Pagina 159 van 159 EersteEerste ... 59 109 149 157 158 159
Weergegeven resultaten: 1.581 t/m 1.587 van 1587

Discussie: De kluis van Bert

Standaard

Nog een Huey op Ahlhorn, maar dit keer een Twin Huey, de HH-1N, waarvan er een paar op Ramstein stonden in die jaren. Deze echter heeft jungle camo en is weliswaar van het 67 ARRS, USAF (net als die Ramstein machines), maar deze hoort bij Det.0 op Zaragoza in Spanje...

69-6611_22sep84EDNA
    by Bert Visser, on Flickr

2. Standaard

Deze camo heet "European 1", dus geen jungle camouflage.

Forest Green FS 34079
    Dark Green FS 34102
    Dull Dark Green FS 34092
    Ash Grey FS 36081
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 16 oktober 2025 om 11:14

Standaard

En in de productielijsten staat deze als een UH-1N-BF genoteerd. Er zijn UH-1N exemplaren die naar HH-1N zijn omgekat maar daar lijkt dit er niet één van te zijn.

Standaard

Dat het "European One" is, klopt helemaal. Beetje slordig geweest met het bijschrift... volgens mij ook de enige Huey die ik ooit in die kleuren heb gezien. De CH-53's hadden ook dat schema en natuurlijk Phantoms, Starlifters, Galaxies e.d.
    Over of het een UH-1N of een HH-1N is... ik heb overgenomen wat ik in m'n movements had staan. Maar in de jaren '80 (misschien ook nu nog wel) zaten er regelmatig fouten in de boeken met registers, die tenslotte door 'leken' op de markt werden gebracht. Officiële militaire registers waren logischerwijs niet openbaar, maar er was wel een markt voor, dus...

Overigens nog een typfoutje gezien: Det.0 moet natuurlijk zijn: Det.9

5. Standaard

Als ik het me goed herinner had de UH-1N geen "kraan" achter de piloot maar de HH-1N wel. Op de foto is nog net de haak van die kraan te zien dus moet dit een HH-1N zijn.

Standaard

In de jaren '80 waren we/was ik nog fanatieke spotter(s) die probeerden een heel veld 'leeg te lezen', d.w.z. dat we elk vliegtuig dat er aanwezig was ook probeerden te fotograferen of in elk geval de regi te lezen. Tegenwoordig (ook omdat ik slechter te been ben) doe ik niet zoveel moeite meer. Ik hoef niet meer zo nodig overal rond te neuzen of er ergens nog iets verstopt staat. Ik kan meestal ook rustig langs vliegtuigen in de verte lopen, zonder dat ik de moeite doe om ze te lezen.
    Dat was in 1984 op Ahlhorn nog wel anders. Eén van de spottersregels is dat je, zelfs al ben je uitgenodigd op een veld, niet zonder extra toestemming hangars binnenloopt of deuren opent. Door ramen en kieren kijken kan natuurlijk wel...

En zo komen we bij onderstaande plaat, waar 6 Hueys van het gebaseerde HTG64 in een dichte hangar staan. Maar aan de ene kant sloot de hangardeur niet helemaal aan, en een fotootje was te doen :-)

70+81_22sep84EDNA

Standaard

Nu heb ik wat (al veel eerder) ingescande dia's laten zien van Ahlhorn, maar nog niet van het vliegtuig dat de poort 'bewaakte'. Gateguard was namelijk een Nord N.2501D Noratlas.
    Deze transporter werd vlak na WO2 door het Franse Nord ontwikkeld om de Junkers Ju-52 (Franse licensiebouw) en de Douglas C-47 te vervangen.
    Op 10 september 1949 maakte het prototype z'n eerste vlucht en in december 1953 werd het toestel bij de Franse Luchtmacht geïntroduceerd. Daar hebben er 228 machines gevlogen.
    West-Duitsland had natuurlijk geen actieve luchtmacht meer en bestelde er ook een stel, 25 gebouwd door Nord in Frankrijk, de andere 148 bij Flugzeugbau Nord (Hamburger Flugzeug Bau).
    Ook Israel, Portugal en Griekenland hebben met de Noratlas gevlogen, de laatste twee landen met ex Duitse machines. In totaal zijn er volgens Wiki 425 gebouwd in verschillende versies.
    De Noratlas werd bij de Luftwaffe (en ook bij de Armee de l'Air) opgevolgd door de TransAll C-160.

De poortwachter van Ahlhorn was een in Hamburg gebouwd exemplaar, wat te zien is in de aanduiding N.2501D. In de jaren '90 was het met het vliegen vanaf Ahlhorn gedaan, maar het gebied werd pas in 2005 afgestoten. De 'Nora' kwam toen blijkbaar in Wildeshausen terecht (2006 - 2008), maar de romp werd in 2013 te koop aangeboden, dus wat er sindsdien mee gebeurd is...?

53+56_22SEP84EDNA

Regels voor berichten