Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: Spitfire bij Kethel

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Na even zoeken in het ORB van 130 sqdn vind ik P7691 terug op 29-08-1941. De machine was op 28 augustus 1941 dus niet operationeel bij 152 sqdn.
    Dat bevestigt wat ik al op de website van 152sq gezien had, waar de P7691 niet genoemd wordt http://www.152hyderabad.co.uk/html/aircraft.html ondanks dat andere websites de P7961 wel bij 152sq noemen.

Als de P7691 op 29-8-41 nog twee vluchten gemaakt heeft dan kan hij niet een dag eerder bij Rotterdam (Kethel) gestrand zijn. Dus ofwel de PJ-N is niet de P7691, ofwel de P7691 is later dan 29-8 bij Rotterdam gestrand. Wat zegt het ROB van 130sq over de P7961 op 28-8-41? En de dagen na 29-8-41?

En wat zegt het ROB over de P7904 en P8370 van 130sq die op 21-8-41 bij Ijmuiden neergeschoten zouden zijn?
    De laatste regel op de vorige bladzijde van dat ROB noemt P/O Pickstone die op de vorige dag (neem ik aan) aan het eind van de middag nog een vlucht gemaakt heeft. Echter ene P/O Pickstone wordt door andere bronnen ook genoemd als zijnde de piloot van de P7904 die op 21-8-41 bij Ijmuiden neergeschoten werd en gevangen genomen werd. Het kan natuurlijk dat er twee piloten met de naam Pickstone bij 130 sq vlogen, of dat de tweede pas arriveerde na 21-8, maar het doet mij twijfelen of de aanval op Ijmuiden daadwerkelijk door 130sq gedaan is, mede gezien de enorme afstanden die dan gevlogen zouden moeten zijn.

130 squadron was in die tijd gestationeerd op RAF Portreath wat in de uiterste zuid-west punt van Engeland is. De afstand hemelsbreed tussen Portreath en Ijmuiden is ongeveer 730 km (gemeten op Google maps), heen en weer dus 1460 km. Zelfs met een extra 40 Imp. gallon tank onder de bakboordvleugel kan een Spitfire dat bij lange na niet. Hij zou zowel op de heenweg als op de terugweg een tussenlanding moeten maken in oost Engeland om bij te tanken. Het kan natuurlijk, maar het lijkt me vreemd dat men Spitfires uit Portreath naar Ijmuiden zou sturen terwijl er in oost Engeland tig Spitfires op tig vliegvelden gestationeerd waren.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 18 november 2021 om 14:08

Regels voor berichten