Pagina 12 van 13 EersteEerste ... 2 10 11 12 13 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 129

Discussie: Buitgemaakte Fokker D-VII.

  1. #111
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    952

    Standaard

    Wat ik niet echt snap is dat aan het vliegtuig twee kanten zitten en dus ook twee registraties. Dus in de 80 jaren is de rechterkant ontdaan van de toplaag verf. Deze verf is uit 1940 dus historisch niet belangrijk.
    Het Duitse Museum is nog niet 100% overtuigd dat het om de 28 gaat dan rijst de vraag waarom ze niet de verf aan de linkerkant hebben verwijderd. Ook bij het rontgen onderzoek zou je toch denken dat witte loodverf of zink wit duidelijk naar voren zou moeten komen.

    Dan nog de vraag de D7 is naar Nederland gebracht om verder onderzoek te doen. Mogen ze bijvoorbeeld verf verwijderen ?

  2. #112

    Standaard

    Wat ik mij ook afvraag, te in de brieven valt te lezen dat de toestellen gedemonteerd opgeslagen zullen worden. Bij Goering lijkt de D.VII met vleugels eraan buiten te staan. Was het toestel nooit gedemonteerd op Schiphol?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #113
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    952

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coert Munk Bekijk bericht
    Maar die brief roept ook vragen op: “het vliegtuig is voor een te zijner tijd te stichten museum afgestaan”. Maar hoe? In eigendom? In bruikleen? Dat is tot op heden niet bekend.
    In het Fokker D-VII boek van Nico Geldhof in het overzicht van alle MLD kisten :

    D20 16.03.37 Machtiging ......tot afschrijving
    D22 20.10.34 Machtiging ......tot het afvoeren
    D23 18.10.35 Machtiging ......tot afschrijving
    D24 04.08.36 Officiële beschikking tot afvoeren
    D25 17.03.37 Officiële beschikking tot afschrijving
    D27 05.02.34 Afvoeren van sterkte
    D28 30.06.37 Machtiging tot afschrijving van het vliegtuig incl motor
    D29 31.07.35 Machtiging ......tot afschrijving
    D30 18.10.35 Machtiging ......tot afschrijving
    etc etc

    Dus de kisten werden standaard afgeschreven ( ter sloop afgevoerd ) maar zonder hun motoren.
    Behalve voor de D28 natuurlijk want die moest compleet blijven. Maar de machtiging tot afschrijving ( geen waarde , geen eigendom ) blijft

  4. #114

    Standaard

    Dit zijn dus de kleine details waar het over gaat. Vraag:
    Waar leid je nou uit af, dat het eigendom van de D-28 is overgedragen? Dat staat er niet. Niet in het boek van Nico Geldhof en dus ook niet in de latere publicatie van Luuk Boerman die daarvan is afgeleid.

  5. #115
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    952

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coert Munk Bekijk bericht
    Dit zijn dus de kleine details waar het over gaat. Vraag:
    Waar leid je nou uit af, dat het eigendom van de D-28 is overgedragen? Dat staat er niet. Niet in het boek van Nico Geldhof en dus ook niet in de latere publicatie van Luuk Boerman die daarvan is afgeleid.
    Een directe brief / documentatie met de officiële overdracht zal je waarschijnlijk nooit vinden. Dus je moet het aannemelijk maken. Als de MLD een standaard document heeft voor welk toestel dan ook of welke bepaalde woording gebruikt om zich te ontdoen als eigenaar van een vliegtuig ( voor de sloop bijvoorbeeld ) dan geld dit ook voor de D28.

    Dus zoek officiële documenten van de MLD uit die tijd van vliegtuigen die zijn afgevoerd en dat je bewijs hebt wat daarmee is gebeurd. Als je dan een vast patroon hebt en de D28 voldoet daar ook aan dan kunnen we vaststellen dat het rijk ( MLD ) de D28 niet langer als zijn eigendom beschouwde. Dan word het woord "afstaan" = overdracht van eigendom

  6. #116

    Standaard

    Precies!
    Die route is gelopen en daaruit bleek dat die documenten er niet (meer) zijn. Niet bij de KNVvL, niet bij andere betrokkenen bij het op te richten museum en niet bij Defensie.
    Dus een overdracht van eigendom van MLD op een ander niet vast te stellen.
    Zoek maar mee!

  7. #117

    Standaard

    Blijft interessant, maar als een toestel ergens in bruikleen gegeven wordt, wordt zo'n toestel dan officieel afgeschreven?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #118
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    952

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coert Munk Bekijk bericht
    en niet bij Defensie.
    Dus alle gegevens van de levensloop van de MLD Fokker D-VIIs die Frits Gerdessen / Nico Geldhoff verzamelt hebben is niet meer traceerbaar naar de bron ?

  9. #119

    Standaard

    Dat klopt. Zij melden het, maar hun bron is niet (meer) te traceren.

  10. #120

    Standaard

    Dat is Jammer Coert dat die bronnen niet meer te vinden zijn. Maar nu ben ik eigenlijk benieuwd, weten ze in Duitsland eigenlijk wel wie de eigenaar is? Was het ooit van Goering prive, de luftwaffe of een museum?
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •