Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Het verhaal van Bob Hoover

  1. #1
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard Het verhaal van Bob Hoover

    Op YouTube kwam ik bij toeval onderstaande video tegen:

    (41) How a Captured American Pilot STOLE a German Fighter to Escape to Freedom - The Story of Bob Hoover - YouTube

    Ik had het verhaal nog niet eerder gehoord. Googelen op: 'Bob Hoover, escape' levert nog een reeks andere links naar versies van het verhaal van Bob Hoover, die vanuit krijgsgevangenschap met een Fw 190 vanuit Duitsland naar Nederland zou zijn gevlogen, waar hij de Fw 190 achter de toenmalige frontlijn aan de grond heeft gezet.
    Nergens wordt een Nederlandse plaatsnaam genoemd, maar "windmills" spelen een prominente rol in het verhaal. Ook een datum ontbreekt, maar gezien het feit dat Nederland kennelijk al gedeeltelijk was bevrijd, moet dit zich hebben afgespeeld tussen september 1944 en het eind van de oorlog. Nederlandse bronnen van dit verhaal zijn op internet niet (direct) te vinden. Ook het Verliesregister van de SGLO noemt geen geval dat hierop zou kunnen slaan.

    Is er iemand onder de lezers die bekend is met het verhaal en, meer specifiek, waar en wanneer Hoover zijn Fw 190 aan de grond zette?
    Laatst gewijzigd door HansV.; 2 december 2022 om 11:53

  2. #2
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik zal eens even gaan zoeken in z'n biografie. Ik herinner me het verhaal op dit moment niet...

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Even snel een paar plaatjes gemaakt van het boek:
    Naam: IMG_9224.jpg
Bekeken: 222
Grootte: 498,9 KB

    Naam: IMG_9223.jpg
Bekeken: 217
Grootte: 516,0 KB

  4. #4
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Bedankt, maar helaas vertelt de tekst uit zijn boek niks meer dan wat er in het filmpje wordt verteld en getoond. Geen datum en geen plaats van landing.

  5. #5

    Standaard

    November 1945 is 'een paar maanden later' en gezien de verwijzing naar Zuiderzee was de landing waarschijnlijk in Oost-Nederland in de laatste maanden van de oorlog, niet in het zuiden.

  6. #6

  7. #7
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    @Dagger en Fogg: dank voor de input.
    April 1945 lijkt me inderdaad de periode. De geallieerden stonden toen min of meer voor wat in 1940 de Grebbelinie was. Oost-Nederland, inclusief de Veluwe was toen al in geallieerde handen. De conclusie "Oost-Nederland" is dus ook juist, waarschijnlijk. Als Hoover de oostelijke rand van het IJsselmeer gevolg heeft, ligt een landingslocatie op de Veluwe of in de Gelderse Vallie voor de hand.
    Het verliesregister geeft in april 1945 slechts twee Fw 190's, beide op een vliegveld (Eelde en Twente).
    Conclusie moet dus ook zijn dat het geval bij de SGLO niet bekend is. Sowieso is dit toch vrij spectaculaire verhaal niet echt 'geland' in Nederland.

    Ik vraag me dus, eerlijk gezegd, ook nog steeds af in hoeverre dit verhaal, geheel of gedeeltelijk, een 'broodje Aap' is..
    Er zitten namelijk ook nogal wat vreemde kantjes aan. Dat een min of meer luchtwaardige Fw 190, min of meer afgetankt, door de Duitsers wordt achtergelaten op een Duits vliegveld klinkt nogal vreemd. Alleen verklaarbaar als de geallieerde tropen c.q. Russische eenheden ook al bijna het vliegveld hebben bereikt en de bezetting van het vliegveld min of meer in paniek is gevlucht, met achterlating van alles dat ze niet konden dragen..
    Hoover zat, volgens het getoonde boek, in Stalag Luft 1. Dat lag bij Barth in Noordoost-Duitsland. De Russen bereikten, volgens Wikipedia, het kamp pas op 1 mei 1945. Toch loopt Hoover, terwijl hij al een paar dagen onderweg is in westelijke richting, tegen Russische soldaten op, die ze willen vermijden omdat de Russen POW's als collaborateurs beschouwen. Dat gold mogelijk voor Russische PoW's. Dat men Amerikanen als zodanig behandelde, is nieuw voor mij. Ik vraag me ook af hoe Hoover destijds aan die informatie kwam. In Stalag Luft 1 zaten geen Russen, voor zover ik weet. Het lijkt een beetje op achteraf verworven kennis.

    Stalag Luft 1 lag, alweer volgens Wikipedia, op slechts enkele honderden m. te westen van Barth. Op 2-3 km. ten zuiden van Barth ligt een vliegveld dat er in de oorlog ook was. Dat zou dus nog wel kunnen passen..
    Laatst gewijzigd door HansV.; 3 december 2022 om 13:34

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Het is inderdaad een beetje (letterlijk) een ongelofelijk verhaal. Zoiets had toch bekender moeten zijn. Zelfs in de nogal chaotische aprildagen van het laatste oorlogsjaar, zou een FW 190 op z'n minst ergens in de mondelinge of schriftelijke overlevering opgetekend moeten zijn. Maar misschien komt het echte verhaal ooit nog een keer boven water.

    De kennis van het oorlogsverloop in de Stalag Luft kampen onderschat je een beetje. In Stalag Luft III waren er diverse kristalontvangers gefabriekt, dus via de BBC wisten ze vrij nauwkeurig het oorlogsverloop en ik neem aan ook de 'goede naam' die de zegevierende Russische soldaten al hadden opgebouwd. In de andere Luft kampen zal het niet anders zijn geweest, is mijn inschatting.

    Adri

  9. #9
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    De kennis van het oorlogsverloop in de Stalag Luft kampen onderschat je een beetje. In Stalag Luft III waren er diverse kristalontvangers gefabriekt, dus via de BBC wisten ze vrij nauwkeurig het oorlogsverloop en ik neem aan ook de 'goede naam' die de zegevierende Russische soldaten al hadden opgebouwd. In de andere Luft kampen zal het niet anders zijn geweest, is mijn inschatting.
    Die radio-ontvangers zullen er mogelijk ook in Stalag Luft 1 zijn geweest, maar ik denk niet dat de BBC in zijn normale programma melding heeft gemaakt van de gruweldaden die de Russen op veel plaatsen in Duitsland pleegden tijdens de laatste maanden van de oorlog. In ieder geval tot de Duitse capitulatie waren de Russen voor Britten en Amerikanen bondgenoten. Voor zover men aan geallieerde kant al informatie had over wat de Russen naast vechten zoal in Duitsland uitspookten, zal dat, terwijl de oorlog nog gaande was, zeker niet aan de grote klok zijn gehangen.
    Het overgrote deel van de geallieerde krijgsgevangen (voor zover ze zich nog in de door de Russen veroverd gebied bevonden) wachtte de komst van de Russen dan ook rustig af. Ook in tweede instantie is niet gebleken dat Russen westerse krijgsgevangen als collaborateurs behandelden.
    Voor Russische krijgsgevangen lag dit inderdaad anders: ze werden na bevrijding uit Duitse kampen gescreend en een zeker percentage werd veroordeeld tot een kamp in de Gulag. Hoe groot dit aantal op het totaal is geweest is nooit helemaal duidelijk geworden en hoe dan ook kwam deze informatie pas na het einde van de oorlog in de openbaarheid.

  10. #10
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Het overgrote deel van de geallieerde krijgsgevangen (voor zover ze zich nog in de door de Russen veroverd gebied bevonden) wachtte de komst van de Russen dan ook rustig af.
    Zoals ik eerder had gemeld ben ik bezig om de biografie van een B-24 piloot te vertalen TGC/TGM De vlieger heeft een klein jaar in Stalag Luft III gelogeerd en daar waren ze uitstekend op de hoogte, niet alleen van de vorderingen van de geallieerden, maar ook van de minder leuke kanten van het bevrijd worden door de Russen. Door de (betrekkelijk) goede verhouding die ze hadden met sommige bewakers was dat soort nieuws op grote schaal bekend geraakt. De meeste Duitsers wisten van de gruwelijke behandeling van SS en Wehrmacht van de Slavische Untermenschen vanaf 1941, dus over de wraak en de vergelding daarvoor hadden ze geen enkele illusie.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Ook in tweede instantie is niet gebleken dat Russen westerse krijgsgevangen als collaborateurs behandelden.
    Daar had ik ook nog nooit van gehoord, maar de werkelijkheid was nog weer anders. Stalin had met zijn gebruikelijke cynisme bedacht, dat geallieerde POWs een handig ruilmiddel zouden zijn. Citaat uit het door mij vertaalde boek: At the end of WWII, the Russians --on Stalin’s orders --moved nearly 20,000 American servicemen and close to 30,000 British and Commonwealth servicemen into Russia. All of them were former POWs of the Germans who had been “liberated” by the advancing Russian army. The Russians liter-ally kidnapped these men right from under the noses of Allied ground forces who were helpless to do anything about it, because of weak-kneed policies toward Stalin at the highest levels of both the American and British governments.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •