Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archer Bekijk bericht
Ja en nee. Er zijn speciale bewijzen van luchtwaardigheid waardoor je met een klassieke kist wel mag vliegen, maar dan mag je er niet zomaar alles mee doen. Je mag dan niet tegen betaling passagiers meenemen bijvoorbeeld. De toestellen van de KLHV vliegen veelal op deze manier. De DC-3 heeft een regulier BvL zodat ze passagiers mee mogen nemen, maar dat brengt weer allerlei andere uitdagingen met zich mee. Je moet weer gaan regelen dat deze kist bijvoorbeeld niet aan alle eisen hoeft te voldoen die voor een nieuwe A350 (want het is dezelfde categorie) gelden, want dat is soms technisch niet mogelijk. Denk versterkte cockpitdeur enzo.

De brandstofkwestie is er één die al jaren voor onrust en puzzels zorgt. Jouw DS loopt gok ik gewoon op wat je uit de lokale pomp haalt, eventueel met een toevoeging. Als ze stoppen met het leveren van 100LL brandstof (wat nu eenmaal de enige brandstofsoort is waar nog lood in zit) dan zijn er een hoop types die hierdoor in de problemen komen. De reguliere Cessna's en Pipers kunnen best leven met MOGAS (gewoon Super 98) of allerlei alternatieven zonder lood (91UL en dergelijke) maar voor een R-1830 motor is die certificering/STC er (nog?) niet en er is nu eenmaal geen grote markt om dat te gaan organiseren. Ik gok zelf, zeker als je ook kijkt naar de ellende in de USA rondom ongelode brandstof, dat we nog niet zo snel van 100LL af zijn, maar mijn glazen bol is op dit onderwerp niet zo betrouwbaar helaas.
Het voornaamste knelpunt lijkt me in dit geval toch dat de DDA draait op een bepaald exploitatiemodel, waarmee het hele gebeuren betaalbaar wordt.
Als voor vliegen met betalende klanten geen ontheffing wordt gegeven voor het gebruik van loodhoudende brandstof, en de DDA ziet geen kans het vliegtuig in de vaart te houden op basis van deelname aan vliegshows e.d., waarbij alleen de bemanning aan boord is, dan houdt het inderdaad op.