter: "Five minutes from the coast we buzzed a fighter field and in no time we had 5 fighters hitting us from all sides. So many tracers came through the nose, that it looked like Christmas fireworks. Everybody was getting shot to pieces and the rudder control was shot away. Then the aileron or the small flap on the very outside of the wing was nearly gone."
    En toen ging ik kijken wat er nou was gestationeerd in '43 op de bases die op de route lagen. Alleen Volkel komt in aanmerking, want daar stonden 109s en 190s. Op Welschap en Gilze stond het zware werk, Dorniers en Junckers.
    Wie het weet mag het zeggen.

    Adri

    Laatst gewijzigd door Breeze; 8 oktober 2018 om 15:44

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •