Sorry, blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Ik mag als junior helaas geen bijlage opsturen - dat zou het namelijk in één keer, in één beeld zelfs, verduidelijken. Maar opnieuw een poging om het wellicht beter te verwoorden wat er aan de hand is met de kaart:
Ik heb een GEWONE prentbriefkaart (en dus geen herinneringskaart !) uit Kollum, verstuurd door Guillaux mét een postzegel op de vóórkant van de ansicht (en gestuurd aan Dubreuil).
Achterop heeft ook een zegel gezeten, maar die is verwijderd. De stempel is daar echter nog nagenoeg geheel zichtbaar en is van 29 april 1913. (Net zoals kaart 181)

Nadat de vergelijkbare, maar andere, GEWONE prentbriefkaart (als illustratie gebruikt op kaart 181 op pagina 16 op dit forum) in Frankrijk was aangekomen is die vervolgens door Pichot in Parijs gebruikt om er een herinneringskaart van te maken.
Maar op die kaart had Guillaux óók op de voorzijde een postzegel geplakt, net zoals dat bij mijn kaart het geval is.

Kortom: Pichot heeft misschien wel pas weken ná 29 april de kaart in handen gekregen om er een herinneringskaart van te maken.
Maar de afbeelding van Kollum is inclusief postzegel van een gewone ansichtkaart die gewoon verstuurd is door Guillaux.

Hartelijke groet en, zoals we in onze streektaal zeggen: goedgaon!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
Betreft kaart 181 op blz. 16 van dit draadje.

Hallo Jan.

Leuk dat je je ook hier hebt aangemeld, welkom.
Ik had nog geen tijd om je mail te beantwoorden.

Denk even aan de tijd waarin dit speelde, 1913. Een tijd waarin je als piloot niet eens wist of je wel gezond van de grond zou komen, voorbeelden genoeg in de race waarin hij meedeed. Hij wist niet eens waar hij landde, hij keerde boven een eiland om (waarschijnlijk Schiermonnikoog) richting vasteland en landde toevallig in Kollum.

En dan heeft een Franse uitgever (zie zijkant van de kaart), "Imp. Pichot, Paris", een dag na de landing al een kaart gedrukt, met Nederlandse postzegel voorzien en zelfs in Kollum gestempeld uitgebracht.
Sorry Jan maar hier klopt iets niet en zoals ik al aangaf "om het op een eerste-dag-kaart of zoiets te laten lijken". "Of zoiets" kan dus ook jouw herinneringskaart zijn.
Een postzegel op de voorzijde van prentbriefkaarten was in Frankrijk gebruikelijker dan in Nederland.

Voor wat de waarde betreft van jouw kaart zul je m.i. naar een (aero)filatelistische vereniging of een veilinghuis moeten. Die kunnen deze kaart taxeren.

Groet Ruud en blijf gezond.

P.S. Hoe zag de afbeelding van de door Guillaux uit Kollum verzonden kaart er uit en leek de poststempel op die van blz. 16?