Pagina 9 van 14 EersteEerste ... 7 8 9 10 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #81

    Standaard Koning Winter.

    Deel 16A

    Dat waren twee Lynxen, die zich even in de kou waagden boven De Kooy.

    Waar de serie trouwens ook begon, verkleumd in een Tiger, en rillend in een Rhönlerche.
    Een vroege leeuwerik, dat wel..

    Van de trouwe Sikorsky S 58, de SH34J, heb ik geen enkele foto tegen een winters landschap.
    Jammer, en O! Dat trouwe?
    Van de twaalf die er waren hebben slechts zes een soort van eindstreep bereikt.

    Als men een vast 'Flotation Gear' inbouwt, is dat kennelijk toch een beetje de Goden verzoeken.
    In dit geval dus die ene, Poseidon, of Neptunus, zoals u wilt...
    Er lag er zo nu en dan nog wel eens een in de plomp...

    In dit geval één, maar bij het te snel naderen van de andere lag die er vlak naast omdat de staartrotor het water raakte bij het afremmen.
    Door de hoge temperatuur bij Las Palmas in de buurt was er te weinig vermogen over.
    Ik stond dit op het dek van de Doorman gade te slaan.


    Naam: SH34J geditched, tweede zou volgen.jpg
Bekeken: 582
Grootte: 34,2 KB


    Maar de MLD had er nóg een.

    De Westland Wasp.
    Klein, wendbaar, zo niet hoogst wiebelig.
    Bedoeld om vanaf een modern fregat zich zo snel mogelijk naar de positie te spoeden waar men een vijandelijke onderzeeboot had gedetecteerd.
    Met een doelzoekende torpedo of een paar dieptebommen tussen de benen stoof hij daar dan met een kleine honderd knopen op af, om zo, met driemaal de snelheid van het fregat of meevarende destroyers, eens en voor altijd af te rekenen met het onderwatergespuis.

    Ik zeg 'modern' fregat, omdat die klasse voor het eerst een vliegdekje achterop had.
    Daar paste die Wasp maar nèt op.

    Choppers bij de vloot werden uiteraard ook voortdurend ingezet voor het rondbrengen van de post, die toen erg belangrijk was zonder andere communicatiemiddelen.
    Verder voor het rondsleuren van Paters en Dominees op hoogtijdagen.

    En als taxi-dienst op afroep voor passagiersvluchtjes met hoogwaardigheidsbekleders naar briefings en onduidelijke sociale verplichtingen op gewichtige geuniformeerde bijeenkomsten.

    Off topic gaande wijd ik er beetje over uit, omdat die operatie naar mijn gevoel niet erg bekend is bij landlubbers.
    En ik kom vast niet meer op een andere plek met een verhaal over Wasps.

    Ter illustratie:
    1 De 241gefotografeerd met het eigen toegewezen schip, hier Hr Ms van Galen.
    2 De nadering, bij rustige zeegang. Let op de wielen in cirkelvorm om vaster te 'staan'.
    3 Thuisbasis weer bereikt.



    Naam: c92  Wasp 241 met v Galen.jpg
Bekeken: 974
Grootte: 16,2 KB



    Naam: c93  landing.jpg
Bekeken: 499
Grootte: 31,7 KB



    Naam: c94  Staan.jpg
Bekeken: 543
Grootte: 53,6 KB




    Dan nu eindelijk de foto waar het om gaat in deze winter serie van één.
    Twee sneeuw wespen, boven de Kop van Noord Holland.



    Naam: c95  Sneeuw wespen.jpg
Bekeken: 1004
Grootte: 28,2 KB




    Ik heb er nog een te gaan, gewoon omdat de foto me trof.
    Machtige omgeving, de machine aangepast met skis.



    Naam: c96  Chinook  Afghanistan.jpg
Bekeken: 549
Grootte: 397,9 KB






    Er kwam me van de week een verhaal ter ore over de Wasp in winterse omstandigheden.
    Opgetekend door een lid van de grond(dek)ploeg.


    De van Galen, fregat. was op reis naar het Noorden, en lag ergens in een Schotse baai.
    De boordWasp was afgevlogen naar Kinloss of Lossiemouth, dat is niet meer bekend.
    Een kleine technische ploeg was vanaf het schip opgestuurd om de Wesp aan het zoemen te houden op de Schotse basis.
    Maar de winter viel in alle hevigheid binnen, min 15, sneeuw en daar overheen ijzel.

    De vlieger was officier, zijn ploegje technici niet.
    De officier was van het strakkere type, zéér beroeps, al vanaf zijn vroege jeugd zo gevormd.
    Daar ligt ook mijn betrokkenheid bij dit verhaal, want hij en ik deelden de laatste twee jaar op de Helderse HBS, en we zagen elkaar op de zweefclub.
    Ik kende hem.

    Hoewel het weer er niet naar was kwam er opdracht van hogerhand dat er een vlucht met de Wasp gemaakt moest worden, met ongetwijfeld een dringende Dienstgeheime reden.
    Hij, de vlieger en tevens Mini-detachmentscommandantje, vermeldde de reden niet aan zijn technici, die daardoor het idee hadden dat hij gewoon een leuk overlandje wilde maken.
    En ze zagen hem al niet zo zitten, dus...

    De kist stond binnen, in een erg grote hangar waarvan de deur eerst behoorlijk ver open moet rollen alvorens er een omkeer schakelaar gemaakt werd om hem weer dicht te kunnen doen.

    De Schotse basis was kennelijk in een soort tijdelijke Winterslaap geraakt, maar...


    Op mijn vraag hoe het met heli's in de MLD ging onder ijzige omstandigheden, kwam het volgende verhaal:


    Alla,wachtsvolk en vliegwacht mobiliseren en Schuiven, Vegen en Blazen met z’n allen.
    Helicopters hebben GEEN verwarmde bladen, meestal binnen gestald , zeker de OSRD kisten en dan alleen de (heli) spot , dicht bij de hangar ijs en sneeuwvrij houden.


    Mooi verhaal:

    Wij waren met de Van Galen en de 241 Wasp in Schotland op een Field. Ijzig koud in een hele grote hangaar, niet warm te stoken.
    Maar…..jawel onze vlieger Ltz Pl.......z moest en zou een overlandje maken, als enige door de wijde kier in die machtige deuren, de Wasp kreeg een duw en ……
    Daar ging hij glijdend op de straffe Oosten wind richting veld. Plu....z erachter aan.
    De motor opstarten ging wel, toen rotor koppelen, maar ging dus niet, waarom?


    De heli ging op de gladde vloer rondtollen, geen houden aan, wielen fout, gleed verder tot hij in een losse sneeuwbult bleef hangen en ja hoor: Airborne, 1.5 uur later keerde hij stijf van koude terug , inmiddels hadden wat gronddienst mannen van de Schotten , op hun hoofd wijzend naar ons, een spot schoon gekregen.
    Of wij koffie hadden vroeg HIJ , daarvoor hadden we op onze knieën moeten liggen bij de gronddienst, in een hangar waar het 16 graden vroor, en HIJ moest vragen of...

    Of ze de Wasp voor de nacht konden bergen.
    Daarvoor moest die grote deur weer half open….. en daar stond nog steeds die straffe oostenwind op, uiteindelijk heeft HIJ het voor elkaar gekregen dat heel even die deur open mocht.
    Hij is een week niet meer op het veld gezien, gelukkig.

    En het was een HEEL stil vliegveld in die week, er vloog geen Schot met z’n rok met dit weer.

    Er werd dus bij ons, wanneer het zo extreem was, ook in Nederland weinig gevlogen, maar de mannen op Kinloss weten dat beter natuurlijk.


    Er is ook nog een verhaal over MVKV waar men de ijzel middels brandstof in de fik te steken, wilde verwijderen, maar de asfalt delen van het platform en rolbaan moesten toen nodig vernieuwd…..



    Noot:
    De Wasp heeft zijn wielen in een cirkelstand staan om beter grip te hebben op het dekje van de boot.
    Maar op een beijzeld platform werkt dat averechts, omdat bij het koppelen van de rotor de Wet Actie is Reactie in werking treedt.
    Het liep gelukkig met een sisser af.
    Kantelen, met een rotor aan splinters, was heel goed mogelijk geweest!



    Dit was het voor wat betreft Winter heli's.

  2. #82

    Standaard

    Heerlijk verhaal, Tracker, ik zág het voor me !
    Met vriendelijke groet, Tev

  3. #83

    Standaard Koning Winter.

    Koning Winter deel 17.


    In 1981 werd de verkeerstoren te Valkenburg uiteindelijk te luchtig bevonden.
    Er moest een nieuw, gesloten, hoger exemplaar komen op een andere lokatie.
    Foto's via Cees Stuurman, oud verkeersleider.



    Naam: c97a  MVKV Tower '81.JPG
Bekeken: 523
Grootte: 14,0 KB

    Naam: c97b.JPG
Bekeken: 493
Grootte: 16,6 KB

    Naam: c97c.JPG
Bekeken: 521
Grootte: 16,3 KB



    In de vijftiger jaren was er nog een aardige foto van gemaakt, in het langs vliegen, door,
    ja, door wat eigenlijk?

    De huidige Theater hangar staat er op en het Sq 320 platform met operationele bijgebouwen. Barakken dus eigenlijk.

    Dat hoofdplatform mocht die naam nauwelijks dragen; het was klein en bestond nog voor een
    deel uit PSP. De witte sneeuw-houdende strip die voorlangs de toren loopt was ook van aan elkaar gehaakte staalplaten.

    Het gaf een typisch rattelend, losvast rammelend geluid als er overheen gereden werd.
    Om met een vliegtuig dat WW2 geluid te veroorzaken is me niet gelukt, nét te jong, maar op
    De Kooy lag ook een vrij lange strip die de vliegwei in liep, en de zweefclub had jeeps...
    Jeugdig, dus heen en weer over die strip, rattelend rammelend...



    Naam: c98  Tower MVKV  main platform.jpg
Bekeken: 526
Grootte: 53,2 KB



    Vanaf de toren werd er een paar jaar later een paar foto's gemaakt van een egaal wit landschap.
    En met dezelfde barakken op de voorgrond.

    Achter de gebouwen is het alleen maar stil wit.
    Aan deze kant er van gebeurt nog het een en ander.
    Mooie opname.



    Naam: c99  MVKV Squadron barak met Beech 080 vanuit Toren.jpg
Bekeken: 566
Grootte: 233,6 KB




    Er staat een afgeknipte Ford Anglia op de plek waar op de luchtfoto een witte bus staat.
    Het is dan ook meteen de enige particuliere auto in het geheel.
    En er is iemand moedig onderweg op een dienstfiets.

    Het waren niet de oudere officieren die de eerste auto's hadden, hoewel men dat zou verwachten.
    Zij begonnen tegen geld kostende studerende kinderen aan te lopen, en dat belette gemiddeld genomen het doen van 'frivole' uitgaven.
    Maar als deze en gene in de straat nou wél..., dan liep de druk wel op in Huize Ltz1..

    Nee, het waren de minder gebonden jongeren die het eerste rijtje van vijf, en soms wel helemaal
    tien! auto's bij het squadron verzamelden.
    Het was dus niet ongewoon dat oudere officieren mee reden met een jonge derde klasser naar de longroom, die ver weg lag aan de doorgaande Wassenaarse weg.
    Men was anders veroordeeld tot de open, all ranks, opstapbus...bijna niet meer voor te stellen.

    Die Beech 080 hoorde daar helemaal niet te staan. Hij hoorde een platform verderop.
    Hij staat nog redelijk in de weg ook. Maar niemand heeft een poging gedaan hem te verplaatsen.

    Aan het nog wittige platte dak van de barak is te zien dat het binnen niet erg behaaglijk moet zijn geweest.
    De hangar er achter is onverwarmd, en er schijnt iemand met doodsverachting op het dak te hebben gelopen.



    Naam: c100  Okkie Trooi, de 080, Anglia en fiets.jpg
Bekeken: 580
Grootte: 242,8 KB




    Er dook nog een foto op van de sneeuw- en ijsblazer die de MLD had ontwikkeld.

    De officiële naam was Sno-Flo.
    We zien hem van voor naar achter genomen; hij blaast inderdaad naar een zijkant.


    Naam: c101  Okki Trooi,  Sno-Flo  '64.jpg
Bekeken: 479
Grootte: 16,6 KB



    De DAF 33 durft er niet langs. Dat is ook niet aan te raden.
    De bandjes zouden verpieteren en de linker zijde van de DAF zou er in één opslag
    uitzien als de veel gestroomlijndere DAF 66...

    Nee, de Kampweg waar ze op rijden was lang, maar zoveel haast om op het toch al vrijwel
    stil liggende werk te komen was er nou ook weer niet.

    Voor ex-RLS dienstplichtigen was de Beechcraft de logische plaatsing. Men had immers al een derde van de opleiding gevlogen op de D18S.
    Ik was daarom des te blijer met mijn S2F toewijzing in '62.
    Een grote stap vooruit, vooral ook operationeel!

    De MLD Beech SNB-5 was een onding in zoverre dat de propellers niet gevaanstand konden worden.
    Bij uitvallen van een motor werd het bepaald onveilig.



    Naam: c102  Beech 080.jpg
Bekeken: 519
Grootte: 89,4 KB



    vervolgd.

  4. #84
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Koning Winter deel 17.

    In de vijftiger jaren was er nog een aardige foto van gemaakt, in het langs vliegen, door,
    ja, door wat eigenlijk?

    Naam: c98  Tower MVKV  main platform.jpg
Bekeken: 526
Grootte: 53,2 KB
    Ik denk dat het best eens een Beech-18 geweest kan zijn, die daar langs de toren vloog. Op kleurenfoto's van -18's zie je ook de zwarte strepen (de-icing boots?) horizontaal en verticaal lopen. Misschien zelfs wel de 080?

  5. #85

    Standaard Koning Winter.

    De fotograaf boven in de toren draaide wat naar rechts, iets meer naar het Zuid Westen, en
    legde nog een wijds uitzicht vast.

    Een andere hangar met daar achter zichtbaar het Vliegdienst gebouw en TC-45J 085 op de voorgrond.
    Er ligt hier en daar nog een beetje sneeuw op de machine, maar het merendeel is verdwenen.
    Dat duidt op dooi.
    Mijn eerste ingeving als naam voor de foto was: Te koud voor de Koude Oorlog.
    Dat valt dus wel mee, maar ik laat het zo..



    Naam: c103  Te koud voor de Koude Oorlog.jpg
Bekeken: 653
Grootte: 486,8 KB




    Het platform, ingesloten tussen sombere barak-achtige laagbouw en de donkere hangar,
    verkeert in een gedempte sneeuw stilte.
    Het heeft voor mij iets triestigs, terwijl er in feite alleen maar even niets gebeurt vanwege wat sneeuwval.

    De DAF 33 heeft zijn bestemming bereikt, en heeft zijn oorspronkelijke model behouden.
    Er staat nog een Opel, een Renault Dauphine en een Taunus.
    De gangbare bijeen gesprokkelde merken.
    Op een van de twee TV netten leerde auto rijdend Nederland dan verplicht hoeveel kubieke decimeters de kofferbak inhoud wel was en hoe het de koude start verging, met een man in poolkleding en ijs aan zijn snor.

    Starten van mijn eerste Opeltje in sneeuw en ijs was niet vanzelfsprekend.
    Als ik de Carpool beurt had met vier man, werd er een uur eerder opgestaan om er zeker van te zijn dat het wonder aansloeg, zodat ook de Commandant van Seahawk 860, die deel nam aan dit pooltje, weer op tijd Seahawks kon gaan commanderen.
    Zo heb ik mijn eigen steentje bij gedragen aan een accuraat vertoon van Squadron 860...

    Tijdens de forensenritten van Leidschendam naar Valkenburg werd de gebruikelijke militaire etiquette in acht genomen, met behoud van onderlinge rangs-afstand. Getutoyeerd werd er alleen bij gelijke of bijna gelijke rang.
    De Ltz1 van 860 was onveranderlijk U en Meneer voor ons, die wel helemaal twee en drie stapjes lager stonden in de hiërarchie, en er was geen enkele sociale behoefte om dat te doorbreken.

    Sterker nog: als sleepvlieger op De Kooy maakte hij een naar lier ongeluk mee met een Grunau Baby. In zijn zes weken durend ziekenhuis herstel zat ik een paar maal als zweef-scholier met een sinaasappel of drie tulpen aan zijn ziekbed.
    Hij herstelde volledig, en nu, een zes jaar later, in een militaire verhouding die er toen niet was, werd daar met geen woord meer over gesproken.

    Als hij zelf een week de beurt had moesten er bij hem thuis wel drie of meer wekkers zijn af gegaan want de punctualiteit was hoog.
    En als iemand hem in haalde onderweg, ook volkomen legaal riep hij steevast: Go ahead, kill yourself!!
    Dat ging behoorlijk storen.

    Maar hij werd Schout bij Nacht in de MLD, en daar is er steeds maar één van.
    Zijn broer werd dat bij de vloot, die had kennelijk ook gecarpooled, maar dan naar Den Helder...
    Ben ik weer afgedwaald..



    Naam: c104  Sq 5 platform.  Diepe rust.jpg
Bekeken: 546
Grootte: 257,8 KB




    Naast de hoek van de hangar ligt een partij drums.
    Olie drums is de eerste gedachte, met SAE 20/40 of daaromtrent.



    Naam: c105 met drums en onduidelijk hok.jpg
Bekeken: 477
Grootte: 62,3 KB




    Maar het kan ook zomaar een partij drums met het ontvettende schoonmaakmiddel
    PX5 zijn. Je reinste troep, en het werd vrijelijk gebruikt...

    Blote handen, en ontbloot bovenlijf als de temperatuur het toe liet.
    Met de bezem uit een bak op de grond, en met een doek vanuit een blik waar voorheen iets 'Shellerigs' in had gezeten.
    En af en toe even stoppen voor een 'saffie'...


    Naam: c106  Schoonmaakbeurt met PX 5.jpg
Bekeken: 483
Grootte: 57,7 KB Naam: c107  PX5 klus boven.jpg
Bekeken: 475
Grootte: 33,4 KB




    Naast de drums staat het geraamte van een hok.
    De fotograaf is afgedaald en heeft de 085 geschoten op platformhoogte vanuit het hok.



    Naam: c108  085 gezien vanuit onduidelijk hok.jpg
Bekeken: 485
Grootte: 49,5 KB




    De fotograaf was voor zijn nummer in dienst, en pats boem aangesteld als fotograaf.
    Dat deed hij leuk.


    Naam: c109  Jan v Bavel, MVKV Fotodienst.jpg
Bekeken: 432
Grootte: 20,9 KB



    De eerstvolgende Neptune 214 is ook van zijn hand.


    Vervolgd.

  6. #86

    Standaard Koning Winter

    Koning Winter deel 18.


    De koude Neptune 214 had ik al eerder geplaatst onder Neptune 212.
    Om die logica te begrijpen moet u terug gaan naar dat topic!



    Naam: c110  Winter op MVK Valkenburg 1975.jpg
Bekeken: 540
Grootte: 424,0 KB




    Bij een zoekslag op het net naar Neptunes komt men er eenvoudig in om.
    Er zijn er ruim elf honderd van gebouwd, dat begon al kort na WW2, en bleef tot aan
    en ook nog in de tachtiger jaren een voortploegend voorbeeld van een LRMP vliegtuig op zuigermotoren.

    Betrouwbaar vooral, ondanks de slechts twee motorige uitvoering.
    (De later toegevoegde kleine jets hadden weinig om het lijf).
    Dat kon niet gezegd worden van de viermotorige Avro Shackleton, waarvan er nog al
    wat onfortuinlijk eindigden.
    Ook de mede Amerikaanse Martin Mercator moest het al snel afleggen tegen de succesvolle P2V.
    De Breguet Atlantic die we om politieke redenen enige tijd opereerden konden de oude Neptunes niet doen vergeten.
    De uiteindelijk aangeschafte Lockheed Orion heelde alle inmiddels opgelopen frustaties.

    Hij, de Neptune, begon zijn leven met een vervaarlijke neus met boordkanons in een turret, en zo ook in de staart.
    De neus kreeg later vast ingebouwde kanons, met als nadeel dat het hele vliegtuig nu gericht moest worden, de staartschutterij verdween ook, en het resultaat was dat de Nep er toch weer mooi bleef uit zien.
    Met dat nét een beetje opgehemelde cockpitdak en het eigenlijk iets te hoge kielvlak.

    Dat was de Five; daarna kregen we de Seven.
    De neus werd een min of meer loze perspex koepel met een draadbakje waar alleen een fakir in kan zitten, en de staart werd een lange puntig uitlopende aanbouw met MAD apparatuur in het uiteinde ervan.
    Maar wéér bleef het er uitzien als een vliegtuig dat een geheel vormde.

    Hij was, en bleef, mooi!
    Mijn Tracker was een beetje mooi, maar wel heel anders...

    Na dit volkomen a-technische betoog volgt een stel foto's.

    Het blijkt dat de vleugels aan de grond vast zitten met kabels die aan een geel-zwart gekleurd blok beton ontspruiten, en die de vleugel in verdwijnen bij een mij niet eerder bekend hard-point.

    Van de 214 worden kennelijk op korte termijn geen LRMP-diensten verwacht.



    Naam: c111  214 Enkelbandje.jpg
Bekeken: 483
Grootte: 88,8 KB




    Laat het hardpoint afsluitklepje nou nét binnen de witte sector van de roundel vallen...


    Naam: c112  Roundel met een verrassing.jpg
Bekeken: 482
Grootte: 58,1 KB




    Het is de moeite waard om onder de machine door te kijken.
    Er achter staat een buurman, ook met blokken beton aan de grond genageld.
    Ze zijn net zichtbaar onder de radome van de 214.
    Verder loopt er een wachtsman rond en heeft iemand zijn emmertje laten staan
    bij het neuswiel.



    Naam: c113  Onderdoorkijkje naar buurman en wachtspersoon.jpg
Bekeken: 520
Grootte: 118,3 KB




    De J34 jets werden aangebracht in een tijd dat straalmotor inlaten nog door de US Navy werden gezien als potentiële killers.
    Ze moesten daarom worden voorzien van gevaar schreeuwende rode markeringen.
    Danger! En Jet intake!

    Niemand in de MLD in latere jaren heeft zich eens achter de oren gekrabd en bedacht dat dat toch wel een hoop gedoe was voor zo'n klein stofzuigertje.
    De DC Achten en de 707 'ns uit die tijd hadden deze alarmen niet op hun motoren, en de 747 had ook al zijn intrede gedaan, en wel met héél grote stofzuigers...

    Passagiers hielden er niet van om in heel grote letters DANGER op de motoren te zien staan.
    Maar bij alle Navies bleef de Westinghouse J34 tot op het einde een dodelijk wapen...

    Als laatste nog een keer de neus, met het hupse dakje en het fakirmandje.



    Naam: c114  Hij heeft smoel.jpg
Bekeken: 511
Grootte: 136,1 KB




    Naam: c115  P2V7 mandje.jpg
Bekeken: 447
Grootte: 39,4 KB




    vervolgd.

  7. #87

    Standaard Koning Winter.

    De 201 werd gesnapt terwijl het sneeuwde, en vanuit een laag standpunt.
    Courtesy Traditiekamer.


    Temperatuur zo te zien rond nul graden, want de sneeuw zakt er hier en daar wat af.



    Naam: c116  201 tijdens sneeuwval.jpg
Bekeken: 480
Grootte: 422,1 KB





    Ik heb hem geknipt in achter en voor, omwille van de details.



    Naam: c117  201 Achterzijde.jpg
Bekeken: 499
Grootte: 473,8 KB




    Naam: c118  201 Voorzijde.jpg
Bekeken: 940
Grootte: 469,3 KB





    Op enige afstand staat een onbekende contraptie op het veld.
    Het is tot op heden niet bekend wat het voorstelt.


    Het zou een hoge vleugel-krik, jack, kunnen zijn, maar die laat je toch niet maar ergens staan...
    Het hekje er omheen duidt op iets permanents, maar een licht op een paal lijkt het ook niet te zijn.
    De vraag is uitbesteed; suggesties welkom.


    Naam: c119  201 met object op het veld,.jpg
Bekeken: 489
Grootte: 136,2 KB



    Naam: c120  Jacks hangar MVKV.JPG
Bekeken: 488
Grootte: 96,5 KB


    Dan is er nog de vraag wat er onder de kin van deze 201 hangt...




    Nog een keer de 201, maar op een ander tijdstip.
    Dikkere, oudere sneeuw, en beide propellers in een andere molenstand.
    Toeval dus.
    En genomen met een niet te beste camera.



    Naam: c121  201  links voor.jpg
Bekeken: 475
Grootte: 246,7 KB




    vervolgd.

