Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Dramaserie Vliegende Hollanders vanaf 18 oktober 2020 om 21.30 op NPO 1

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.968

    Standaard

    Ik heb tot nu toe elke aflevering gezien en het is - als je niks van de geschiedenis weet - een goed en soms spannend verhaal. Maar net als in Hollywood normaal is, worden er een paar namen gebruikt van echte personen en wat echte gebeurtenissen en wordt er een compleet onzinverhaal omheen verteld. Goed voor de kijkcijfers, maar niet voor de feitenkennis.

    Voorbeelden die mij opvielen:
    Koolhoven 'Dikke Dirk' is niet gecrashed en volgens mij die DeHavilland Moth in de London-Melbourne race ook niet. Ik weet niet meer welk model ze in de serie hadden, maar er heeft een Puss Moth meegedaan en die is gefinished (2e in de handicap en enige solovlieger!)
    Ook is in de serie zoon Jan Plesman verongelukt in de Alpen met een KLM-toestel. Volgens mij is die in 1944 in een Spitfire neergeschoten boven Frankrijk.

    Maar ik ga zondagavond toch wel weer kijken :-)

  2. #2

    Standaard

    Ik ben het volledig eens met Heron, een compleet onzin verhaal,
    Als de makers van de serie, historie en realiteit hebben willen laten zien is het één grote flop.
    Als het als impressie uit die jaren is bedoelt, is het een aardige weergave.
    Er zijn al een aantal grote missers genoemd, inderdaad is Jan Plesman pas in 1944 omgekomen.
    De misser van een aantal series terug waarbij de F-II wegvliegt uit de hangar in Schwerin met Parmentier als piloot.
    De kist werd gevlogen door Bernaard de Waal, en is nooit op Schiphol geland, maar per dekschuit aangekomen na een noodlanding in Surhuisterveen.
    Dan nog wat kleine details, Anthony Fokker heeft nooit een bril gedragen, zoals in de serie.
    En de zeer knullige scene waarbij hij zogenaamd vlucht per boot naar Amerika, en een greep doet uit een brandkast die in de Fabriek aan de Papaverweg staat.
    Kul, Kul, Kul ik kan niet anders zeggen, geldzaken, zakelijk en privé zowel in Nederland als in Amerika liepen allemaal via banken.
    Jammer dat het het kijkerspubliek zonder historische kennis zo bedot word.

    Henk Steevens

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •