Pagina 9 van 21 EersteEerste ... 7 8 9 10 11 19 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 203

Discussie: Foto's 1937 t/m 194? (van een LVA'er?) die ook nog thuis lagen

  1. #81
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 48. Foutieve tekst bij foto. K.L.M. Fokker-vliegtuig 'Zwaluw' op Waalhaven Rotterdam. 1100 .jpg
Bekeken: 840
Grootte: 88,5 KB

    Foto 48.
    PH-ADZ (H-NADJ, H-NADZ). Fokker F.VIIa.
    Foutieve tekst bij foto: K.L.M. Fokker-vliegtuig 'Zwaluw' op Waalhaven Rotterdam.
    De 'Zwaluw' was de PH-AEZ.

    Groet, Ruud.

  2. #82
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Dankzij de speurzin van Jaap Woortman is er wat meer over het leven van Koert Schouten bekend geworden.

    Het is nu bekend dat buiten de luchtvaartfoto's er nadien ook foto's van het begin van zijn maritieme loopbaan zijn gemaakt. Zijn zoon heeft een serie foto's geplaatst op de site van spanvis.
    Zie hieronder de bijdrage van Koert Schouten jr. Wel wat naar onderen scrollen tot Bijlage Koert Schouten, IJsselstroom waar de reeks foto's van zijn bijdrage kunnen worden bekeken:

    https://www.spanvis.com/historie-fri...ppij-amsterdam
    Hij geeft aan dat die foto's waarschijnlijk uit de periode 1942–1946 zijn.
    Er wordt in ieder geval één schip genoemd bij spanvis waarop hij heeft gevaren, nl. SS IJsselstroom (in 1930 gebouwd als SS IJssel, 8.7.1943 herdoopt in SS IJsselstroom). Zijn zoon geeft ook aan dat er voornamelijk in de nacht werd gevaren in verband met eventuele luchtaanvallen.
    Hieronder twee foto's van dat schip. Eenmaal in wat donkere kleuren en eenmaal in wit.


    Naam: Historie-Friesland | Spanvis.jpg
Bekeken: 574
Grootte: 252,8 KB Naam: De witte IJsselstroom, is in 1930 gebouwd als SS IJSSEL. 8-7-1943 herdoopt in IJsselstroom. 9-6-.jpg
Bekeken: 733
Grootte: 69,7 KB

    Koert Schouten heeft tijdens de oorlog de machinistenschool aan de Overtoom te Amsterdam gevolgd, te zien op een foto bij spanvis.
    Er is een getuigschrift van zijn volontairschap op de veerdienst Enkhuizen–Stavoren van 8 augustus t/m 7 september 1942, hieronder geplaatst.
    Rechts is in een ontslagbrief van Rederij Koppe te zien dat Koert in mei 1943 bij hen in dienst trad als stoker en
    machinist. Mogelijk dat hij tussen 7 september 1942 en 24 mei 1943 de machinistenschool heeft afgemaakt. Zeker weet ik dat natuurlijk niet.

    Naam: 3-4.jpg
Bekeken: 499
Grootte: 45,2 KB Naam: 1-4.jpg
Bekeken: 423
Grootte: 34,4 KB

    Helaas nog geen oplossing v.w.b. de foto van de militair en het geboortejaar van Koert Schouten.

    Ik vond deze aanvulling de moeite van het vermelden waard en bedank hierbij Jaap Woortman voor de medewerking.

    Mvg,
    Ruud van Ommeren.

    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 juni 2019 om 18:34

  3. #83
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Koert Schouten heeft tijdens de oorlog de machinistenschool aan de Overtoom te Amsterdam gevolgd, te zien op een foto bij spanvis.
    Er is een getuigschrift van zijn volontairschap op de veerdienst Enkhuizen–Stavoren van 8 augustus t/m 7 september 1942
    Er staat "jongmensch" , ik neem aan in die tijdsgeest dat we het niet hebben over iemand die richting de dertig jaar oud was maar meer iemand tussen de 17 - 22 jaar oud
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:41

  4. #84
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Er staat "jongmensch" , ik neem aan in die tijdsgeest dat we het niet hebben over iemand die richting de dertig jaar oud was maar meer iemand tussen de 17 - 22 jaar oud
    Ik heb begrepen dat Koert Schouten 16 was tijdens de meidagen van 1940

  5. #85
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ g-1 reaper.

    Dat gaat de goede kant uit Edwin, hopelijk is jouw bron correct. Het geboortejaar van Koert is dan 1924. Dan kan de militair dus nooit Koert zelf zijn maar moet het zijn vader of een ander familielid zijn omdat de gelijkenis wel erg treffend is. Dus zou het kunnen dat bij de namen die Jaap Woortman had gevonden de naam van de vader voorkomt. De sergeant van 1906 lijkt me nogal jong, 18 jaar in 1924, maar het is mogelijk. Waarschijnlijker is de tweede, H. Schouten uit 1899. Maar het blijft voorlopig nog steeds luchtfietserij.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaap Woortman Bekijk bericht
    In mijn bestand van de Vliegschool van de LVA komt de naam Schouten 2 x voor.
    Schouten, A.M.J. sgt. Geboren 28.07.1906
    Schouten, H., res. 2e lt. Geboren 20.07.1899
    Van beiden is mij niet bekend of zij hun vliegbrevet gehaald hebben.

    Jaap
    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:41

  6. #86
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 49. Tekst bij de foto. Station Vliegveld Waalhaven. 1100 breed.jpg
Bekeken: 722
Grootte: 77,7 KB

    Foto 49.
    Tekst bij de foto: Station Vliegveld Waalhaven.

    Groet, Ruud.

  7. #87
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 50. de Bruijn voor een D.XXI. Soesterberg, rechte randen, 500 breed.jpeg
Bekeken: 442
Grootte: 251,6 KB

    Foto 50. Rechte randen.
    Vlieger Hans de Bruijn (rechts) voor een D.XXI te Soesterberg.

    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 juni 2019 om 10:48

  8. #88
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Dan kan de militair dus nooit Koert zelf zijn maar moet het zijn vader of een ander familielid zijn omdat de gelijkenis wel erg treffend is.
    Eén ding is wel zeker dat Koert vliegtuig gek was, het is dus ook mogelijk dat hij het LVA uniform van iemand geleend heeft en pas na de oorlog heeft aangetrokken
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 14:42

  9. #89
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 51. Tekst bij de foto. Luchtfoto van de Paltzerweg Bilthoven, rechte randen, 1100 breed.jpg
Bekeken: 762
Grootte: 149,6 KB

    Foto 51. Rechte randen. Foto heeft veel vuiltjes, te veel werk om weg te halen.
    Tekst bij de foto: Luchtfoto van de Paltzerweg Bilthoven.
    Een weg die ik nog ken uit mijn diensttijd te Soesterberg (1962-1963). Een lange weg die liep van Den Dolder naar Bilthoven en die ik regelmatig passeerde op weg naar NS Station Den Dolder.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 juni 2019 om 11:21

  10. #90
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 52. Tekst bij de foto. Voor een D21. Jachtvliegtuig : Foto heeft rechte randen. 500 breed.jpeg
Bekeken: 414
Grootte: 226,6 KB

    Foto 52. Rechte randen. Ook dit is weer vlieger Hans de Bruijn.
    Tekst bij de foto: Voor een D21. Jachtvliegtuig.

    Groet Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •