- 
	
		
                        
                                
                                        
                                                16 december 2021, 05:10
                                        
                                
                                
                                        
                                                #11
                                        
                                        
                                        
                                
                        
		 
 
		
		
		
		
			  
			
				
					Eén van de 'leuke' dingen voor de spotter op Schiphol is dat je daar 6 start- en landingsbanen hebt. Dat betekent dat je de hele godganse dag heen en weer kunt rijden omdat het toestel, dat je graag op de foto hebben wilt, weer eens op de verkeerde baan landt. 
 Een scanner en (tegenwoordig) apps als FR24, ADS-Bexchange en Planefinder helpen behoorlijk om de schade te beperken, maar je zult maar net de pech hebben dat 5 minuten voor je kist binnenkomt, men de baan gaat wisselen wegens geluidsspreiding...
 
 Soms kan het echter ook goed uitpakken. Als een bizjet of grotere kist z'n zaakjes wil afhandelen op Schiphol-Oost en het is westenwind, dan komen de toestellen vaak binnen op een ILS-approach voor de 27. In plaats van echt landen op 27 krijgen ze op het laatste moment een break-off for 22 en dat is de Schiphol-Oost baan. Altijd de 'korte baan' genoemd, is dat ding toch echt nog wel 1800m.
 
 Op een dag was ik net op Schiphol-Oost aangekomen, toen ik een Estonian Air Embraer-170LR zag indraaien voor de 22. Stond ik voor de verandering eens een keer op precies de goeie plek:
 
  
 ES-AEA_21feb14EHAM03 by Bert Visser, on Flickr
 
 
 
 
 
 
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
			
				 Regels voor berichten
				Regels voor berichten
			
			
				
	
		- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-  
Forumregels