Nee, ik bedoel de Eurocopter EC 120B. Die heeft gebogen platen langs de achterste gear-stang lopen. De platte horizontale platen op de D-HSAN zal inderdaad tegen de sneeuw zijn. Dus die halfronde beplating, wat doet dat?
Nee, ik bedoel de Eurocopter EC 120B. Die heeft gebogen platen langs de achterste gear-stang lopen. De platte horizontale platen op de D-HSAN zal inderdaad tegen de sneeuw zijn. Dus die halfronde beplating, wat doet dat?
Geen idee, maar ze hebben het allemaal.
Aha, aerodynamische functie! Bedankt.
Aha... weer wat geleerd. De foto was van een EC-120B Colibri en het citaat gaat over de EC-130, maar daar zit niet zoveel verschil in, die deze plaat:
N628PM_12jun07EHGG by Bert Visser, on Flickr
Overigens staat deze normaal op een groot jacht, vandaar die andere "buizen" aan het onderstel. Daar zitten opblaasbare drijvers in.
Je haalt me de vraag uit de mond!
Ooit gehoord van de Government Aircraft Factories Nomad? Dat is een 2-motorige hoogdekker uit Australië, die van 1971 tot 1985 is gebouwd, 172 in totaal. In Europa was/is het toestel behoorlijk zeldzaam, al zag menig TV-kijker in Nederland het toestel wekelijks op het scherm... als je tenminste naar de 'Flying Doctors' keek. Dat toestel kwam behoorlijk vaak en lang in beeld, maar was toen al op de reservelijst van de RFDS (Royal Flying Doctor Service) gezet ten faveure van de Beech-200 King Air.
In Nederland heeft Holland Aero Leasing uit Rotterdam er twee gehad... eigenlijk drie, maar die derde was al voor onderdelen.
Op 30 april 1985 (toen nog Koninginnedag) was één van beiden voor het eerst op Eelde te zien.
PH-HAG_30apr85EHGG by Bert Visser, on Flickr
Onderstaand is voor het grootste gedeelte overgenomen van de uitstekende webstee van Herman Dekker:
PH-HAG: c/n: N24A-74-FA, ingeschreven op 8 februari 1985, uitgeschreven op 22 mei 1987. Daarna N870US, ZK-NMH en OY-NMH. In Denemarken werd het toestel gebruikt door een paraclub (ook in België was er een Nomad voor een paraclub). Uit het Deense register in 2012, naar verluidt nu stored in Kuala Lumpur, Maleisië.
PH-HAL: c/n: N24A-72-FA, ingeschreven op 26 april 1985, uitgeschreven op 22 mei 1987. Daarna N871US en uitgeschreven 29 juli 2013.
PH-HAK: c/n: N24A-71-FA. Regi gereserveerd op 5 september 1984, maar geweigerd door de RLD, omdat tot 18 mei 1984 die regi nog in gebruik was op een Cessna-182.
PH-HAF: c/n: N24A-71-FA. Regi gereserveerd, maar niet opgenomen. Is N1022K gebleven en nooit vliegwaardig gemaakt.
Detailplaat van de neus van Merlin HC.3 ZJ132/Q van het 28e sqn van de RAF, na hun tankstop op Eelde:
ZJ132/Q_17may09EHGG04 by Bert Visser, on Flickr
Twaalf jaar geleden vlogen de Spoken nog in Duitsland. Hier een plaatje van Phantpm-II 38+45 in de landing op thuisbasis Wittmundhaven.
38+45_13apr10ETNT1 by Bert Visser, on Flickr
Een nadeel voor spotters/fotografen bij b.v. het "compleet maken" van je collectie KLM of Martinair of Transavia of welke andere grote luchtvaartmaatschappij ook, is dat je een heleboel foto's krijgt van hetzelfde type toestel, met alleen een andere registratie.
Tja... ik vind dat dat erbij hoort, maar we zijn natuurlijk wel blij met een verandering van kleurenschema, jubileum kleuren/teksten en dergelijke. Een mooi voorbeeld is deze Do328 van Sky Work, die wat extra vleugels heeft...:
HB-AEV_12aug12EHAM1 by Bert Visser, on Flickr
HB-AEV_12aug12EHAM1_crop by Bert Visser, on Flickr