  8. #88

    Standaard

    Hallo Tracker,

    De kleurenfoto van de Neptune 201 in die sneeuwbui is werkelijk een plaatje.

    Ik lees je uitgebreide winterverhaal met veel plezier. Altijd leuk om achtergrond verhalen / anekdotes te horen.
    Ook waardeer ik de manier waarop je een foto helemaal analyseert en ons allen wijst op de dingetjes die op zo'n foto terug zijn te vinden.

    Mvg, Boris

  9. #89

    Standaard

    Dank je Boris,
    Het winterverhaal breidde zich verder uit dan ik had voorzien.
    Het is inmiddels 1 april geworden, wat inhoudt dat ik achter loop op een niet voorzien schema...

    Er komt nog één niet eerder vertoonde P2V7, maar dan is de koek op.
    Ik zal besluiten met een vergaarbak aan restanten uit diverse hoeken.

    Het is te hopen dat iemand met winter-toegang tot de KLU, haar velden en vloot, opstaat
    om de bewegingen van dat krijgsmachtonderdeel op glad ijs uit de doeken te doen...
    Met heuse foto's uit persoonlijke albums.

    Tracker.

  10. #90

    Standaard Koning Winter.

    Neptune 202 vond een roemloos einde onder de slopershamer.
    Dicht bij huis, namelijk op het eigen Valkenburg, in 1980.

    Op deze winterfoto zit er nog leven in.
    Hij draait een taxitrack op, die al sneeuwvrij is gemaakt.

    In de sneeuw staat een hoog licht waarvan ik het doel niet erg kan thuis brengen.
    Maar het is toch een ander ding dan het onbegrepen stuk naast de 201 hiervóór.
    Daarbij staat het niet helemaal recht op zijn poot...



    Naam: c122  202 lining up for take off.jpg
Bekeken: 565
Grootte: 81,3 KB




    Rest nog de 204.
    Hij staat er mooi en kleurig op,
    Ergens aan de periferie van het veld, bij een hoogspannings gebouwtje waar iets te doen is, gezien het aantal geparkeerde auto's



    Naam: c123  204 Zit het uit in de kou.jpg
Bekeken: 491
Grootte: 430,0 KB




    Heldere lucht en nog berijpte bomen.
    Met deze machine liep het goed af; hij staat nog steeds mooi te zijn, buiten, bij het RAF museum te Cosford.
    Meestal was het andersom, maar hier leverden wíj aan de Britten.

    Hij begon zijn leven met een vuurspuwende neus in 1961.
    Dat werd nodig geacht om de infiltrerende Indonees een schot hagel toe te dienen wanneer deze zich weer zou vertonen in 'ons' territoir; Ja, dat hadden we toen..
    Vanaf Burbank werd hij door een geheel verse Nederlandse bemanning rechtstreeks naar Nieuw Guinea gevlogen, om die taak daar op zich te nemen.



    Naam: c123a  204  Burbank afname1961.jpg
Bekeken: 479
Grootte: 38,6 KB



    Pas eind '62, toen het eerder genoemde territoir opeens Irian Jaya ging heten, -met instemming van onze bondgenoten overigens, kwam de 204 naar Valkenburg.
    Voor nog eens twintig jaar, wat voor MLD begrippen een lange tijd was.

    Wat dichterbij gehaald:



    Naam: c124  204 Zit het uit in de kou.jpg
Bekeken: 492
Grootte: 429,7 KB



    De site kan 440 kb per foto aan, en omdat dit plaatje van een plaatje 1,5 Mb is, zal ik hem opsplitsen.



    Naam: c125  204  voor.jpg
Bekeken: 450
Grootte: 301,7 KB




    Naam: c126  204  achter.jpg
Bekeken: 527
Grootte: 331,5 KB



    De vleugel vertoont een aerodynamische wanhoop aan ijspegels.
    Hopen op dooi..
    Toch wordt er nog iets verwacht in de naaste toekomst, want er staat een start aggregaat naast.

    Dat aggregaat heette 'de Waukesha'. Ergens in Wisconsin, met Milwaukee is een durp met die naam, en daar was en is nog steeds een fabriekje van dergelijke apparaten.
    De naam is afkomstig van een Indiaan met charisma, in 1830 of zo.


    vervolgd.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •