Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bofors Bekijk bericht
Waarschijnlijk werd de Havoc bij intruder operaties ingezet om vijandelijke bommenwerpers neer te schieten als zij gingen landen op hun thuisbasis en niet als
bommenwerper (een nieuw type operatie destijds).
Zwanenburg heeft een Brits rapport (van Fighter Command) gevonden dat meldt: "Havoc startte om 20.10 uur naar Gilze-Rijen wierp vier bommen op de startbaan. Eén Hurricane om 20.40 uur opgestegen voor een patrouille bij Gilze-Rijen wordt vermist".

In het algemeen is het inderdaad zo dat intruder-acties gericht waren op het neerschieten van Duitse vliegtuigen tijdens de landing. Ik ga ook slechts af op wat Zwanenburg te melden heeft en als het ergens zwart op wit staat zal het ook wel zo gebeurd zijn. Althans: er lijken bommen te zijn afgeworpen. Zoals ik al eerder schreef worden die (alweer volgens Zwanenburg) niet gemeld door Duitse bronnen.
Er waren (dat schrijft Zwanenburg in dit specifieke geval niet, maar weet ik dan weer uit het boekje 'Doelwit Gilze Rijen', dat al in de jaren '70 verscheen) ook in de buurt van Gilze-Rijen één of meerdere schijnvliegvelden.