Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Bezoek van He 112 aan Soesterberg en De Kooij in 1938

Standaard Bezoek van He 112 aan Soesterberg en De Kooij in 1938

In juli 1938 bracht een He 112 een bezoek aan Soesterberg en De Kooij voor evaluatie door Nederlandse vliegers.
    Dit staat beschreven op p. 36 en 37 in het boek 'Illusies en Incidenten' inclusief een foto.

De He 112 had in Duitsland de competitie met de Bf 109 verloren maar Heinkel mocht de He 112 wel exporteren.

In het blad 'Cockpit' stonden eind jaren zestig enkele andere foto's van dit bezoek.
    De foto's in het blad zijn slechts 4 bij 7,5 cm dus de scans zijn niet geweldig maar toch de moeite van behouden waard.
    Niet te zien op de foto in het genoemde boek maar wel op de foto linksonder: het hakenkruis op de staart.

Naam: He 112 bezoek Soesterberg & De Kooij.jpg
Bekeken: 801
Grootte: 244,6 KB

Standaard

Dat zijn interessante foto's - ik heb ze wel eens eerder gezien, maar volgens mij nooit in hoge kwaliteit voorbij zien komen. Zouden ze nog ergens "rondwaaien"?
    Groeten,
    Edwin

Standaard

Nog een niet zo beste foto van die He 112 op Soesterberg staat in Illusies en Incidenten op pagina 36. Hij zit niet in de NIMH-beeldbank.

Standaard

Interessant, welke Nederlandse vliegers hebben het toestel bij die gelegenheid gevlogen?
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Interessant, welke Nederlandse vliegers hebben het toestel bij die gelegenheid gevlogen?
    Ook dat staat in 'Illusies en incidenten'. Kap.vl.instr. W. van Gemeren, eltn.vl.instr. M.H. Lindhout, eltn.vl.instr. B de Zwaan en sgt.maj.vl.instr. D. Lambermont vlogen de He 112 bij die gelegenheid. Het hele gebeuren wordt vrij uitgebreid beschreven incl. een anekdote met de altijd wat laconieke Lambermont in de hoofdrol. Deze had uitleg vooraf van de ook aanwezige Duitse testvlieger maar half begrepen en miste toen hij wilde gaan landen het indicatielampje dat aangaf dat het onderstel 'uit' was. Hij ging voor de landing zó laag vliegen dat hij de schaduw van het onderstel op de grond kon zien..

Wat de foto in het boek betreft: dat hij niet in de beeldbank van het NIMH zit, wil niet zeggen dat het NIMH deze niet bezit. Nog niet zo lang geleden sprak ik iemand die aan het NIMH is verbonden, en die verzekerde me dat hun beeldbank slechts een (klein?) deel van hun fotocollectie toont.

Regels voor berichten