Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Constructienummer Harvard

Standaard Constructienummer Harvard

Naam: IMG_20260219_0002a.jpg
Bekeken: 105
Grootte: 518,9 KBNaam: IMG_20260219_0001.jpg
Grootte: 520,1 KB

Als jong ventje zag ik in 1977 de afgedankte Harvard B-175 op Ypenburg staan.
    Ik heb toen het constructieplaatje uit de kist meegenomen.

In alle documentatie staat dat dit constructienummer 14-739 niet bij de B-175 hoort, maar bij de B-178.

Heeft iemand hier een verklaring voor ?

Standaard

Hoi Stef,

Leuk je weer actief te zien, een antwoord op je vraag heb ik helaas niet. Wel een heel leuk souvenir zo'n constructie plaatje!

Groet,

Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef H. Bekijk bericht
    Naam: IMG_20260219_0002a.jpg
Grootte: 518,9 KBNaam: IMG_20260219_0001.jpg
Grootte: 520,1 KB

Als jong ventje zag ik in 1977 de afgedankte Harvard B-175 op Ypenburg staan.
    Ik heb toen het constructieplaatje uit de kist meegenomen.

In alle documentatie staat dat dit constructienummer 14-739 niet bij de B-175 hoort, maar bij de B-178.

Heeft iemand hier een verklaring voor ?
    Beste Stef,

Ik heb geen verklaring hiervoor. Benno misschien?
    Wel kan ik even uittikken dat het vliegtuig aan het begin jaren tachtig van Ypenburg werd overgebracht naar Gilze-Rijen. Daar kwam het in het depot van het toenmalige Militaire Luchtvaart Museum terecht. Korte tijd lager is het ontdaan van alle rompbeplating en opengewerkt om de vliegtuigconstructie aan het publiek te laten zien. Als zodanig stond het tot medio 2013 in het museum op het Kamp van Zeist. Na de sluiting van het MLM werd de romp overgebracht naar het museumdepot op de voormalige vliegbasis. Vorig jaar zomer was ik blij verrast toen ik de opengewerkte romp ineens in de expositie zag staan. Het vliegtuig bestaat dus nog! Althans de opengewerkte romp.

Groet van
    Gerben Tornij

Standaard

reactie komt eraan. even geduld :-)

Standaard

Beste Stef, en andere geinteresseerden,

Opmerkelijk, heel opmerkelijk.

Het is geen geheim dat Fokker, die de grote revisie uitvoerde aan de uit Canada afkomstige Harvards voordat ze aan de Luchtmacht (en Zwitserland, Israel en RLS) werden afgeleverd, niet heel nauwkeurig was bij de administratie. Met de 50 + 40 + 17 + 8 Harvards "over de vloer", in wisselende status, was het belangrijker om de afgesproken aflever verplichtingen na te komen dan een waterdichte documentatie te kunnen overleggen. De B-175 was daarom, op papier, aanvankelijk gekoppeld aan het RAF/RCAF serial FH105 (waar 42-12492, c/n 14-739 bij hoort). De constructie nummer plaatjes vermelden, zoals ook uit de Ypenburg oogst blijkt, het constructienummer, niet het serial. De B-175 zou dan, vanaf de eerste vlucht na de revisie op 23 augustus 1949, ook FH105 onder de finflash gehad moeten hebben. In oktober 1960 werden alle vliegtuigen van de Klu formeel ingeschreven in het Militaire Luchtvaartuigen Register (de B-175 was nr 735). Er werd/wordt vanuit gegaan dat toen ieder vliegtuig gecontroleerd werd om de juiste identiteit op het document te hebben. De B-175 werd toen gekoppeld aan het Amerikaanse serial 42-12518 wat eigenlijk bij de RAF/RCAF FH131, met c/n 14-765 hoort. En dat laatste is altijd aangenomen als de juiste identiteit. En dat blijkt dus niet het geval nu het in 1977 uit de B-175 verwijderde constructie nummer plaatje het daglicht (weer) ziet.

(Ik heb ergens een kopie van een op geelachtig papier getypte lijst van de Klu, van de Harvards, waar aan het einde van het blok met registraties een “sprong” zit. Daar zijn bij het typen een paar identiteiten weggevallen/overgeslagen, en de lijst heeft dan ook een soort open einde)

Noot. Ik ben benieuwd of de Maasbracht Harvard, de B-178, nog een constructienummer plaatje heeft...)

Als bijlage de vliegtuigkaarten van de B-175. De eerste, toen het de FH105 was. De derde, toen het de 42-12518 was. Zo ver bekend bestaan de tweede reeks vliegtuigkaarten niet meer.

Groeten,

Benno Naam: vliegtuigkaart type1_B-175.jpg
Bekeken: 56
Grootte: 454,7 KBNaam: vliegtuigkaart type3_B-175.jpg
Bekeken: 56
Grootte: 480,8 KB

Regels voor berichten