Pagina 2 van 16 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 157

Discussie: Minder JSF's dan G.1's!!

  1. #11

    Standaard

    Ik ben het van harte eens met LVA.

    De strekking is duidelijk: de JSF is te hoog gegrepen voor de Nederlandse defensie.
    En die ook nooit defensief boven Nederland zal worden ingezet.

    Ik hang zeker niet het 'gebroken geweertje' standpunt van weleer aan, maar wie zijn onze toekomstige vijanden, en vooral wáár?

    Ik vind het jammer dat de in mijn ogen kundige ex-Bevelhebber
    Hr Dick Berlijn de noodzaak van de JSF voor Nederland te vuur
    en te zwaard verdedigt.

    Is dit vanuit diep geworteld en militair inzicht, of op basis van prestige?

    Heer Dick Berlijn: Keer bij Osnabrück om!
    Dat is verstandiger!

    Tracker, oud militair vlieger.

  2. #12

    Standaard

    En als we de JSF nu niet aanschaffen, wat gaat dat dan kosten?

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    De F-16 Block 60 is een waardige opvolger van onze oudere F-16, kosten minder en zijn inmiddels operationeel beproefd. Naast het feit dat de Block 60 beter binnen ons financiele budget en verdedigingsconcept past, zijn het ook toestellen die met kleine wijzigingen binnen ondersteunende diensten kunnen worden ingevoerd. De F-16 Block 60 tenslotte heeft een kostprijs van ongeveer 35 miljoen euro per stuk, maar een iets lagere levensduur. Gesproken wordt van 8 jaar voor de Block 60 en 20 jaar voor de JSF. Gezien de lange levensduur van onze oude F-16A/B varianten van meer dan dertig jaar, is het niet geheel onmogelijk dat de F-16 als verouderd wordt bestempeld om het dure speeltje te kunnen verkopen.
    Iets kortere levensduur ? 8 jaar versus 20 jaar ?

    De levensduur van een jager wordt grotendeels bepaald door de vermoeings sterkte van het frame. Nu is vermoeingssterkte nog steeds heel lastig te berekenen, daarom zit in het begin van het ontwerp een aardige veiligheidsmarge ingebouwd om de beloofde levensduur te halen. De F16 heeft nu al 10 tallen miljoenen vlieguren achter de rug en alle lange duur zwakke plekken zijn bekend. Het is dus nu mogelijk heel precies de levensduur van een F16 block 60 te voorspellen en als de fabrikant 8 jaar zegt dan zal dat niet veel meer worden!

    Kijk ook eens naar het maximale vlieggewicht :
    F16A 35400 lbs = 16000 Kg
    F16 blokc 60 46000 lbs = 20800 Kg

    Daarin tegen in de JSF zal de veiligheidsmarge nog aanwezig zijn en gebruikt kunnen worden in de toekomst om of het vliegtuig zwaarder te maken of voor een langere levensduur.

  4. #14

    Standaard

    Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gezien waarom de JSF nu het beste 'value for money' geeft voor de rol die ons luchtwapen nu (en in de toekomst) zou moeten spelen, anders dan dat we met de USAF geintegreerd moeten kunnen opereren, maar dat is is meer een politiek argument, of dat we per definitie de laatste generatie fighter moeten hebben - maar dat is een emotioneel argument..

    Nederlandse F16s hebben nu al 10 jaar een wezenlijke bijdrage geleverd aan de operaties in Afghanistan -ik zie niet zo snel hoe de JSF dat substantieel tactisch beter (of bedrijfsmatig, efficienter) had kunnen doen..( er even vanuit gaande dat de JSF beschikbaar was geweest, natuurlijk)

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk bericht
    En als we de JSF nu niet aanschaffen, wat gaat dat dan kosten?
    Heel wat, maar dat krijg je ervan als je in zo'n project gaat zitten, terwijl je alleen maar de ventieldopjes mag ontwikkelen en niks te vertellen hebt.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk bericht
    wat gaat dat dan kosten?
    Geen idee, maar ik heb ooit eens gelezen dat elke baan van iemand in Nederland die aan de JSF meewerkt de Nederlandse staat 1,6 miljoen euro kost! Dat onder het mom van behoud van technologische kennis. Kan me voorstellen dat het bedrijfsleven erg enthousiast is over het JSF project!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Heel wat, maar dat krijg je ervan als je in zo'n project gaat zitten, terwijl je alleen maar de ventieldopjes mag ontwikkelen en niks te vertellen hebt.
    Of eigenlijk weet ik niet of het dan nog veel kost. Het heeft al veel gekost, maar we hebben nog niks, behalve 1 testvliegtuig. Onze industrie mag die ventieldopjes misschien ook wel blijven maken als we niet kopen.

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Heel wat, maar dat krijg je ervan als je in zo'n project gaat zitten, terwijl je alleen maar de ventieldopjes mag ontwikkelen en niks te vertellen hebt.
    Geloof me je wilt niks met het ontwerpen van deze kist te maken hebben. Laat die Amerikanen maar ontwerpfouten maken en ons dan vet betalen om de onderdelen weer anders te maken

    Heel mooi is dat het grootste deel van de compensatie orders bestaan uit kwetsbare beweegbare vliegtuig delen ( landingsgestel deuren, flaps etc ) die in de komende 30 jaar heel veel beschadigt gaan worden en dus vervangen moeten worden!

    Ik denk dat als er 2000 sets deuren nodig zijn voor nieuwbouw dan zijn er zeker ook nog 2000 sets deuren nodig ter vervanging

  9. #19
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    De SU T50 hadden we in licentie Mogen bouwen
    had nog veel meer banen en kennis opgelevert in Nederland denk ik
    maar dat is mijn mening
    als je nagaat dat andere fabrikanten in het begin al door hadden dat ze voor spek en bonen mee deden
    dan weet je meteen hoe de vlag hangt

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Heel mooi is dat het grootste deel van de compensatie orders bestaan uit kwetsbare beweegbare vliegtuig delen ( landingsgestel deuren, flaps etc ) die in de komende 30 jaar heel veel beschadigt gaan worden en dus vervangen moeten worden!

    Ik denk dat als er 2000 sets deuren nodig zijn voor nieuwbouw dan zijn er zeker ook nog 2000 sets deuren nodig ter vervanging
    Dus jij ziet het nog wel een vetpotje worden voor onze industrie? Mooi.

    Verder weet ik het allemaal niet zo goed hoor. Er zijn toch wel verdacht veel landen die die JSF willen hebben. Nieuwe F-16's? Het lijkt me slimmer dan Gripens. Misschien kunnen we de Griekse krijgen... Misschien is het wel afgelopen met bemande gevechtsvliegtuigen, ook al vinden wij dat maar niks. Je zult de beslising maar moeten nemen...

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •