Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: F.VIIa PH-ADZ met Wasp-motor?

Standaard

Intussen heeft Will Porrio, verbonden aan de Aviodrome, de vraag beantwoord.

Inderdaad kreeg PH-ADZ een P&W Wasp van 500 pk met Townend-ring, in 1933 volgens zijn gegevens. Maar de vliegeigenschappen gingen er niet op vooruit en het vliegtuig moest ballast meevoeren. Omdat deze motor lichter/zwaarder was dan de Jupiter? Daarom werd dit niet op de andere F.VIIa's doorgevoerd. De bedoeling was dus om de F.VIIa te moderniseren, het was geen motortest. Dank u hartelijk meneer Porrio.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Heeft deze cowling geen koelkieuwen? Het ziet er naar uit, alsof de cowling aansluit op de romp Waar gaat de koellucht dan weg? Misschien was dat de reden voor de koelingsproblemen.
    Bij de F.VII H-NADZ via de openingen rondom de uitlaten.

Standaard

Ja, dat zag ik, maar die openingen zijn veel te klein, om de hoeveelheid koellucht die de motor nodig heeft, vooral bij lagere snelheid, door te laten. De Carley heeft inderdaad forse openingen. De Pratt & Whitney's (DC-3, en verder) hadden bij de start de koelkiewen geheel open staan, op mechanische wijze. Bij de kruisvlucht werden ze op "floating"gezet (als ik me goed herinner), en namen ze een evenwichtspositie in tussen vliegsnelheid en koelluchtdoorvoersnelheid.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    en het vliegtuig moest ballast meevoeren. Omdat deze motor lichter/zwaarder was dan de Jupiter?
    Moeilijk om exacte data te vinden van vroege P&W Wasp 1340 en Bristol Jupiter motoren te vinden maar de meeste data geven aan dat de Wasp ongeveer 30 kilo lichter was dan de Jupiter.
    Om het juiste zwaartepunt te behouden zou de neus van de Fokker een paar centimeter verlengt moeten worden, geen enkel probleem met een staalbuizen romp. Voor de KLM in die tijd denk ik hoogstens 3 dagen werk. Meer werk zou er zitten in het aanpassen van de motorbeplating maar misschien was dit niet eens nodig. Waar ga je heen denk je maar het gebruik van Balast om de lichtere motor te compenseren versterkt alleen maar het idee dat de Wasp op de Fokker F-VII gewoon een probeersel was en niet erg serieus.

Standaard

Dank je wel, Pim.

Ik heb ook al een beetje zitten zoeken en ook gevonden dat de Wasp ongeveer 30 kg lichter was. Ik ben niet erg technisch maar zoveel snap ik wel van vliegtuigen: ja, de neus had dan iets verlengd moeten worden om het zwaartepunt te herstellen. De F.VII had achter de motor al, sinds de invoering van stermotoren, een bagageruimte, dus die was dan nuttig vergroot, lijkt me.
    Je conclusies lijken me ook heel verstandig, alleen uit wat meneer Porrio schrijft lijkt het wel degelijk de bedoeling te zijn geweest om deze en de andere F.VIIa's met deze motor te moderniseren. Dat ze het hierop hebben laten afketsen, vind ik ook wel vreemd.
    Maar ja, misschien vonden ze de motoren te duur of zo, het was wel het dieptepunt van de crisistijd toen.

Peter

Regels voor berichten