Hallo Henk,

Discussies over copyright vormen een groot deel van het huidige internet, aangezien er inderdaad zeer veel meningen en vaagheden over rondgaan. Ik kan me het draadje op dit forum niet herinneren, maar wellicht was dat voordat ik aansloot.

Het risico is wat groter als je een afbeelding in een boek opneemt omdat je dan wat minder makkelijk terug kan gaan, de informatie kan toevoegen of de foto kan verwijderen. Op mijn website heb ik die opties gelukkig wel, maar ik heb ook al meerdere malen gedoe gehad over foto's die ik gebruikt heb (te goeder trouw meestal) of foto's van mij die ergens anders opdoken. Ik ben ook geen copyright expert, maar ik denk dat ik door de jaren heen een hoop heb opgepikt qua kennis hierover.

Er zijn een paar trucs die je kan toepassen om copyright problemen zoveel mogelijk te omzeilen, maar helaas hebben we tegenwoordig ook clubs die er lol in hebben om juist achter mensen aan te gaan die dachten een foto te kunnen gebruiken, en deze nog even een naheffing sturen.

Ik kon zelf zo snel niet vinden waar deze foto vandaan kan komen, maar als hij uit een krantenarchief of iets dergelijks komt, dan heb je een kans dat een instantie als Getty Images nog steeds copyright er op claimt. Er staan hier diverse afbeeldingen uit dezelfde tijd: https://www.gettyimages.nl/fotos/anthony-fokker maar die krijg je niet beschikbaar zonder een flinke betaling.

Het blijft een leuke foto, ik begrijp dat Fogg deze graag gebruikt. Ik wilde alleen even de risico's vermelden, maar ongetwijfeld was dat al bekend. 😉