![]()
![]()
"Verloren luchtruim - De Geallieerde luchtoperaties boven Nederland in mei 1940". Peter Grimm met medewerking van Jaap Woortman. ISBN/EAN: 978-90-828581-8-1.
Gebonden hardback - Afmeting binnenwerk: A4 - 480 blz. - Geïllustreerd.
Platte tekst: 2 kolommen van 80 mm in blokvorm en extra interlinie. - Fotobijschriften in cursief. - Noten aan einde hoofdstuk in kleiner corps en vrije regelval. Achter in het boek 8 bijlagen en register van geografische namen.
Ik wil iets aanhalen wat ik in dit boek vond. Op blz. 175 staat nl. een foto van een duitser achter een stuk luchtafweer.
Het fotobijschrift van het boek luidt: Op Waalhaven arriveert lichte Flak om de luchtbrug te beschermen. De artilleristen krijgen het af en toe druk. Dit 2 cm stuk staat in de zuidwesthoek opgesteld. Op de achtergrond de G.I '302' die door een bom is vernield.
Ik vind die tekst te makkelijk en de foto niet goed gerechercheerd. Op de site van NLV is deze foto, die zich ook in mijn verzameling bevind, op 29 mei 2014 als onderwerp behandeld. Het had als kopregel ZELDZAAM - G-1 en Scotti-Isotta Fraschini 2 tl. No. 2 op Waalhaven.
Mijn eerst regel bij dit draadje is: G-1 "302" en door de duitsers buitgemaakte Nederlandse Scotti-Isotta Fraschini 2 tl. No. 2 op Waalhaven bediend door iemand uit Adolfs bende.
https://www.nederlandseluchtvaart.nl...ight=ruudvanom
Het was een Nederlands wapen, was reeds op Waalhaven en is Beute. Het is zelfs heel aannemelijk dat die duitser na 15 mei alleen achter het stuk ging zitten om een leuk fotootje te maken want verder is er geen enkele duitse soldaat waar te nemen en al helemaal geen Junkers Ju 52.
Ik wilde dit toch even gezegd hebben.
Dit is een knots van een boek en zeer de moeite waard. De enige titel in Nederland, zover ik weet, die dit onderwerp zo omvattend behandeld en "onze" Jaap Woortman zie ik hier ook vermeld.
Groet Ruud.

Met citaat reageren